کد خبر: ۱۰۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
یاسوج- شعله‌های آتش از ۲۴ ساعت گذشته در شرق و غرب و سایر مناطق استان بر گرده جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد می تازد.

آتش از شرق و غرب بر گرده جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد می تازد

آرانیوز ، _ پژمان امیدی: خرداد و رخسار زرد علفزارها از راه رسیده و شعله‌های آتش خواب را از جنگل‌های بلوط هزاران ساله در کهگیلویه و بویراحمد گرفته است.

طی روزهای اخیر آتش سوزی‌های متعدد از مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد مخابره شده است.

با ورود به فصل گرما و خشک شدن علف‌ها، این موضوع با حریق در مزارع کشاورزی پیوند خورده تا کهگیلویه و بویراحمد از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب درگیر حریق‌های متعدد شود.

 

نکته قابل توجه در این آتش سوزی‌ها، شروع حریق از مزارع کشاورزی به سمت جنگل‌ها بوده است.

۵۶ درصد کهگیلویه و بویراحمد را توپوگرافی خاص جنگل‌ها پوشانده‌اند و همه ساله و با شروع فصل گرم، این ظرفیت تهدیدی از جنس آتش را بر گرده خود حس می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۶۰ هزار هکتار در استان جنگل و مراتع با احصای در ۲۲ نقطه بحران ساز شناسایی شده است.

سعید جاوید بخت افزود: استقرار یک بالگرد جهت کمک به اطفای آتش سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ضرورت دارد و انتظار داریم در این زمینه مساعدت و همکاری لازم انجام شود.

وی ابراز داشت: جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد گستره یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده و استان در زمینه سرانه جنگل در سطح کشور رتبه نخست را دارد، بطوری که به ازای هر نفر از جمعیت استان ۱.۲۵ هکتار جنگل وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه با توجه به میزان پوشش گیاهی، احتمال افزایش آتش سوزی‌ها وجود دارد، گفت: در سال گذشته آتش سوزی‌ها ۹۰ درصد نسبت به سال قبل تر از آن کاهش داشت.

جاوید بخت افزود: بر اساس آمارها، در سال گذشته ۱۶۳ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در آتش سوخت.

جاوید بخت با اشاره به توزیع دمنده در استان، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها تجهیزات اطفای حریق توزیع شده و نیروهای عملیاتی در استان گروه بندی و ۱۰۰ دستگاه دمنده جدید نیز در شهرستان‌ها توزیع شده است.‌

 

جاوید بخت تصریح کرد: پایش منطقه با هدف جلوگیری از شعله ور شدن مجدد مناطق دچار حریق ادامه دارد.

آتش زدن زباله‌ها به مراتع کشید

رئیس منابع طبیعی شهرستان لنده گفت: آتش‌سوزی مزارع منطقه «ایدنک» در شهرستان لنده مهار شد.

خسرو محمدی در گفتگو با آرانیوز افزود: حریق در لنده که ساعت ۱۱ قبل از ظهر دوشنبه بر اثر آتش زدن زباله‌ها رخ داد به مزارع کشیده شد.

وی ابراز داشت: با عکس العمل سریع نیروهای مردمی، همکاری آتش نشانی، امدادگران منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان لنده مهار شد.

وی افزود: کارشناسان منابع طبیعی پس از پایش منطقه برای پیشگیری از روشن شدن دوباره شعله‌های آتش در این منطقه هستند.

محمدی تصریح کرد: این عملیات اطفای حریق با حضور میدانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد و رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه انجام شد.

آتش سوزی کمباین در مزرعه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه از بروز آتش سوزی در مزارع و طرح بادام کاری روستای «دره لبک» شهرستان کهگیلویه خبر داد.

علی کریمی در گفتگو با آرانیوز افزود: ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه بر اثر آتش گرفتن یک دستگاه کمباین در حال برداشت گندم در مزارع کشاورزی آتش سوزی رخ داد و به مراتع و طرح بادام کاری منطقه کشیده شد.

وی تصریح کرد: به همت نیروهای مردمی، با همکاری امدادگران منابع طبیعی کهگیلویه و نیروهای محیط زیست و هلال احمر شهرستان بالاخره آتش مهار شد.

کریمی افزود: کارشناسان منابع طبیعی در حال پایش منطقه برای پیشگیری از روشن شدن دوباره شعله‌های آتش در این منطقه هستند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه تصریح کرد: وسعت تخریب این آتش سوزی پس از اطفای کامل حریق اعلام می‌شود.

کریمی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در مقابل سرمایه‌های طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع مسئول هستند.

مصدومیت ۲ نفر بر اثر آتش سوزی کمباین

همچنین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان از امداد رسانی به مصدومین حادثه آتش سوزی کمباین در دهدشت خبر داد.

جهانبخش وحدت نژاد در تشریح این حادثه گفت: در ساعت ۱۱ و ۱۷ دقیقه یک مورد آتش سوزی کمباین در دهدشت به مرکز پیام کهگیلویه اعلام شد.

وی بیان کرد: بلافاصله پایگاه اورژانس ۱۱۵ شماره ۲ شهری دهدشت به محل حادثه واقع در «دره لبک» اعزام شد.

وحدت نژاد در ادامه گفت: در این حادثه دو نفر دچار سوختگی‌های زیادی شدند که پس از اقدامات درمانی حیاتی در صحنه حادثه و در مسیر انتقال توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵، به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت منتقل شدند.

شعله‌های آتش از ظهر یکشنبه منطقه به منطقه بر پیکر درختان بلوط می‌تازند و نفس کشیدن بر جنگل‌ها سخت و سخت‌تر شده تا رخسار مراتع کهگیلویه و بویراحمد با خاکستر به جای مانده از شعله‌های آتش پیوند بخورد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار