کد خبر: ۱۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی:
بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های بیابان‌زدایی در سال جاری گفت: برخی پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار امکان اجرا ندارد.

به گزارش آرانیوز، حبیب‌الله شریفی، پروژه‌های بادشکن زنده و بادشکن حاشیه مزارع را از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای مقابله با افزایش بیابان دانست و گفت: این پروژه‌ها ممکن است به دلیل کمبود اعتبار اجرایی نشود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای بیابان‌زدایی در استان، بیان کرد: اجرای پروژه حفاظت و قرق از جمله طرح هایی است که هرساله اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نهال‌کاری، مدیریت حوزه آب و مراقبت و آبیاری را از دیگر برنامه‌های اجرایی در راستای مقابله با بیابان‌زایی دانست.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص‌یافته به اجرای طرح های بیابان‌زدایی خراسان جنوبی، بیان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون و ۵۹۴ هزار ریال به این بخش اختصاص یافت.

شریفی با بیان اینکه از این میزان ۱۴ میلیون ریال تخصیص یافته است، افزود: باید به بحث بیابان‌زدایی در خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه‌خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۶ درصد از مساحت استان شامل بیابان است، گفت: از کل عرصه‌های طبیعی استان، ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل داده است.

وی از وجود ۲۸ کانون بحرانی بیابان در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این کانون‌ها شامل یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار از سطح استان را شامل شده است.

شریفی با بیان اینکه سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار از اراضی استان تحت فرسایش بادی قرار دارند، گفت: خشکسالی های مداوم  و کاهش بیوماس در سطح عرصه‌های طبیعی، خاک حاصلخیزی کم و پوشش گیاهی ضعیف از جمله عوامل بیابان‌زایی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار