کد خبر: ۱۰۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
یادداشت/ مهدی شهرودی
برخی رسانه‌های غربی با اشاره به توان نظامی روزافزون ایران و به‌ویژه قدرت پهپادی کشورمان، به تأثیرگذاری این توانمندی‌ها بر معادلات بین‌المللی تأکید کرده‌اند.

تأثیر پیشرفت‌های نظامی ایران بر معادلات جهانیبه گزارش آرانیوز مهدی شهرودی؛ ایران اسلامی تجلی‌گاه ایمان، اراده و مردانگی نیرو‌هایی است که در دفاع از این آب و خاک، خود را فدایی ملت و ولایت فقیه می‌دانند و برای اقتدار دفاعی و سربلندی کشور به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

در همین زمینه، پیشکسوتان دفاع مقدس و اساتید دانشگاه‌های نظامی تمامی آنچه را که در میدان‌های واقعی نبرد آموخته و تجربه کرده‌اند در طبَق اخلاص در اختیار جوانان غیوری قرار می‌دهند که با تلاش و پشتکار، و بهره‌مندی از تخصص و دانش و روز نشان داده‌اند که تحریم‌ها هیچ تأثیری در عزم و اراده آن‌ها در پیشبرد برنامه دفاعی کشور و تأمین امنیت مرزها نخواهد داشت.

بر این اساس، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شاهد پیشرفت‌های نظامی و دفاعی کشور در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم که دستیابی به توان موشکی و پهپادی از بارزترین آن ها محسوب می‌شود؛ به‌عنوان مثال پهپاد یکی از تجهیزاتی است که امروزه در حوزه طراحی و تولید آن به حدی از توانمندی دست یافته‌ایم که کشور‌های مختلف حتی کشورهایی که به‌عنوان ابرقدرت نظامی از آن‌ها یاد می‌شود از مشتریان پهپادهای ایرانی محسوب می‌شوند.

در این راستا، موسسه واشنگتن طی گزارشی قدرت پهپادی ایران و نقش آن در تغییر معادلات بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده است.

این موسسه آمریکایی در گزارش خود اذعان کرده که کشور‌های جهان به استفاده از این پهپاد‌ها تمایل دارند و همانطور که وزیر امور خارجه ایران (حسین امیرعبداللهیان) می‌گوید، کشور‌های زیادی در حاشیه دیدار‌های اجلاس «بغداد ۲» در اردن، از ایران درخواست خرید پهپاد کرده‌اند.

همچنین برخی از رسانه‌های غربی نیز در گزارش‌های متعددی اذعان کرده‌اند که ایران در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت در زمینه استفاده از پهپادهاست.

پهپادها به دلیل اینکه فاقد خلبان هستند، از راه دور کنترل می‌شوند، در انهدام اهداف و مواضع دشمن از دقت بالایی برخوردارند، و از جهت اقتصادی مقرون به صرفه هستند، روز به روز بر تعداد کشورهایی که کاربر آن هستند، افزوده می‌شود.

پیشرفت‌های امروز کشورمان در حوزه پهپادی و سایر عرصه‌های دفاعی در حالی رقم خورده است که در روزگاری نه‌چندان دور برای تهیه ابتدایی‌ترین تجهیزات دفاعی  حتی در حد سیم خاردار با تحریم و محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم، اما به پشتوانه مجاهدت نیروهای مسلح و شهیدان والامقامی همچون سلیمانی‌ و فخری‌زاده‌، اکنون به دوران عزت‌مندی رسیده‌ایم و به صادرکننده سلاح و تجهیزات دفاعی تبدیل شده‌ایم. دشمنان که در قالب تحریم‌های نظامی، زمانی تلاش داشتند تا مانع از تحویل تجهیزات دفاعی به ایران شوند، اکنون در حال تقلا هستند تا از صادرات تجهیزات دفاعی ایرانی به کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار