کد خبر: ۱۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: روسیه هیچگاه در امور داخلی سوریه مداخله نخواهد کرد.

پوتین: روسیه در امور داخلی سوریه مداخله نخواهد کرد

به گزارش آرانیوز، به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز دوشنبه در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه فدرال قفقاز روسیه (در شهر استاوروپول در جنوب روسیه) گفت: مسکو قصد ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند. هدف روسیه کمک به دولت قانونی این کشور برای مبارزه و غلبه بر تروریست ها است.
وی افزود: در امور داخلی سوریه و مسایل مربوط به نظام حکومتی این کشور و حل مسایل و مشکلات فراروی سوریه و سایر کشورهای منطقه مداخله نمی کنیم.
رئیس جمهوری روسیه بر ادامه کمک به دولت سوریه تا سرکوبی کامل گروه های تروریستی و ریشه کنی آنها از این سرزمین تأکید کرد.
پوتین همچنین از نظامیان روس که در عملیات هوایی ضدتروریستی روسیه در سوریه شرکت داشتند قدردانی کرد.
روسیه از هفتم مهرماه سال جاری به درخواست دولت سوریه با 5500 پرواز رزمی 70 فروند هواپیما، بالگرد نظامی و موشکباران از ناوها و زیردریایی خود، بسیاری از مواضع گروه های تروریستی در مناطق مختلف سوریه را نابود کرده است.
عملیات همزمان نیروی هوافضای روسیه ارتش سوریه علیه تروریست ها، سبب شده است گروه های تروریستی به ویژِه داعش زمین گیر شوند و اراضی بسیاری از اشغال گروه های تروریستی آزاد شود.
رئیس جمهوری روسیه، اخیراً نیز ضمن حمایت روسیه از حکومت سوریه در مبارزه با تروریست های مورد حمایت غرب، گروه های تروریستی و افراط گرایان در سوریه و کشورهای حامی آنها را مسئول کشتار مردم این کشور خواند و گفت: نمی خواهیم سوریه به سرنوشت لیبی دچار شود.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین در گفت وگو با نشریه آلمانی بیلد نیز گفت: مسئولیت قربانی شدن غیرنظامیان در سوریه بر نیروهایی (گروه های تروریستی) است که از خارج وارد سوریه شده و با ارتش این کشور می جنگند.
وی افزود: « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به هیچ وجه برای نابودی مردم کشور خود تلاش نمی کند؛ ارتش سوریه به فرماندهی وی با گروه هایی می جنگند که وارد این کشور شده و به طور غیرقانونی سلاح به دست گرفتند و اقدام های مسلحانه انجام می دهند.
پوتین گفت: اگر در این نبردها غیرنظامیان قربانی می شوند، در وهله نخست مسئولیت آن بر عهده کسانی است که اعمال مسلحانه انجام می دهند و کشورهای حامی این تروریست ها هستند.
رئیس جمهوری روسیه با بیان این که «فکر می کنم بشار اسد در طول مناقشه در سوریه در پنج سال اخیر اشتباهاتی را مرتکب شده است»، اظهار کرد: مناقشه در سوریه در صورتی که از ابتدای آن از خارج این همه حمایت مالی و تسلیحاتی از افراط گرایان و گروه های تروریستی نمی شد و شمار زیادی افراط گرا از کشورهای مختلف به سوریه سرازیر نمی شد، چنین ابعاد گسترده ای نمی یافت.
پوتین ادامه داد: در چنین مناقشاتی متأسفانه شمار زیادی از غیرنظامیان قربانی می شوند. این نکته بسیار ظریفی است. چه کسی مسئول این وضع است؟ آیا دولتی که تلاش می کند حق حاکمیت کشور را حفظ کند و با گروه های مسلح غیرقانونی مبارزه می کند یا افرادی که چنین مبارزه مسلحانه را سازماندهی می کنند؟ اما این به آن معنا نیست که در سوریه (حکومت این کشور) همه حق دارند. به همین دلیل معتقدم در این کشور باید اصلاحات سیاسی صورت گیرد.
وی معتقد است اصلاحات در ساختار حکومتی و قانون اساسی سوریه بخش مهمی از اصلاحات سیاسی در این کشور است و سپس باید انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود.
پوتین گفت: گام نخست در این زمینه اصلاح قانون اساسی سوریه و تصویب آن است. این روند دشوار و پیچیده ای است. گام بعدی، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است و فقط مردم سوریه می توانند و حق دارند در مورد رئیس جمهوری کشور خود تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد: فقط در این صورت می توان وضع باثبات و امن و شرایط مناسب و مساعد برای رشد اقتصادی و رفاه مردم سوریه ایجاد کرد تا به کشورهای اروپایی پناه نیاورند و در کشور خود زندگی کنند.
پوتین در پاسخ سؤال خبرنگار آلمانی که سوریه را چگونه می خواهید ببینید، اظهار کرد:
بگذارید دقیق تر بگویم. آنچه ما نمی خواهیم این است که سوریه به سرنوشت لیبی و عراق دچار شود.»

نظرشما
پربازدیدها