کد خبر: ۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
349 قطعه شی تاریخی و ارزشمند از محوطه تاریخی خوروین در محدوده ساوجبلاغ پس از 33 سال دعوی حقوقی، پنجشنبه شب از بلژیک به ایران بازگردانده شد

پس از پیروزی حقوقی ایران اتفاق افتاد؛ بازگشت عتیقه ها و گنج باستانی 3 هزار ساله به کشور

به گزارش خبرنگار آرانیوز:

349 قطعه شی تاریخی و ارزشمند از محوطه تاریخی خوروین در محدوده ساوجبلاغ پس از 33 سال دعوی حقوقی، پنجشنبه شب از بلژیک به ایران بازگردانده شد.
 معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم ترخیص این اشیا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این موفقیت حاصل 33 سال کشمکش حقوقی، سیاسی و فرهنگی است گفت: این اشیا حدود 50 سال پیش به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود.
مسعود سلطانی‌فر ادامه داد: از سال 1360 مسئولان جمهوری اسلامی ایران با مطلع شدن از محل این اشیا که در موزه ای در شهر quotation mark گنت quotation mark بلژیک قرار داشت ادعای حقوقی خود را مطرح کرد و منازعه حقوقی در این زمینه میان کشورمان و بلژیک آغاز شد که حدود 33 سال طول کشید.
وی گفت: در این مدت دو بار احکامی علیه ایران صادر و مالکیت ایران نادیده گرفته شد اما خوشبختانه با پیگیری های مستمری که انجام شد در مهر سال 1392 دوباره تقاضای استیناف کردیم که دیوان عالی بلژیک این تقاضا را پذیرفت و رای یک شعبه دادگاه استیناف را که یک سال قبل علیه ما حکم صادر کرده بود ، نقض کرد و برای رسیدگی دوباره به دادگاه هم عرضی در محکمه استیناف quotation mark لی پژ quotation mark بلژیک منعکس کرد و پرونده منتقل شد.
سلطانی فر افزود: از مهر سال 1392 با کار فشرده ای که سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری انجام دادند دفاعیه های بسیار جانانه ای انجام شد و وکلای ما در جلسات مختلف بررسی حضور بسیار موثر و تعیین کننده ای داشتند.
وی گفت: خوشبختانه لوایحی که تقدیم و دفاعیه هایی که انجام شد منجر به این شد که در آبان امسال دادگاه استیناف دوم شهر quotation mark لی پژ quotation mark بلژیک حکم به حقانیت و مالکیت ایران بر این 349 قلم اشیای تاریخی داد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این تعداد در منطقه quotation mark خوروین quotation mark ساوجبلاغ در پی عملیات اکتشافی غیر قانونی کشف شده بود.
سلطانی فر گفت: از این تعداد، 221 قلم اشیای سفالین و 128 شی برنزی است که پس از 33 سال کشمکش توانستیم حقانیت و مالکیت ایران را اثبات کنیم.
وی ادامه داد: بلافاصله هیئتی را اعزام کردیم و دوشنبه این هفته ، این اشیا را از موزه quotation mark سن کانتر quotation mark بروکسل بلژیک تحویل گرفتیم و به داخل سفارتخانه منتقل کردیم و با استفاده از یک هواپیمای اختصاصی ، آنها را به میهن برگرداندیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قبلا در کاوش هایی که در این محل انجام شد، 228 قطعه دیگر کشف شد که اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شوند که با این 349 قطعه که مربوط به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد و اوایل هزاره اول قبل از میلاد یعنی حدود 3500 سال پیش است ، یک مجموعه بسیار گران بها و نفیس در اختیار باستان شناسان قرار گرفت که از نظر مطالعاتی با توجه به اینکه مربوط به قبل از تاریخ است ، فوق العاده ارزشمند است و امشب این را به موزه ملی ایران منتقل می کنیم.
وی ادامه داد: ظرف روزهای آینده تلاش می کنیم به فوریت و با رعایت جنبه های ایمنی و حفاظتی، نمایشگاهی را بگذاریم و رونمایی کنیم تا مورد استفاده مردم قرار گیرد.
سلطانی فر افزود: اکنون دو پرونده دیگر در محاکم مختلف خارجی یکی در آمریکا و دیگری در اروپا داریم که در این موارد هم احکامی در یکی دو سال گذشته صادر شده و اکثرا احکامی به نفع ما بوده است.
وی ادامه داد: مدعیان دوباره تقاضای تجدید نظر کردند که با همه توان، بخش حقوقی و فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و هم مجموعه امور حقوقی بین الملل ریاست جمهوری تلاش دارند که ان شاءالله احکام دیگری را هم بگیرند تا بتوانیم تعداد قابل توجهی اشیای دیگر تاریخی را که به ناحق و غیرقانونی از کشورمان بیرون برده شده در ماه ها و سالهای آینده برگردانیم.
سلطانی فر گفت: ارزش 349 شی عتیقه که وارد کشورمان شد بسیار زیاد است و در کوتاه مدت امکان ارزش گذاری آنها وجود ندارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پرونده الواح هخامنشی هم به مراحل نهایی نزدیک می شود، افزود: در دو مورد در این الواح توانستیم احکامی به نفع کشورمان بگیریم که مدعیانی که خیلی مرتبط با این پرونده نبودند و احکامی در محاکم غربی علیه ما داشتند تقاضای توقیف کردند البته ما هم حضور جدی و قدرتمندانه داشتیم و تا کنون در دو مرحله توانستیم این ادعاها را رد کنیم با رای هایی که دادگاه های ذیربط در آمریکا دادند.
سلطانی فر ادامه داد: امیدواریم حقانیت و مالکیت ایران را بتوانیم بر آن اشیای تاریخی هم اثبات و آنها را به کشورمان منتقل کنیم.
صدا و تصویر دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار