کد خبر: ۱۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
در حالی پس از چند سال هواپیمای فلایت چک دانمارکی مدل ۲۰۱۳ میلادی با قیمت ده‌میلیون یورو توسط شرکت فرودگاه‌های کشور خریداری شده که قیمت دست‌دوم این نوع هواپیما بین ۳.۵ تا ۴ میلیون دلار است.

زمزمه فساد ۱۰میلیون یورویی در شرکت فرودگاه‌ها

به گزارش آرانیوز، مهرماه امسال بود که ثروتی عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر "یکی از دلایل استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی رایزنی با افغانستان برای به‌کارگیری هواپیمای فلایت چک است" به تسنیم گفته بود: وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال خرید فلایت چک از افغانستان، عراق و آذربایجان است در حالی که می‌توانیم با توجه به توانمندی‌های داخلی به‌راحتی این هواپیما را تأمین کنیم. پس از سقوط فالکن سازمان هواپیمایی کشوری (سال 92) وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته جایگزینی برای این هواپیما خریداری کند.

در ادامه مؤمنی‌رخ عضو هئیت مدیره شرکت فرودگاه‌ها 18 مهرماه امسال از ورود یک فروند هواپیمای به‌روز اروپایی "فلایت چک" به کشور خبر داد و با تکذیب خبر رایزنی با افغانستانی‌ها برای تأمین این نوع هواپیما به تسنیم گفته بود: با قزاق‌ها قراردادی داشتیم که بخشی از آن باقی مانده است.

وی با اعلام این‌که قرارداد خرید یک فروند هواپیمای فلایت چک با یکی از شرکت‌های اروپایی امضا شده است، اظهار کرد: کار بیمه این قرارداد در حال انجام است و امیدواریم این هواپیما در ماه جاری (مهرماه) وارد کشور شود.

وی گفت:‌ کارهای آموزشی هواپیمای خریداری شده حدود سه ماه طول می‌کشد و در این مدت احتمالاً قزاق‌ها بقیه تعهد خود را انجام خواهند داد.

مؤمنی‌رخ با بیان این‌‌که این هواپیما نوع "بیچ کرافت" و سن آن هواپیما دو سال بوده و تجهیزات آن کاملاً به‌روز است، افزود: چون این هواپیما مورد تأیید سازمان هواپیمایی بوده، اقدام به خرید آن کرده‌ایم.

به گزارش تسنیم، فارغ از این‌که اساساً خرید هواپیمای فلایت‌چک در حیطه وظایف شرکت فرودگاه‌هاست و تأمین این نوع هواپیما جزو وظایف سازمان هواپیمایی به شمار می‌رود، مسئله مهم در بیچ کرافت مدل کینگ ایر 350 قیمت خرید آن است.

بر اساس اظهارات یکی از مدیران رده‌بالای شرکت فرودگاه‌های کشور هواپیمای فلایت‌چک بیچ کرافت مدل کینگ ایر 350 با قیمت 10 میلیون یورو خریداری شده است، به‌عبارت دیگر حدود 12میلیون دلار به‌قیمت روز ارز.

نکته مهم در خرید هواپیمای دانمارکی آن است که این هواپیما دست‌دوم محسوب شده و تولید سال 2013 میلادی است که با قیمت ذکرشده در سطر بالا خریداری شده است، حال آن‌که قیمت این هواپیما در نوع دست دوم و مدل 2013 میلادی بین 3.5 تا 4 میلیون دلار است. بنابراین تا اینجای کار مشخص است که هواپیمای مذکور با حدود 4 برابر قیمت واقعی خریداری شده است.

موضوع دور زدن تحریم‌ها و هزینه‌های اضافی برای خرید این نوع هواپیما نیز منتفی است، چون همان مدیر رده‌بالای شرکت فرودگاه‌های کشور تأکید کرده که قیمت 10 میلیون یورویی ربطی به تحریم‌ها ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
آخرین اخبار