کد خبر: ۱۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
جنتی در مراسم افتتاحیه جشنواره ۳۴ام فیلم فجر عنوان کرد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر، به عنوانِ جشنِ مردمی سینمای ایران از زد و بندهای سیاسی به دور است.

 جشنواره فجر از زدوبندهای سیاسی به دور است/ شرایط مستعد پسابرجام موقعیت ممتازی برای سینماست

به گزارش آرانیوز، مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه ۱۱ بهمن ماه با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی ربیعی» وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی، «محمود گودرزی» وزیر ورزش و جوانان، «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی، «محمد حیدری» دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، «حبیب ایل‌بیگی» معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، «سید مصطفی ابطحی» مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، «سیدرسول صادقی» مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، «سیدصادق موسوی» مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و جمع کثیری از هنرمندان سینما و سینماگران در تالار وحدت برگزار شد.

 

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی مراسم در سخنانی گفت: بسیار خشنودم که بار دیگر در این شب عزیز و به یادماندنی و تقارن خوش‌یمن آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی با سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر در میان شما هستم تا شاهد مراسم گشایش یکی از معتبرترین جشن‌‌های هنری ایران اسلامی باشم.

 

نگاه ما به توسعه سینما نگاهی به آینده است

وی با بیان اینکه از فردا یکسال تلاش سینماگرانِ کشورمان رونمایی می شود، درباره جشنواره فجر اظهار کرد: این رویداد فرصت کم‌نظیری برای ارتباط هنرمندان با یکدیگر و هنرمندان با مردم و مخاطبان است، رویدادی ویژه و بی‌نظیر برای سینمای ایران و صاحبان اصلی آن که سینماگران هستند. جشنواره سی‌و‌چهارم را می‌توان جشنواره‌ای دانست که تمام‌ قد در دولت تدبیر و امید متولد و بالیده شده است و تفاوت محسوسی با جشنواره‌های گذشته دارد. سینما در جهان امروز، نماد قدرت نرم و هوشمندی و نگاه ما به توسعه سینما نگاهی به آینده است، با چنین نگاهی سیاست‌های سینمایی این دوران طراحی شده است.

 

سینمای ما امیدوارتر از همیشه رو به جلو حرکت می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص توضیح داد: برای نخستین‌بار بیش از ۲۰۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و تاکنون چنین استقبالی در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است. سینمای ما از تحولات به وجود آمده در سطح کلان و سیاست‌های سینمایی امیدوارتر از همیشه رو به جلو حرکت می‌کند و این در حالی است که تنها بیش از ۳۰ فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و تهیه‌ کننده بقیه فیلم‌ها بخش خصوصی یا نهادهایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند. این یکی از آمالِ دیرینه ما در اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی بود که بخش خصوصی با تمامِ ظرفیت در حوزه‌های فرهنگی‌ هنری سرمایه‌گذاری کند و اینک شاهد بارقه‌های این جریانِ سازنده هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این عبارت را که گاهی گفته می‌شود سینمای ایران صنعتی ورشکسته است به هیچ عنوان قبول ندارم. در یک صنعت هنریِ ورشکسته این همه علاقه‌مند و تولیدِ بدیع معنا ندارد.

 

جنتی با اشاره به پویایی و نشاط سینما، بیان کرد: خانه سینما فعال است، مشکلات مربوط به سالن های نمایش تا حدود زیادی برطرف شده و گیشه‌ها هم رونق گرفته‌ اند. آشتی مردم با سینما دیگر یک آرزو نیست بلکه یک واقعیت است. ۶۵ میلیارد تومان فروشِ گیشه تا پایان دی‌ماه سال جاری امید‌آفرین است. در دو سال گذشته فعالیت‌های سازنده‌ای در حوزه سینما انجام پذیرفت و توفیق‌های ارزشمندی نیز حاصل شده است؛ شکل‌گیری «گروه هنر و تجربه» و «گروه کودک و نوجوان»، تاسیس «مدرسه ملی سینمای ایران» که از سال ۹۵ پذیرش دانشجو خواهد داشت، از جمله این اقدامات مهم است.

 

وی همچنین گفت: نمایش اختصاصی فیلم برای اساتید جامعه‌شناسی و نمایش اختصاصی فیلم برای متخصصان دینی و اساتید حوزه در مرکز اسلامی قم، افزودن ۱۰۰ پرده سینما به فضای سینمایی کشور، بهسازی بخش قابل توجهی از سالن‌های سینمایی، ورود قدرتمند بخش خصوصی به عرصه تولید و زیر ساخت و برداشتن گام‌های بلند به سوی صنعتی کردن سینما از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان سینمایی در دو سال گذشته است.

 

فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی هستند

جنتی با اشاره به راه‌یابی بسیاری از فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های معتبر خارجی، بیان کرد: در سال جاری هفته‌ای نبود که یک فیلم ایرانی در جشنواره‌ای صاحب رتبه و جایزه‌ای نشود. این سیر رو به افزایش جوایز به دست آمده از این جشنواره ها اتفاق مثبتی است که سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم. فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی به مثابه سفیرانِ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی هستند.

 

وی در ادامه به عنوان یک خبر خوب برای اهالی سینما، گفت: پس از یکسال‌و‌نیم تلاش به زودی آغاز به کار شبکه وی او دی(VOD) را جشن خواهیم گرفت. با راه‌اندازی وی او دی بسیاری از نگرانی‌های جوانان خوش‌ذوق مستندساز و تولیدکنندگان فیلم‌های کوتاه و انیمشین برطرف می‌شود. وی او دی بستری است که امکان دیده شدن برای همه را فراهم و گردش مالی سینما را چندین برابر خواهد کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: در این سال‌ها و با وجود همه پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی داشته‌ایم اما متأسفانه فرهنگ‌ عمومی، به‌ویژه در حوزه جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی، بسیار آسیب‌پذیر شده و موجب نگرانی جدی است.

 

وی تاکید کرد: همه باید برای رفع چالش‌های پیش روی فرهنگ عمومی تلاش کنیم. افزایش درخواست تولید فیلم‌های با موضوعات اجتماعی نیز ناشی از همین نقطه ضعف اساسی است. اگر باور داشته باشیم که هنر و به ویژه هنر سینما، بازخورد موضوعات جاری اجتماع است و هنرمند عموماً حساس‌تر و لطیف‌تر از دیگران می‌اندیشد لاجرم چنین ناهنجاری‌هایی بیش از همه، هنرمند را متأثر می‌کند و به واکنش وامی‌دارد. هنرمند از ناهنجار‌ی‌ها بیش از حد می‌رنجد و از خوبی‌ها بیش از حد به هیجان درمی‌آید و این روحیه و انرژی را باید قدر دانست.

 

تولید فیلم‌های اجتماعی نشان از دغدغه فرهنگی‌ اجتماعی سینماگران متعهد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست‌های متعدد برای تولید فیلم‌های اجتماعی را نشان از دغدغه فرهنگی‌ اجتماعی کارگردانان و سینماگران متعهد دانست و گفت: اگر هنرمند در برابر شکاف‌ها و ناهنجاری‌های آزار‌دهنده اجتماعی سکوت کند پس چه کسی باید آنها را فریاد کند تا دیگران چاره‌ای بیندیشند؟ آری، دیدن برخی از صحنه‌ها بر پرده سینما ممکن است نازیبا و ناراحت‌کننده هم باشد و حتی اثراتِ نامطلوبی بر برخی طیف‌ها بگذارد اما دست‌کم وجدانِ عمومی را نسبت به حقایقِ موجود و وقایعِ زیرپوستی روشن می‌کند.

 

وی در این باره توضیح داد: فشار روانی ناشی از ناهنجاری‌های اجتماعی از نگاه تیزبین و ذهن خلاق هنرمند متعهد دور نمی‌ماند و به تصویر درمی‌آید. من نام آن را دغدغه روشنگرانه سینماگر متعهد می‌گذارم. البته بنده منکر این موضوع نیستم که باید مراقبت کرد چون ممکن است بیانِ مکررِ یک امر نکوهیده گاه از حد روشنگری بگذرد و زمینه بروز چنین ناهنجاری‌ها را افزون‌تر ‌کند. اینجا مرزی بسیار ظریف وجود دارد که تشخیص آن تنها از خُبرگانِ سینما برمی‌آید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بدان اهتمام فراوان دارد. به همین دلیل سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ساز و کارهای دقیقی برای تعادل در پذیرش، تولید و اکرانِ فیلم‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.

 

جشنواره فجر از زد و بندهای سیاسی به دور است

جنتی گفت: جشنواره فیلم فجر، به عنوانِ جشنِ مردمی سینمای ایران از زد و بندهای سیاسی به دور است. در جشنواره این دوره شاهد افزایش چشمگیرِ تولید فیلم‌های با موضوع انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن خواهیم بود. فیلم‌هایی که به موضوعات مهم در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی، رویدادهای حین و بعد از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان و حتی مسائل منطقه‌ایِ ناشی از انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: چنین رویکردی نشان می‌دهد که علی‌رغم برخی انتقادها، نسل‌های جدید سینمای ایران همچنان متعهد و پایبند به اصول و ارزش‌های انقلابی و راه امام جلو می‌روند و سینماگرانِ جوان و فیلم اولی‌ها نیز دغدغه‌های متنوعی دارند و با آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس بیگانه نیستند.

 

جنتی تاکید کرد: در یک کلام سینمای ایران نمادِ سینمای اسلامی در جهان است، هر چند هنوز جای کار دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ جشنواره فیلم فجر بعد از سی‌و‌چهار دوره وارد دورانِ پختگی خود شده است و از مقررات و ضوابط محکم و دقیقی در بخش‌های فراخوان، هیات‌های انتخاب، هیئت‌های داوری، و نحوه برگزاری برخوردار است. نکته مهمی که زمینه صیانت دقیق از حقوقِ صاحبان و پدیدآورندگانِ فیلم‌ها و رای‌ها را فراهم و ما را در برابر اتفاق‌هایی که می‌افتد پاسخگو می‌کند.

 

شرایط مستعدِ پسابرجام، موقعیت ممتازی برای سینمای ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زمان و دوره پسا تحریم و پسا برجام هم اشاره کرد و گفت: شرایط مستعدِ پسابرجام، موقعیت ممتازی برای سینمای ایران است از این رو برای بهره‌برداری از این موقعیت ویژه، انجام تحولات ساختاری در بخش بین‌الملل سینمای ایران الزامی است. باید با تشکیل کمیته پسابرجام در حوزه سینما، اقدامات جزیره‌ای و پراکنده متوقف و برنامه‌ریزی متمرکز و اقدام موثر و در خورِ سینمای ایران انجام پذیرد.

 

وی گفت: علاقه‌مندم از هنرمندانِ فقیدی یاد کنم که امروز در میان ما نیستند اما یاد و آثارشان همواره مهمانِ قلب‌های اهالی سینماست. آنها که برای ساخت آثارِ به یادماندنی یا ایفای نقش‌های ماندگار خالصانه از ذره‌ذرة وجود خویش بهره می‌گرفتند تا بهترین‌ها را به مخاطب تقدیم کند. از درگاه یکتای بی‌همتا برای همة هنرمندانِ فقید و درگذشتگانِ عرصة سینما جایگاهی شایسته آرزومندم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از سینماگرانِ گرانقدر و اهالی رسانه به خاطر همراهیِ مجدّانة این رویدادِ هنری قدردانی و تلاش‌های چند‌ماهه و بی‌وقفة رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، هیئت‌های انتخاب و اعضای ستاد برگزاری را نیز قدردانی و تلاش‌های چند‌ماهه و بی‌وقفة رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، هیئت‌های انتخاب و اعضای ستاد برگزاری را نیز قدردانی کرد. همچنین از وزیر فرهنگ‌دوست تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حمایت‌های مادی و معنوی، پشتوانه برگزاری جشنواره چهاردهم شدند سپاسگزاری کرد.

 

وی همچنین در پایان گفت: از آقای ایوبی می‌خواهم که با توجه به فضایی که بعد از پسا برجام به وجود آمده بخش بین الملل سینمای ایران را ارتقا دهد. لازم است اقدامات جزیره‌ای در مراکز مختلف متوقف شود و اقداماتی در تراز سینمای ایران برنامه ریزی و انجام شود. از آقای حیدری متشکرم که با نگاهی نو جشنواره فیلم فجر را به جشن سینمای ایران تبدیل کرد. نظم این برنامه و تجلیل از دوبلورها که باید زودتر از این ها برگزار می‌شد از ویژگی‌های تحسین برانگیز این جشنواره است. از سینماگران عزیز که با تولیدات ارزشمند خود این فضای شکوهمند را ایجاد کردند تشکر می‌کنم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار