کد خبر: ۱۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
رهاورد سفر رئیس جمهور به اروپا قراردادهایی بود که حالا دولت از آن ها به عنوان پاسخی دندان شکن برای منتقدانش استفاده می کند چنانکه افراد نزدیک به دولت می گویند قراردادهای امضا شده می تواند صنعت هوایی ایران را تا حد زیادی متحول کند.

برکات برجام فقط در کام پولدارها ؟!

به گزارش آرانیوز، حمید بعیدی نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در اینباره گفته است: این برای ما همواره ناراحت کننده بود که چرا باید شهروندان ایرانی برای سفر به خارج از کشور نتوانند از خطوط ملی هوایی کشور خود استفاده کنند و در شرایط وجود بازار اقتصادی درآمدزا و در شرایطی که خلبانان، مهندسین پرواز و خدمه پروازی کشورمان با پدیده زشت بیکاری مواجه هستند، تمام پروازهای خارج کشورمان عملا در اختیار چند شرکت خارجی محدود قرار گرفته است. یک بررسی سرانگشتی می‌تواند عمق این فاجعه را نشان دهد.

سفر رئیس جمهور به اروپا علاوه بر دستاوردهای کلان در حوزه هوایی منجر به بسته شدن قراردادهایی در حوزه صنعت خودرو سازی هم شده است. چنانکه رسانه ها گزارش داده اند خودروهای تولیدی با مشارکت  پژو شامل پژو 208، پژو 2008 و پژو 301 خواهد بود.

چنانکه گفته می شود پژو 2008 حدود 5 سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود 70 میلیون تومان باشد. پژو 208 نیز متعلق به حدود 8 سال پیش و برآورد قیمتی آن بین 60 تا 65 میلیون تومان است.

گزارش ها حاکی از آن است که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود 4 سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به 50 میلیون تومان برآورد شده است.

به این ترتیب تا چند سال آینده افرادی که با جیب پُرپول راهی بازار خودرو می شدند انتخاب های بیشتری نیز در منوی نمایشگاه ها و کارخانه های سازنده خودرو خواهند داشت اما سوالی که وزارت صنعت و معدن باید به آن پاسخ بدهد این است که در این سفر چه تدبیری برای خانواده های کم درآمد ایرانی اندیشیده شده است؟ این وزارتخانه در آخرین اقدام خود موفق شد با شگرد مقروض کردن خانواده ها خودروهای بی کیفیت مانده در انبارهایش را به راحتی به بازار غالب کند اما حالا بد نیست طبقه کم درآمد هم اندکی از مزایای برجام بهره مند شوند و آقای نعمت زاده که تا پیش از این حکم ضد انقلاب بودن برای افراد صادر می کرد توضیح بدهد چه جایگزینی برای خودروهای قشر متوسط در نظر گرفته است. خودورویی که هم با قیمت ارزان بشود آن را خرید و هم هزینه های نگه داری ان برای خانواده های ایرانی مقرون به صرفه باشد. به هر حال پولدارها و کسانی که می توانستند تا 100 میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنند که همین حالا هم چندان با مشکل انتخاب مواجه نیستند. اما خانواده های ایرانی برای حمل و نقل خود تهیه کند ظاهرن در سال های آینده هم چاری ای نخواهد داشت جز آنکه به تولیدات خلاقانه! چشم بدوزد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار