کد خبر: ۱۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: درحال حاضر کمتر از نیمی از ظرفیت سدهای کشور پر است.

وزیر نیرو: تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

به گزارش آرانیوز، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: از مجموع 49.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت سدها، 48 درصد ظرفیت پر است.

 
وی همچنین با اشاره به این‌که شرایط بارندگی امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر است، گفت: به دلیل آن‌که کشور 15 سال خشکسالی را پشت سر می‌گذارد، نمی‌توان انتظار داشت که این بارندگی تاثیر مستقیم در بهبود ظرفیت ذخایر آبی کشور داشته باشد.
 
وی با بیان این‌که در 16 استان نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم، اظهار کرد: استان اصفهان 11 درصد، خراسان جنوبی 20 درصد، خراسان رضوی هشت درصد، سمنان 10 درصد، سیستان و بلوچستان 26 درصد و یزد شش درصد نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشتند.
 
وزیر نیرو گفت: تا امروز 14 میلیارد مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور داشته‌ایم.
 
وی اظهار کرد: امسال حدود 7 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار به وزارت نیرو تعلق گرفت که از این میزان 30 درصد آن تخصیص یافت.
 
در دریاچه ارومیه به تثبیت رسیدیم
 
وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در سال‌های گذشته و قبل از این‌که طرح ویژه احیای دریاچه ارومیه به اجرا در بیاید، هرسال 40 الی 45 سانت کاهش ارتفاع دریاچه ارومیه را داشتیم که امسال این میزان تنها حدود 14 سانتی‌متر است.
 
وی ادامه داد: همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم توانستیم در دریاچه ارومیه به یک تثبیت دست یابیم و علی‌رغم این‌که در حال حاضر در حوزه دریاچه ارومیه میزان بارش 55 درصد کاهش داشته اما به دلیل این‌که بارش‌ها به صورت برف بود، امیدواریم بتوانیم این میزان را جبران کنیم.
 
تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق نداریم
 
وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که درباره افزایش قیمت آب و برق هیچ تصمیمی گرفته نشده است، افزود: قیمت آب به دلیل اینکه به تازگی افزایش یافته افزایش نمی‌یابد.
 
وی همچنین گفت: ١٣ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی امسال پرداخت می شود.
 
تعیین تکلیف سد گتوند
 
وزیر نیرو در بخش دیگری از این نشست خبری ردباره تعیین تکلیف سد گتوند و تصمیم شورای عالی آب در این زمینه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، قرار بر این شد که دو راهکار اول دانشگاه تهران مبنی بر مدیریت مخزن و انتقال اب شور اجرایی شود، اما راهکار دوم انتقال اب شور مجددا مورد مطالعه سازمان محیط زیست قرار بگیرد.
 
به گفته وزیر نیرو امسال شرایط بسیار خوبی از نظر بارندگی داشتیم به طوری که از ابتدای مهر تا هفتم بهمن سال جاری 134 میلی‌متر بارندگی در کشور به ثبت رسیده که این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به متوسط 47 سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
 
چیت چیان در خصوص اینکه آیا بارندگی‌های گذشته جبران کننده خشکسالی است گفت: از آنجا که 15 سال خشکسالی مستمر داشتیم و اثرات تجمعی این خشکسالی در سراسر کشور اثرگذار بوده است، با وجود یک سال ترسالی اثرات خشکسالی جبران نمی‌شود اما امیدواریم با ادامه روند ترسالی در سال‌های آینده جبران شود.
 
آب سد‌های تهران 46 درصد افزایش یافت
 
وزیر نیرو درباره میزان ورودی آب به سد‌های تامین آب تهران اظهار کرد: 46 درصد نسبت به سال گذشته میزان ورودی آب به این سد افزایش یافته و با توجه به این‌که بخشی از تامین آب شرب تهران از منابع زیرزمینی است و اثرات بارندگی بر منابع زیرزمینی به زودی خودش را نشان نمی‌دهد، لذا همچنان نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.
 
برنامه‌های وزارت نیرو برای دهه فجر
 
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های دهه فجر وزارت نیرو اظهار کرد: در مجموع 5630 میلیارد ریال پروژه آب و برق در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح بخش بخار سیکل ترکیبی چابهار به ظرفیت 1160 مگاوات و با اعتبار 3822000 کلنگ‌زنی می‌شود.
 
چیت‌چیان همچنین از بهره‌برداری دو پست 400 کیلوولت پنج پست 230 کیلوولت، 52 پست 132 و 63 کیلوولت، 27 طرح خطوط انتقال و فوق توزیع، 4553 پروژه در شبکه توزیع خبر داد و گفت: در مجموع مبلغ 15 هزار و 216 میلیارد ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وزیر نیرو با اشاره به بخش برق‌رسانی روستایی گفت: در دهه فجر امسال قرار است 319 روستا با 4765 خانوار از خدمات برق بهره‌مند شوند همچنین در بخش آبفا نیز شش تصفیه‌خانه و تاسیسات آب شیرین‌کن به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: قرار است که 20 طرح آبرسانی در شهرها و 108 چاه جدید به بهره‌برداری برسد که ارزش کل این طرح‌ها 510 میلیارد تومان است.
 
به گفته چیت‌چیان 352 کیلومتر خط انتقال آب، 5726 لیتر در ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهرها اضافه می‌شود. همچنین قرار است که هفت تصفیه‌خانه جدید فاضلاب به بهره‌برداری برسد که این طرح‌ها در شهرهای شیراز، کاشان، سرعین، اردبیل، لرستان، مشهد، رشت، هشتگرد، نیشابور و اصفهان قرار دارد.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که مجموع طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب 1075 کیلومتر، 42.7 کیلومتر خط انتقال، 96 هزار و 900 مترمکعب ظرفیت جدید در شبکه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این قرار است 441 روستا با جمعیت 188922 و با اعتبار 867814 در دهه فجر با ایجاد 23 حلقه چاه و خط انتقال 591.33 مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
 
وی همچنین 13 شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت 23040 و برای دهه فجر آماده افتتاح دانست و افزود: پنج سد تالوار در زنجان، سد سیمره در ایلام، سد سراب گیلانغرب (دایک گیلانغرب) در کرمانشاه و سد تنگ حمام (شهدای گمنام) در کرمانشاه در دهه فجر آماده افتتاح است.
 
چیت‌چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو گفت: در بودجه سال 1395 انتشار 4000 میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی شده و قرار است از مجموع 5000 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی، 3000 میلیارد تومان سهم وزارت نیرو باشد که تاکنون 2000 میلیارد تومان آن عرضه شده و در آینده نزدیک 1000 میلیارد تومان دیگر از این اوراق بابت تسویه بخشی از مطالبات بخش خصوصی عرضه می‌شود.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که در روزهای باقی‌مانده از سال 1394، 1000 میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره منتشر می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین قرار است اوراق تسویه خزانه در لایحه بودجه عرضه شود و در این زمینه نیز هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده تا بتوانیم چهار تا پنج میلیارد تومان از اوراق تسویه خزانه استفاده کنیم.
 
پرداخت 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی
 
چیت‌چیان با بیان این‌که با این حجم در مجموع 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی را می‌توانیم پرداخت کنیم، اضافه کرد: در سال حدود 2300 میلیارد تومان از درآمد سالانه برق را به یارانه اختصاص می‌دادیم که خوشبختانه در سال 1395 و با قطع این مساله می‌توانیم نسبت به داشتن این منبع نیز امیدوار باشیم.
 
وزیر نیرو در خصوص موازی‌کاری‌ وزارت نفت و نیرو گفت: مطابق قانون هیچ موسسه‌ای در حوزه برق نمی‌تواند در زمینه‌ی تولید، انتقال و توزیع بدون مجوز وزارت نیرو فعالیت داشته باشد و اگر تاکنون امضایی بین وزارت نفت و بخش خصوصی برای احداث نیروگاه امضا شده باید از نظر وزارت نیرو تایید شود.
 
وی با بیان این‌که ما هم شنیده‌ایم شرکت ملی گاز ایران در زمینه‌ی برق تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که اجرایی نشده و ادامه پیدا نکرده است، اظهار کرد: مدیران وزارت نفت به قانون واقفند و می‌دانند که مدیریت هر بخش در کشور برعهده نهاد مشخصی است و قانون صریحا مسوولیت‌ها را مشخص کرده است.
 
بخش کشاورزی مصرف‌کننده 90 درصد آب کشور
 
چیت‌چیان در خصوص میزان بخش کشاورزی از آب شرب کشور گفت: با توجه به این‌که اطلاعات مربوط به مصرف آب تنها باید از طریق وزارت نیرو منتشر شود، لذا به‌طور سریع و قاطعانه می‌توان گفت که وزارت کشاورزی نباید در مورد میزان مصرف آب در این حوزه اظهارنظر کند.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که بخش کشاورزی 90 درصد از آب استحصال شده کشور را مصرف می‌کند، ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه باید هر سال در میزان مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی صورت بگیرد و با توجه به مصرف عمده بخش کشاورزی به نظر می‌رسد که این مساله در این حوزه پررنگ‌تر است.
 
وی با بیان این‌که براساس برنامه ششم توسعه باید میزان مصرف آب زیرزمینی به 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد، اظهار کرد: با توجه به این‌که این مساله جزو سیاست‌های یکپارچه کشور است، لذا وزارت کشاورزی و وزارت نیرو نمی‌توانند در این مساله خللی ایجاد کنند.
 
اعلام آمادگی کشورهای اروپایی برای احداث نیروگاه در ایران
 
چیت‌چیان در خصوص شرایط کشور بعد از برطرف تحریم‌ها گفت: طی 10 سال گذشته امکان سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خارجی‌ها وجود نداشت که برداشته شدن تحریم‌ها امکان تبادل مالی با کشور‌ها را به وجود آورده که همین مساله باعث شده بسیاری از کشورها برای احداث نیروگاه و شبکه فاضلاب در ایران اعلام آمادگی کند.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که در گذشته تنها کشور چین امکان فاینانس را به وجود آورده بود، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌هایی از روسیه، کره جنوبی، چین، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و کشورهای دیگری پیشنهادات جدی برای فاینانس پروژه‌های آب و برق به ایران ارائه کردند که وزارت نیرو نیز در حال بررسی پیشنهادات است.
 
وی با اشاره به تاثیرات برداشته‌شدن تحریم افزود: این مساله موجب انتقال تکنولوژی، سهول مبادلات و صادرات محصولات به بازار‌های بین‌المللی را فراهم آورده است.
 
تامین زیرساخت‌های مسکن مهر نیازمند 5600 میلیارد تومان
 
چیت‌چیان در خصوص تامین زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر در مجموع به 5600 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که تاکنون از محل بودجه و اعتبارات اضطراری 30 درصد آن تامین شده است.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که در این زمینه وزارت مسکن نیز کمک‌هایی را انجام داده است، گفت: با توجه به امکاناتی که در دست داشته‌ایم توانسته‌ایم خدمات آب، برق و فاضلاب مسکن مهر را فراهم کنیم.
 
وی درپاسخ به سئوال ایسنا در خصوص وضعیت سرنوشت صادرات برق توسط بخش خصوصی که از سوی معاون وزیر نیرو منوط به تعیین تکلیف نرخ خوراک نیروگاه‌ها شده بود، افزود: اتفاق جدیدی برای این مساله نیفتاده است، اما امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.
 
چیت‌چیان در خصوص میزان راندمان بخش کشاورزی و مقایسه آن با کشورهای خاورمیانه به ایسنا گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط برای هر هکتار گندم که کاشته می‌شود حدود 10 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنیم که متوسط این میزان حدود 6500 مترمکعب است.
 
پتانسیل صرفه‌جویی 35 درصدی آب در بخش کشاورزی
 
وزیر نیرو ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را با متوسط آب دنیا در بخش کشاورزی مقایسه کنیم باید گفت که امکان 30 تا 35 درصد کاهش مصرف آب را خواهیم داشت.
 
وی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از کشت گلخانه‌ای توانسته‌ایم 94 درصد مصرف آب را به ازای واحد محصول کاهش دهیم و با استفاده از روش‌های ابیاری سطحی 60 درصد صرفه‌جویی آب را شاهد باشیم، بیان کرد: پتانسیل بالایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی داریم.
 
چیت‌چیان ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه در نظر گرفته است، بتوانیم به موفقیت‌های چشم‌گیری در این زمینه دست یابیم.
 
وزارت نیرو در راستای ارتقاء انرژی تجدید‌پذیر
 
وزیر نیرو در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های نو اظهار کرد: وزارت نیرو بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ارائه‌ی تسهیلات هیچ تفاوتی را قائل نمی‌شود به‌طوری که برق آنها را با نرخ تضمینی و به صورت بلندمدت خریداری می‌کند و اگر این سرمایه‌گذاران از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند تا 30 درصد میزان خرید تضمینی آنها افزایش می‌یابد که این مساله نیز برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تفاوتی ندارد.
 
وی با بیان این‌که اعتبارات تعادل‌بخشی نسبت به سال گذشته 14 برابر شده، اظهار کرد: در این بین با دو مساله روبه‌رو بوده‌ایم اول این‌که تخصیص اعتبارات پایین بوده و اعتبارات دیر به دست ما رسید، لذا نتوانستیم در آن سطحی که انتظار داشتیم فعالیت‌ها را انجام دهیم.
 
توقف 6100 چاه غیرمجاز
 
چیت‌چیان افزود: اما با این حال کارهای خوبی در این زمینه انجام شد به‌طوری که مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافت و توانستیم 6100 چاه غیرمجاز را متوقف کنیم.
 
وزیر نیرو سرعت پیدا کردن نصب کنتورهای هوشمند، افزایش فعالیت گروه گشت و بازرسی، جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز را از جمله کارهای تعادل‌بخشی دانست و افزود: انتظار داشتیم فعالیت‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، اما انجام فعالیت‌ها نسبت به سال گذشته سرعت بیشتری پیدا کرد.
 
وی در خصوص آبرسانی روستایی گفت: در سال گذشته 614 روستا با تانکر آبرسانی می‌شدند، اما امسال در نتیجه فعالیت‌های صورت گرفته توانستیم این آبرسانی را به 5300 روستا کاهش دهیم و این در حالی است که هنوز اعتبارات 500 میلیون دلاری هنوز به دست ما نرسیده که امیدواریم در این روزها به دستمان برسد.
 
چیت‌چیان در خصوص میزان تلفات شبکه برق کشور ادامه داد: در حال حاضر میزان تلفات شبکه برق کشور 11 درصد است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است تا پایان سال به 10.8 درصد برسد.
 
وزیر نیرو در خصوص مطالبات وزارت نیرو افزود: تهاتر مطالبات وزارت نیرو از صنعت، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله نیروهای مسلح با خرید از بخش صنعت و تولید برق توسط نیروگاه‌های تحت مالکیت نیروهای مسلح و دیگر نهادهای دولتی در دستور کار وزارت نیرو است.
 
وی ادامه داد: قرار بر این شده که وزارت دفاع برق مورد نیاز پادگان‌ها و مصرف‌کنندگان برق خود را از محل تولید دو نیروگاهی که در مالکیت خود دارد تامین کند و وزارت نیرو تنها هزینه انتقال برق را دریافت کند.
 
چیت‌چیان با بیان این‌که ظرفیت این دو نیروگاه 1500 مگاوات است، اظهار کرد: این میزان پاسخگوی برق این بخش است و قطعا مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.
 
سال 95 در یک قدمی خاموشی
 
وزیر نیرو در خصوص تامین آب و برق در فصل تابستان بیان کرد: پیک مصرف در تابستان سال 1395 در مرز 54 هزار مگاوات است که اگر میزان مصرف از این عدد افزایش یابد دچار خاموشی می‌شویم.
 
به گفته وی در حالی که پیک مصرف در تابستان جاری 50 هزار مگاوات بوده شاهد افزایش 4000 مگاواتی در سال آینده هستیم و این در حالی است که میزان افزایش ظرفیت تولید برق تا تابستان سال 1395 حدود 2600 مگاوات است.
 
چیت‌چیان ادامه داد: تلاش ما این است که از طریق مدیریت مصرف، مدیریت بار و کاهش تلفات این فاصله را جبران کنیم، اما باید گفت که رفع این مساله نیازمند صرفه‌جویی مشترکین نیز است.
 
وعده وزیر نیرو برای تابستانی پرآب
 
وزیر نیرو گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر می‌توانیم به مردم وعده دهیم که بدون قطعی آب تابستان را پشت سر بگذاریم، اما باید به این مساله توجه کرد که این امر نیازمند صرفه‌جویی مردم و تدبیر وزارت جهاد کشاورزی است.
 
وی با بیان این‌که در شهرهایی که برای تامین آب به منابع زیرزمینی وابسته هستند نگرانی ما برای تامین آب آنها در تابستان سال 1395 ادامه دارد، اظهار کرد: عمده مشکلات ما در شهرهای کرمان، مشهد، شیراز در تامین آب برای سال 1395 است.
 
چیت‌چیان ادامه داد: به طور کلی باید گفت وضعیت تامین آب شرب برای سال آینده نسبت به امسال بهتر است، اما با توجه به این‌که وضعیت در تمام شهرها در زمینه‌ی توزیع بارندگی یکسان نیست لذا نگرانی برای این مساله وجود دارد.
 
قطع آب مشترکان پرمصرف در سال 95
 
وزیر نیرو در خصوص برخورد با مشترکین پرمصرف اظهار کرد: پیشنهاد وزارت نیرو در این زمینه قطع آب مشترکان بسیار پرمصرف بود که این مساله به تصویب رسید و در صورتی که در تابستان سال آینده مشترکان پرمصرف شناسایی شود، آب آنها قطع خواهد شد.
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار