کد خبر: ۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
حکیم‌ الهی:
رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری گفت: جهان اسلام برای مقابله با جریان‌های تکفیری به این نتیجه رسید که بدون تفکر و منطق نمی‌شود با این جریان‌ها مقابله کرد.

بدون تفکر و منطق نمی‌توان با جریان‌های تکفیری مقابله کرد

 

  حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی در نشست خبری همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام ، با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) مذاهب فقهی و مکاتب کلامی متعددی در حوزه اسلام شکل گرفته‌اند، اظهار کرد: دلیل تعدد مکتب های فکری و معرفتی برداشت های متفاوت از متون دینی و اجتهاد بوده است اما افزون بر برداشت های متعدد متولیان دینی عامل دیگری نیز موجب رشد و توسعه این مکاتب فکری و معرفتی می‌شود و آن عامل بیرونی است که تامین کننده منافع سیاستمداران هر عصر است.

 

وی گفت: آن‌ها برای اینکه به منافع سیاسی خود برسند هر از گاهی یکی از مکتب های فکری را تبلیغ و ترویج می‌کنند و گاهی برخی از اندیشه های فکری دیگر را نیز محکوم می‌کنند. مثلا در زمان بنی امیه اندیشه فکری شکل گرفت و این تنوع کلامی به گونه ای همواره از صدر اسلام تاکنون بوده است ولی هیچ‌گاه جامعه اسلامی با این چنین قتل و غارت های تاسف باری روبر نبوده است.

 

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری ادامه داد: امروز برداشت های غلط و جهل و نادانی از منابع فکری و معرفتی اسلام موجب شده است که آموزه های دینی به گونه ای دیگر تبیین و تعریف شود. عامل خارجی هم به گسترش چنین برنامه هایی کمک کرده است تا بتواند به اهداف سیاسی، امنیتی و اجتماعی خود دست پیدا کند. در قرن حاضر و در دهه های گذشته برخی به پیروی از وهابیت برداشت‌های جدیدی از اسلام ارائه کرده‌اند بدون اینکه علم و دانش کافی را در این راستا داشته باشند.

 

حکیم الهی یادآور شد: آن‌ها اسلام را با توجه به نگاه باطل خود تغییر داده اند و در ادامه موجب ناامنی سیاسی و اجتماعی شده‌اند و آسایش را نه تنها از مسلمانان بلکه از غیرمسلمانان نیز سلب کرده‌اند و موجب تشویش چهره رحمانی اسلام شده‌اند. ریشه این برداشت ها ایدئولوژیک است و لازم است علما به صورت جدی در این عرصه ورود پیدا کنند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سه سال پیش تصمیم هایی گرفتند و این همایش را در مقابل راهکارهای خطرات فکری برگزار کردند و خود ایشان ریاست عالی همایش و مدیریت را برعهده داشتند و آیت الله سبحانی دبیر علمی همایش بودند و این کار در حوزه‌های علمیه در دهه ها و سده های اخیر کم نظیر و بی نظیر است.

 

وی تاکید کرد: این همایش ویژگی هایی دارد که از جمله آن‌ها حضور دو مرجع بزرگ شیعه در همایش است و با استفاده از نیروهای اجتماعی و سیاسی همایش برگزار می‌شود. در آذر 93 شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی زیادی از داخل و خارج در این همایش حضور یافته اند و به دنبال این کنگره علمای جهان اسلام درخواست های متعددی از آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر این حرکت علمی و معرفتی داشتند.

 

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری گفت: بر اساس همین درخواست ها دبیرخانه دائمی برای این همایش تاسیس شد و فعالیت‌های خود را در سه حوزه ارتباطی پژوهشی و آموزشی آغاز کرد و در طول سال گذشته دستاوردهای علمی و پژوهشی متعددی داشته است. اولین دستاورد این همایش ایجاد وحدت، انسجام و همگرایی بین علمای جهان اسلام بود که آن‌ها یک ائتلاف برای مقابله با جریان های تکفیری را تشکیل دادند و دومین دستاورد آن ایجاد احساس مسئولیت در بین علمای جهان اسلام بود.

 

حکیم الهی ادامه داد: تا یکی دو سال قبل فقط نیروهای نظامی با جریان های تکفیری مقابله می کردند و پس از نشست های متعددی که علمای جهان اسلام در رابطه با مقابله با جریان های تکفیری به راه انداختند مردم هم در این عرصه وارد شدند و جهان اسلام به این نتیجه رسید که بدون تفکر و منطق نمی‌شود با این جریان ها مقابله کرد. این همایش یک الگویی شد تا سایر علما نیز در بلاد خود از این گونه همایش ها داشته باشند تا با جریان های فکری که علیه اسلام است مقابله کند.

 

وی ادامه داد: ما در همایش امسال علاوه بر میهمانان داخلی و خارجی از شخصیت های برجسته علمای اهل سنت نیز دعوت کرده ایم واز 25 کشور برای شرکت در این همایش دعوت شده است.

 

بر اساس این گزارش، همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی در روز پنج شنبه هشتم بهمن ماه در شهر مقدس قم با حضور نخبگان علمی، دینی و سفرای کشورهای خارجی برگزار می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار