کد خبر: ۱۰۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
رحیمی جهان آبادی گفت: توقع از دولت و رئیس جمهور این است که در دوران بازسازی سوریه بخش اقتصادی وزارت امور خارجه، سفارت‌خانه و کنسولگری‌های ما در سوریه همانند دوران دفاع مقدس مورد توجه قرار بگیرد.

امنیت و ثبات منطقه حاصل رشادت‌ فرماندهان و رزمندگان ایرانی است/ الگو دیپلماسی اقتصادی دوران دفاع مقدس ملاک عمل باشدبه گزارش آرانیوز «جلیل رحیمی‌ جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به دمشق اظهار داشت: شرایط امنیتی سوریه طی ۱۳ سال گذشته به نحوی بود که روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با این کشور را تحت تأثیر قرار داده بود و بسیاری از سفرهایی که مسئولان ما می‌توانستند به دمشق داشته باشند، صورت نگرفته است.

سفر رئیس جمهور به دمشق اعلام صلح و ثبات در منطقه بود

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: سفر رئیس جمهوری ایران پس از سیزده سال به سوریه دو پیامد واضح داشت، پیام اول بازگشت امنیت و روند عادی زندگی مردم در سوریه است، بر این اساس شاهدیم که سوریه مجدداً به عضویت رسمی اتحادیه عرب برگشت و دول عربی یکی پس از دیگری به دنبال بهبود روابط خود با دمشق و بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود هستند، این پیام بسیار خوبی است زیرا صلح و امنیت در منطقه به توسعه منطقه کمک می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح دومین پیام سفر دیپلماتیک رئیس جمهور به سوریه گفت: در این سیزده سال که سوریه دچار حوادث تلخ و دردناکی بود، جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های بسیار هنگفتی برای برقراری صلح امنیت در سوریه پرداخت کرد، جوانان بسیار زیاد و فرماندهان ارزشمندی برای برقراری امنیت در سوریه وارد صحنه نبرد با داعش شدند که بعضاً هم به شهادت رسیدند.

الگوی دیپلماسی اقتصادی دوران دفاع مقدس ملاک عمل باشد

وی افزود: از سوی دیگر دولت و ملت ایران برای تأمین امنیت منطقه و به ویژه سوریه هزینه‌های اقتصادی هم پرداخت کرده‌اند، بنابراین توقع از دولت و رئیس جمهوری این است که در دوران بازسازی سوریه بخش اقتصادی وزارت امور خارجه، سفارت‌خانه و کنسولگری‌های ما در سوریه همانند دوران جنگ تحمیلی مورد توجه قرار بگیرد، این موضوع مورد قبول نیست که ملت و دولت ایران هزینه امنیت در منطقه و به ویژه سوریه را پرداخت کنند، اما از منافع اقتصادی آن منتفع نشوند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی و اتباع ایرانی برای فعالیت تجاری در سوریه داشته باشند و زمینه حضور پررنگ‌تر ایرانیان در سوریه را فراهم کنند.

احیای سفرهای زیارتی به سوریه در دستور کار دولت باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته بسیار مهم دیگری که باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، احیای روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سوریه است. سفرهای زیارتی که از قبل نسبت به سوریه انجام می‌شد و کماکان مشتاقانی دارد باید از سرگرفته شود، همچنین مردم سوریه نیز علاقه‌مند سفر به اماکن زیارتی ایران هستند که باید در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

وی درخصوص پیشی گرفتن ترکیه در افزایش مبادلات خود با سوریه اظهار داشت: ترکیه حامی و طرفدار داعش نبود، بلکه مخالف حکومت فعلی سوریه و از موافقان ارتش آزاد به حساب می‌آمد که هم اکنون هم نسبت به این موضوع با چالش‌های فراوانی مواجه است، اما این موضوع که ترکیه به‌رغم مخالفت با دولت اسد وضعیت مناسب‌تری در مبادله تجاری با سوریه دارد، کاملاً صحیح است.

رقبای منطقه‌ای ایران بازارهای سوریه را تصاحب کرده‌اند

رحیمی جهان‌ آبادی ادامه داد: رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بازارهای کشورهای هم‌پیمان ما را به تصرف خود درآورده‌اند، زیرا، اولاً ما اقتصاد بخش خصوصی خود را حمایت نمی‌کنیم و عمده اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد که دولت هم متأسفانه توانایی کار کردن ندارد، دوماً نگاه ما در سیاست خارجی غالباً نگاه ایدئولوژیک محور، فرهنگ محور و امنیتی محور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف دیپلماسی اقتصادی درخصوص افغانستان نیز مشهود است، گفت: مردم افغانستان بیشترین قرابت نژادی، زبانی و فرهنگی را با ما دارند، اما ما از هیچ‌گونه فرصت اقتصادی در افغانستان بهره‌ای نمی‌بریم، زیرا اساس سیاست خارجی ما نگاه‌های امنیتی، فرهنگی و ایدئولوژیک است.

مهم‌ترین کارکرد سفارتخانه‌ها بازاریابی است

وی تأکید کرد: این روند در کشورهای هم پیمان خود مانند ترکمنستان و هم فرهنگ مانند تاجیکستان نیز صادق است، زیرا بخش خصوصی عملکرد ضعیفی در تجارت خارجی دارد، این درحالی است که امروز در دنیا سفارتخانه‌ها بنگاه‌های بازاریابی هستند و کم‌تر کشوری محور فعالیت سفارتخانه‌های خود را موضوعاتی امنیتی و ایدئولوژیک قرار می‌دهد، اما بنظر ما کار فرهنگی و مذهبی هم در کنار فعالیت‌های اقتصادی و تجاری باید مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: ما در بیش از ۱۵۰ الی ۱۶۰ کشوری که ارتباط دیپلماتیک داریم به اندازه انگشتان دو دست و شاید هم کمتر رایزن اقتصادی داریم که همین تعداد هم غالباً افراد غیر متخصص و ناکارآمدی هستند، همچنین ما در حوزه‌های علمی و فناوری رایزن نداریم که یک ضعف در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شود.

لزوم اعزام اساتید ادبیات فارسی به افغانستان و تاجیکستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که ما چند فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران داریم؟ گفت: اگر استاد ادبیات فارسی دانشگاه تهران به کشوری همچون افغانستان یا تاجیکستان اعزام شود، بازدهی بسیار بهتری نسبت به کسی که هیچ‌گونه اطلاعات و تخصصی در امور فرهنگی و ادبیات فارسی ندارد، ارائه می‌دهد.

وی افزود: امیدواریم سفر رئیس جمهور به سوریه شرایطی را فراهم کند که بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را در این کشور گسترش دهد، همچنین در جذب گردشگران سوری توفیقاتی حاصل شود تا صنعت هتلداری کشور هم وضعیت مناسبی پیدا کند.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار