کد خبر: ۳۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
به گزارش آرانیوز، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 مردادماه) مجلس شورای اسلامی بعد از مخالفت مجلس با دو فوریت و یک فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح و لایحه دولت درخصوص تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب مجلس نرسیده و مجلس با تغییر ساختار و تفکیک وزارتخانه ها در شرایط فعلی مخالف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مسیر دیگری را برای بهبود ساختار وزارتخانه ها پیش بگیرد.


مجازات خرید و فروش اطفال مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت مجازات هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 11 این لایحه با 149 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 11 لایحه مذکور؛ هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات حبس درجه پنج محکوم میشود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضاء یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیتهای مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم می‌شود. 

تبصره 1- اشخاصی که واسطه گری در ارتکاب جرم موضوع این ماده را حرفه خود قرارداده باشند، به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مباشر جرم محکوم می شوند در غیراین‌صورت به مجازات معاون محکوم می‌شوند.

تبصره 2- هرگاه کارکنان نهادهای حکومتی مأمور به خدمات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتکاب جرم موضوع این ماده دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شوند.

تفکیک وزارت صنعت مغایر سیاست‌های چابک‌سازی دولت است

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تفکیک وزارت صنعت را مغایر سیاست‌های چابک‌سازی دولت دانست.

 غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز (یکشنبه،7 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دو فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در اخطاری با استناد به اصول 110 و 44 قانون اساسی گفت: در بند 10 سیاست‌های نظام اداری به چابک‌سازی تأکید شده و توسعه و گسترش مغایر با سیاست‌های رهبری است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد: طبق این اصل باید در راستای کوچک‌سازی دولت اقدام کنیم؛ همچنین دولت موافقت خود را با اصل هفتاد و پنجی بودن این طرح اعلام کرده که این اعلام نظر باید بعد از ارائه نظر شورای نگهبان باشد ضمن اینکه دولت نمی‌تواند درباره سیاست‌های ابلاغی نظر بدهد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:پیش از این، لایحه‌ای در خصوص این موضوع در مجلس بررسی شد که طبق آیین‌نامه اگر قرار باشد مجدداً مطرح باشد باید بیش از 6 ماه از زمان آن گذشته باشد لذا علیرغم اینکه موضوع حاضر در قالب طرح عنوان شده، محتوا با لایحه سابق یکی است.

 

دکتر لاریجانی: در صورت کسب رأی طرح دو فوریت تفکیک وزارت صنعت باید 5 درصد کوچک‌سازی اعمال شود

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به تذکر ماده 134 آیین‌نامه اظهار داشت: این ماده برای موضوعات بدون تغییر اساسی صدق می‌کند که در این خصوص موضوعات مختلف بوده و تذکر وارد نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اخطار 110 قانون اساسی را وارد دانست و گفت: اگر طرح حاضر رأی نمایندگان را کسب کند باید هنگام بررسی مطابق قانون برنامه، 5 درصد کوچک‌سازی شامل ساختار دولت شود تا ایراد قانون برنامه نداشته باشد.

 حاجی دلیگانی:ده‌ها واحد تولیدی تعطیل شده‌اند/تعطیلی خرید و فروش در جامعه نشانه احتکار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه  و محاسبات مجلس از وضعیت فعلی اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت: متأسفانه امروزه ده‌ها واحد تولیدی تعطیل شده و مردم وضعیت مناسبی ندارند.

 حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه،7 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 3 بند 12 مبنی بر پی‌ریزی اقتصاد صحیح و همچنین تذکر بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اکنون از 8 اردیبهشت ماه که موضوع تشکیل شورای هماهنگی امور اقتصادی در کشور مطرح شده مدتی می‌گذرد اما آثار آن در جامعه کمتر دیده شده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اطلاعاتی از این جلسات و تصمیمات آن در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ اطلاعاتی به نمایندگان و مردم داده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم ثبات اقتصادی صرف نظر از اینکه گرانی‌ها به چه صورت است، امکان تصمیم گیری را از صاحبان واحدهای تولیدی و ارائه دهندگان خدمات سلب کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و خرید و فروش در جامعه هستیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه تعطیلی خرید و فروش در جامعه نشانه احتکار است، گفت: یک جا باید قیمت را تعیین کرد زیرا اکنون افراد و برخی شبکه‌های اجتماعی هر روز به تبلیغ قیمت سکه و ارز اقدام کرده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه  و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه ده‌ها واحد تولیدی تعطیل شده‌اند، یادآور شد: مردم وضعیت مناسبی نداشته و ادامه این شرایط در شأن مجلس نیست.

حاجی‌بابایی:
آموزش و پرورش از نظر اهمیت رتبه اول و از نظر بودجه‌ای در ردیف سیزدهم قرار دارد

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش از لحاظ اهمیت در اولویت اول قرار دارد اما بودجه آن در ردیف سیزدهم لایحه دولت است و از ۵ سال گذشته تاکنون سهم آموزش و پرورش از ۵ درصد بودجه به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

 حمیدرضا حاجی بابایی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۷ مرداد ۹۷) با اشاره به مشکلات حوزه آموزش و پرورش در کشور گفت: آموزش و پرورش وضعیت خوبی ندارد. هرگونه نگاه سیاسی به آموزش و پرورش سم مهلک است. آموزش و پرورش اولین وزارتخانه و تأثیرگذارترین وزارتخانه به شمار می‌رود اما بودجه آن در ردیف سیزدهم لایحه دولت قرار دارد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طول ۵ سال گذشته بودجه آموزش و پرورش از ۱۵.۶ درصد بودجه عمومی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی و کسری دارد.

وی افزود: در ابتدای مهرماه برای ساماندهی آموزش و پرورش احساس نگرانی می‌کنیم. ۵ سال قبل یک دروغ گفته شد که آموزش و پرورش ۱۵۰ هزار نیروی مازاد دارد و این دروغ باعث شد که دولت از آن سال تا به امروز برای نیروی انسانی، دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش مساعدت نکند.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پرورش با ۱۹۴ هزار کسری نیرو مواجه است. یک میلیون و ۷۰۰ هزار ساعت حق‌التدریس نیاز دارد. آموزش و پرورش نتوانسته است رضایت عمومی فرهنگیان را کسب کند. کسری سختی کار چه معنایی دارد. بعد هم در این باره به مجلس نوشته می‌شود که کمک کنید، اینکه نیاز به مصوبه مجلس ندارد. هیأت دولت باید مصوب کند تا سختی کار پرداخت شود تا حق سرپرستی خانم‌های سرپرست خانوار به آنها داده شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر من برای اردوگاه باهنر به رئیس‌جمهور نامه نوشتم برای این است که رئیس‌جمهور به میدان بیاید و اردوگاه شهید باهنر را نجات دهد. بعضی‌ها ناشیانه دفاع نکنند.

وی افزود: اگر کسی می‌خواهد بداند که اردوگاه شهید باهنر بر اساس سند قطعی در کجا و با چه شماره‌ای فروخته شده و بعداً اجاره به شرط تملیک شده است، می‌تواند شماره سند قطعی پلاک ثبتی ۱/۶ قریه منظریه، با سند قطعی غیرمنقول شماره (۸۴۳۸۸) مورخ ۳ اسفند ۱۳۹۵ دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۹ تهران به شرکت غیردولتی واسط مالی شهریور سوم فروخته شد و بعد توسط این شرکت به آنها اجاره داده شده است و اجاره‌ای که در اختیار آنها قرار گرفته شده است، یک‌سوم قیمتی است که باید در این قیمت‌گذاری انجام می‌شده است.

حاجی بابایی با اشاره به مسائل اقتصادی روز کشور خاطرنشان کرد: دولت به داد مردم برسد. وضع مالی مردم خوب نیست. تیم اقتصادی دولت موفق نبوده؛ چرا رئیس‌جمهور سکوت کرده است. امروز مردم به شدت در سختی زندگی می‌کنند. اگر امروز به داد مردم نرسید، فردا دیر است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای عملیات رمضان استان همدان از حضور سردار قاسم سلیمانی در این مراسم تقدیر و تشکر کرد.



پایان پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار