کد خبر: ۱۰۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما بر اساس قانون و دستورالعمل رودخانه‌های مرزی، در هیرمند حقابه داریم و افغانستان باید به قواعد بین‌المللی و همسایگی پایبند باشد.

حق ما از هیرمند قانونی است/ افغانستان به اصول همسایگی پایبند باشد

به گزارش آرانیوز یعقوب رضازاده با تاکید بر اینکه افغانستان باید به حقوق ایران در هیرمند پایبند باشد، اظهار داشت: وزارت نیرو در زمان احداث سد هیرمند قبل از حکومت طالبان و اوایل انقلاب کمک‌های زیادی از نظر مهندسی و نقشه کار انجام داد، چرا که می‌دانستیم این سد هم برای ما و هم برای افغانستان مورد نیاز است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما بر اساس قانون و بر اساس دستورالعمل رودخانه‌های مرزی، در هیرمند حقابه داریم و همان طور که در ارس، سدهای ترکیه و سدهای هم مرز عراق حقابه داریم، در هیرمند هم همین گونه است و حق ما از رودخانه هیرمند قانونی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه دولت طالبان به دلیل اینکه حقابه ما به دست کشاورزان کشورمان نرسد، در مسیر آب انحرافاتی را ایجاد و آب را به داخل خاک افغانستان هدایت کرد که این کار خلاف اصول دیپلماسی و قوانین بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه ما نسبت به این اقدام افغانستان اعتراض کردیم، گفت: در روابط بین‌الملل در ابتدا باید اعتراض خود را به طرف مقابل اعلام کنیم و اگر رسیدگی نشد، اقدامات بعدی انجام شود. الان رئیس جمهور، وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو به این موضوع قاطعانه ورود کرده و به دولت طالبان تذکرات لازم را دادند مبنی بر اینکه این انحرافی را که انجام دادند اصلاح کنند تا حقابه مردم ایران و به ویژه مردم مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قطع نشود.

رضازاده گفت: توصیه ما به مقامات افغانستان این است که به تذکرات ما توجه کرده و به وظایف همسایگی و بین المللی خود عمل کنند. در غیر این صورت ما مجبوریم از ابزارهای دیگر از جمله کانال‌های بین المللی شکایات خود را دنبال کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار