کد خبر: ۱۰۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
همدان- خانه مسافرهای غیرمجاز در همدان نه تنها ساماندهی نشده و با آنها برخوردی صورت نمی گیرد بلکه جولان کارتن به دست ها برای معرفی این خانه ها در همه جای همدان را شاهد هستیم.

داستان ناتمام خانه مسافرهای غیرمجاز همدان

به گزارش آرانیوز: استان همدان یکی از استان‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود؛ استانی که به پایتخت تاریخ و تمدن شهره است و روزهای چشم انتظاری برای ثبت جهانی هگمتانه را می‌گذراند.

بحث عدم ساماندهی خانه مسافرهای همدان، پیامدهای اجتماعی، امنیتی، اخلاقی، بهداشتی و اقتصادی این وضعیت و مشکلات ناشی از آن، حرف امروز و دیروز نیست و بارها تکرار شده است اما تاکنون اقدام مؤثری برای این موضوع دیده نشده؛ روندی که نه تنها مشکلات حوزه‌های مطروحه را به دنبال دارد بلکه برای یک شهر گردشگری، بسیار شرایط را نامناسب و چهره‌ای نازیبا را مهیّا ساخته است.

تیرماه سال گذشته بود که استاندار همدان اولتیماتوم ۲۰ روزه‌ای در راستای ساماندهی خانه مسافرهای همدان داد؛ از آن روزها قریب به یکسال می‌گذرد، کیوسک همیشه تعطیل و بسیار نامناسب به لحاظ بصری و کاربردی و جانمایی برای راهنمایی گردشگری ایجاد شده است اما همتی برای ساماندهی استاندارد، عینی و اصولی این روند را شاهد نبوده‌ایم.

برخورد جدی با مسافرخانه‌های بدون مجوز همدان صورت نمی‌گیرد

علی خاکسار بیان کرد: اقدامات لازم که شامل، مجری، فراخوان و ساماندهی بوده را اداره میراث فرهنگی انجام داده است اما برخوردها متأسفانه به صورت جدی صورت نمی‌گیرد و کارتن به دست‌ها هنوز در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: مراجعه مردم برای گرفتن مجوز بسیار محدود است و تاکنون ۱۰۰ مورد تشکیل پرونده انجام شده و ۶ مورد مجوز صادر شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: وقتی برخورد صورت بگیرد، واحدها مجبور خواهند شد که برای مجوز مراجعه کنند.

خاکسار با تاکید بر اینکه ساماندهی خانه مسافرها، یک کار جمعی است؛ تشریح کرد: اگر دستگاه‌های متولی مانند نیروی انتظامی و شهرداری اقدام کنند، این موضوع حل خواهد شد، فرمانداری همدان دراین زمینه همکاری خوبی داشته ولی هنوز این کار به سرانجام نرسیده است.

داستان ناتمام خانه مسافرهای غیرمجاز همدان

خانه مسافرهای غیرمجاز همدان به دادستانی معرفی شوند

در این راستا، حسن خانجانی موقر در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه برخی از این کارتن به دست‌ها مجوز دارند؛ گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به عنوان متولی امور گردشگری وظیفه ساماندهی و مدیریت بر تأسیسات گردشگری را دارد.

وی متذکر شد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خانه مسافرها و سوئیت منزل‌ها جزئی از این تأسیسات هستند و این اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است که باید مداوم پیگیر جمع آوری و ساماندهی این منازل باشد.

دادستان همدان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان باید موارد غیرقانونی و بدون مجوز را به ما معرفی کنند تا اقدامات و برخورد صورت بگیرد.

با این تفاسیر، همچنان می‌توان گفت؛ عدم ساماندهی این وضعیت در چرخه باطلی افتاده است که هر مسئول دیگری را عامل و مجری می‌داند. موضوعی که باید به جد توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان دنبال شود و در صورت کوتاهی هر یک از دستگاه‌های مرتبط این موضوع نیز پیگیری شود؛ متأسفانه در دور باطلی افتاده است که مردم ضرر آن را می‌دهند.

بحث عدم ساماندهی خانه مسافرها تنها با خود چهره نازیبای شهر را به دنبال ندارد، اگر به پیامدهای امنیتی و اخلاقی این خانه‌ها توجه شود، ضرورت ساماندهی آنها مشخص خواهد شد؛ اما متأسفانه سال‌ها است که پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و از ورودی‌های جورقان گرفته تا قلب شهر همدان کارتن به دستان جولان و خانه مسافرهای بدون مجوز خود را معرفی می‌کنند و خبری از نظارت و ساماندهی، مقابله و جدیت در این مسیر؛ نیست که نیست…

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار