کد خبر: ۳۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
بیرجند- « فرزانه دوستی» بانوی سرایانی کارآفرین پرتلاشی است که برای سهیم شدن در رفع مشکلات جامعه و رسیدن به آرزوی دیرین خود، کارگاه میناکاری سفال را راه اندازی می کند.
به گزارش آرانیوز، امروزه بیکاری در جامعه باعث شده جوانان زیادی در مراکز کارآفرینی مشغول شود.

بنا به آمار مسئولان بیشتر قشر بیکار جامعه را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که اشتغال را تنها در کارهای دولتی معنا می کنند و خود برای کارآفرینی گام بر نمی دارند.

در این بین افرادی هم هستند که با کم ترین امکانات، کارهای بزرگی خلق می کنند. اقدامی که نه تنها منجر به ایجاد کارگاه تولیدی می شود بلکه برای چندین نفر هم اشتغال ایجاد می کند.

«فرزانه دوستی» از جمله افرادی است که برای تحقق آرزوهای کودکی خود و سهیم شدن در رفع مشکلات جامعه، گام بر می دارد و علی رغم سختی های راه، کارگاه میناکاری سفال را راه اندازی می کند.

اگرچه در صحبت هایش از درآمدش حرفی نمی زند اما لبخند هایش نشان از این دارد که برای حرفه اش با دل کار می کند. وی اشتغالزایی برای ۱۵ نیرو را بالا ترین ارزش کارش می داند و معتقد است باید برای سخت شدن، سختی کشید و برای موفقیت با صبر و تحمل گام برداشت.

علاقه مرا به سمت کارآفرینی کشاند

این کارآفرین سرایانی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از کودکی علاقه زیادی به طراحی و نقاشی داشته ام به گونه ای که ساعت ها به این کار می پرداختم.

فرزانه دوستی با بیان اینکه هر چه بزرگتر می شدم، علاقه بیشتری به این حرفه پیدا می کردم، اظهار کرد: در کنار کارهای منزل با حداقل ترین امکاناتی که در اختیار داشتم، به طراحی می پرداختم.

وی ادامه داد: سال گذشته عزم و اراده خود را تجمیع کردم و با دریافت تسهیلات کارگاه کوچکی راه اندازی کرده و مشغول به کار شدم.

دوستی با بیان اینکه آموزش های لازم برای این حرفه را در همدان فراگرفتم، بیان کرد: شرط اول کارآفرینی علاقه است چراکه تنها با عشق می توان سختی های راه را به جان خرید و ادامه داد.

اشتغالزایی برای ۱۵ نفر

دوستی با بیان اینکه این کارگاه را با چهار میلیون تومان سرمایه راه اندازی کردم، اظهار کرد: در حال حاضر توانسته ام برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد کنم که هر کدام ماهانه قریب به ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارند.

وی با اشاره به طرح های استفاده شده بر روی سفال بیان کرد: طراحی های لازم را خودم و نیروها انجام می دهیم و در تمام مراحل متکی به توان خودمان هستیم.

این کارآفرین با بیان اینکه باید در این حرفه صبر زیادی داشته باشیم، بیان کرد: مراحل تولید یک کالا زمان بر است به گونه ای که ساخت یک لیوان و طراحی آن دو روز طول می کشد.

وی با اشاره به بازار فروش محصولات تولیدی بیان کرد: قیمت ها پایین است و به بازار ما ضربه می زند چراکه برای یک کالا قریب به یک میلیون تومان هزینه می شود اما ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

گرانی مواد اولیه گریبانگیر کارآفرین سرایانی

دوستی حضور در نمایشگاه ها را بسیار موثر در ایجاد بازار فروش دانست و افزود: تاکنون در دو نمایشگاه شرکت کردم و اثر مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای شرکت در نمایشگاه باید هزینه غرفه را پراخت کنیم، اظهار کرد: از متولیان خواستاریم بستری فراهم کنند تا به صورت رایگان بتوانیم در نمایشگاه ها شرکت کنیم چراکه در شرایط کنونی درامد حاصل را باید برای اجازه غرفه پرداخت کنیم.

این کارآفرین با اشاره به مشکلات این حرفه بیان کرد: گران بودن مواد اولیه بزرگ ترین مشکل پیش رو است.

وی ادامه داد: مواد و رنگ لازم در میناکاری در بیرجند یافت نمی شود و باید از تهران تهیه کنیم  که علاوه بر هزینه های رفت و آمد، هزینه زیادی برای خرید پرداخت می کنیم.

مشکلات برق و خاموش بودن دوماهه کوره

دوستی، برق را از دیگر مشکلات پیش روعنوان کرد و افزود: قریب به دوماه است که کوره را روشن نکردم چراکه افت ولتاژ برق داریم.

وی با بیان اینکه قطع شدن برق این کارگاه را دچار مشکل کرده است، اظها کرد: در حال حاضر هزینه برق با تعرفه میراث فرهنگی حساب می شود و برای افزایش ولتاژ، باید کارگاه را تجاری کنیم.

دوستی با اشاره به برنامه های پیش رو اظهار کرد: تاکنون تسهیلات خوبی از میراث فرهنگی اخذ کرده ام اما با توجه به اینکه در نظر دارم کارگاه را گسترش دهم، نیازمند ۳۰ میلیون تومان تسهیلات دیگر هستم.

پرداخت ۷۵ میلیون تومان تسهیلات

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت های شایسته ای کارآفرین پرتلاش سرایانی «فرزانه دوستی»، بیان کرد: میناکاری برای اولین بار توسط این کارآفرین به سرایان امده است.

محمد عرب با اشاره به حمایت های انجام شده بیان کرد: تاکنون ۷۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد به وی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه همچنین تعرفه های آب، برق و گاز برای این کرآفرین نیمه بها پرداخت می شود، افزود: این کارگاه معاف از مالیات است.

عرب با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از کالاهای تولیدی این کارگاه، بیان کرد: از با توجه به پیگیری های انجام شده، برخی از دستگاه ها هدایای خود را از این کارگاه خریداری می کنند.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار