کد خبر: ۱۰۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد:
مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.

مشهد در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد

به گزارش آرانیوز ، حسین اسماعیلیان صبح سه شنبه در جلسه شورای اداری مشهد اظهار کرد: اکنون وضعیت حساسی در حوزه آب است و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی برای عبور از شرایط بحران ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه بیان کرد: بارندگی مشهدالرضا (ع) در هشت ماه نخست سال آبی ۶۴ درصد کمتر از میانگین و ۵۳ درصد کمتر از سال خشک بوده است.

وی افزود: کل بارندگی که در دو ماه گذشته یعنی در فروردین ماه و اردیبهشت ماه در مشهد اتفاق افتاده است ۱۷.۶ دهم میلیمتر است که همین عدد در سال گذشته ۴۸ میلیمتر بوده است و ۶۸ درصد در همین دوماه کاهش داشته ایم با توجه به اینکه دما نیز یک و دو دهم سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.

اسماعیلیان بیان کرد: به لحاظ درصد کاهش بارندگی استان خراسان رضوی رتبه آخر را دارد و حوزه مشهد نیز شرایط نامطلوبی را نسبت به دیگر شهرستان‌های استان دارا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به اینکه عمده منابع آب سطحی استان در حوزه مشهد است اگر حجم سدهای کارده، طرق ارداک و حتی سد دوستی را هم جزو حوزه مشهد در نظر بگیریم بیشترین کاهش بارندگی را در شهر مشهد داشته‌ایم، که در طول دوره آماری سه سال پشت سر هم خشکسالی که هر سال میزان بارندگی کمتر از سال قبل باشد را در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشتیم و این موضوع باعث شده حجم ذخیره سدهای ما در شرایط حداقلی قرار بگیرد، سد دوستی تقریباً به گل نشسته است که کل ذخیره سد ۱۲ درصد است و حدود ۱۴۴ متر مکعب ذخیره آب داریم.

وی گفت: در حال ساخت سیستم منحصر به فردی هستیم که با ظرفیت سه مترمکعب در ثانیه ۳ هزار لیتر بر ثانیه پمپاژ شناور انجام می‌دهد، که در چند روز آینده به آب خواهیم انداخت تا بتوانیم از ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سد دوستی پمپاژ انجام دهیم.

اسماعیلیان با بیان اینکه کارهایی که ما انجام می‌دهیم از جنس پیشگیری از وقوع بحران است گفت: در جاهای دیگر اول بحران اتفاق می‌افتد و بعد به فکر چاره می‌شوند اما کارهایی که ما اکنون در حوزه آب مشهد در حال انجام آن هستیم کارهایی است که قبل از ورود به شرایط بحرانی در حال انجام آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: پیمانکاران در هشت جبهه کاری و کارگاه فعال از مناطق مشهد مقدس مشغول به فعالیت هستند که باید تا ۳۱ خرداد ماه این پروژه‌ها تکمیل شود.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار بسیار خوبی از محل بند میم ماده ۲۸ مدیریت بحران که کمک به اجرای پروژه‌های بزرگ در مشهد است، دریافت کرده ایم.

اسماعیلیان گفت: کل هدر رفت فیزیکی آب در شهر مشهد که توسط مرکز مدیریت و پایش هوشمند تأسیسات آب صورت می‌پذیرد حدود ۹ درصد است که کمترین عدد در کشور و کلانشهرهای دیگر بشمار می‌رود و متعلق به شهر مشهد مقدس است.

اسماعیلیان گفت: از تمام دستگاه‌ها انتظار می‌رود مدیریت مصرف آب را حمایت کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار