کد خبر: ۱۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
جمعی از کارشناسان و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری ضعف برندسازی و تجاری سازی محصولات تولیدی و صنعتی استان را عامل توسعه نیافتگی تجارت و جذب نشدن نقدینگی در این بخش عنوان کردند.

به گزارش آرانیوز، برند و برندسازی در راستای حمایت از توسعه تجاری محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت های تولیدکننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان چهارمحال و بختیاری برای حضور موثر در بازارهای هدف یک ضرورت و اولویت اساسی برای واحدهای صنعتی است.
به گزارش ایرنا، جمعی از تولید کنندگان کالا، بخصوص تولید کنندگان صنایع غذایی در استان چهارمحال و بختیاری هم اینک با مشکلاتی در زمینه برندسازی و فرآیند ثبت برند روبه رو هستند.
یکی از این تولیدکنندگان روز یکشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری مدعی شد: اکثر واحدهای تولیدی صنایع غذایی در این استان به دلیل نداشتن برند، با وجود سرمایه گذاری زیاد در راه اندازی واحد تولیدی، تعطیل هستند.
سیدحسین موسویان گفت: تنها یک مرکز مجاز برای صدور برند وجود دارد که وابسته به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است و فرآیند ثبت برند در این مرکز یک تا دو سال طول می کشد.
به گفته وی، در مدت زمان فرآیند ثبت برند، واحد تولیدی مجاز به تولید محصول نیست و به اجبار باید تعطیل باشد.
این تولید کننده، صدور شناسه موقت نظارت از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی را با هدف جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی در پروسه زمانی ثبت برند، خواستار شد.
یک تولید کننده دیگر نیز گفت: برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل نداشتن برند با مشکلات متعدد و رکود تولید روبه رو شده اند.
اردشیر شیرمحمدی افزود: بخش صنعت استان چهارمحال و بختیاری در سال های اخیر با رکود و بحران تعطیلی به دلایل متعدد روبه رو شده و طولانی بودن فرآیند ثبت برند نیز یکی از دلایل رکود بخش تولید استان بوده است.
مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری در امور سرمایه گذاری نیز در این نشست گفت: تولیدکنندگان از زمان نصب ماشین آلات در واحد تولیدی و صدور پروانه بهره برداری باید فرآیندهای ثبت برند را انجام دهد.
ملک محمد قربانپور ادامه داد: طولانی شدن فرآیند ثبت برند در کشور، واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده و در برخی موارد شاهد بروز پدیده دلال بازی در این بخش بوده ایم.
وی، راه اندازی دفتری در مراکز استان ها با هدف سرعت بخشی به ثبت فرآیند برندسازی کالای تولیدی را خواستار شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: افزایش نرخ دلار، تحریم های اقتصادی، رکود، مقررات بانک ها، کمبود و نبود سرمایه در گردش مانع از تولید با ظرفیت بالا و رونق اقتصادی در کشور و بخصوص در این استان بوده است.
قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: در زمینه مشکلات بخش تولید و با هدف رفع موانع سیستم بروکراسی اداری و دولت نیز نباید مانعی در برابر تولید باشد.
وی با انتقاد از اجرا نشدن برخی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، گفت: با وجود همکاری سیستم بانکی در دو سال گذشته برای رونق و رفع موانع تولید در استان، بازهم در برخی موارد مانع تراشی های از سوی بانک ها صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، در این نشست مشکلات و موانع تولید دو واحد تولیدی و صنعتی بررسی و برای رفع آنها تصمیماتی اتخاذ شد.
هم اینک یکهزار و 226 واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان هم اینک 450 واحد از این تعداد تعطیل هستند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار