کد خبر: ۱۰۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
اصفهان- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۴۹۰ گواهی حمل صادرات فرآورده‌های خام دامی به ۳۴ کشور صادر شد و ارزش صادراتی این محصولات به ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.

۶۹ میلیون دلار فرآورده خام دامی از اصفهان صادر شد
به گزارش آرانیوز سید رضا موسوی صبح دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ اداره کل دامپزشکی استان ۲ هزار و ۴۹۰ گواهی حمل صادرات فرآورده‌های خام دامی به ۳۴ کشور صادر کرد، اظهار داشت: ارزش صادراتی این فراورده‌ها در سال گذشته به ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که صادرات فرآورده‌های خام دامی استان ۳۰ میلیون دلار بود، در سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش ارزآوری این محصولات را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: محصولاتی چون پودر گوشت، شیرخشک، تخم مرغ، آب پنیر، پنیر، پنجه و پای مرغ به کشورهای شرق آسیا از جمله هنگ کنگ و ویتنام و بنگلادش و نیز کشورهای خاورمیانه مانند عراق، سوریه، کویت، امارات، قطر و افغانستان از اصفهان صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌های بسیار توانمند ما در سال ۱۴۰۱، صادرات فرآورده‌های لبنی از جمله شیرخشک، کره، خامه، پودر آب پنیر و آب پنیر بود.

موسوی با اشاره به اینکه روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در استان اصفهان تولید می‌شود، اضافه کرد: از این میزان روزانه چهار هزار تن شیر نیز بصورت صنعتی تولید می‌شود که هفت واحد تاکنون کد IR برای صادرات دریافت کردند.

وی تصریح کرد: یکی از مقوله‌های نظارتی ما در مجموعه‌های تحت نظارت استفاده از متخصصان دامپزشکی است که ۵۴۰ نفر دامپزشک در این مجموعه‌ها بکار گرفتیم که بعنوان چشم و گوش ما در تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مجموع کشتار دام و طیور استان در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۹۳ رأس دام سبک و سنگین، شتر و شتر مرغ بود، اضافه کرد: از این میزان ۸۲۵ تن و ۲۲۲ کیلوگرم حذفی داشتیم و ۲ میلیون و ۸۸۸ کیلوگرم ضبط و ۴۴۶ کیلوگرم معدوم سازی شد.‌

موسوی افزود: سال گذشته ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار قطعه طیور کشتاری بوده که ۳۶۷ هزار و ۶۷۸ قطعه در کشتارها به دلایل مختلف حذف شدند.

 

وی با اشاره به اینکه بودجه این اداره کل از محل اعتبارات تملک دارایی ۱۳ میلیارد است که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته، تصریح کرد: دامپزشکی باید سهم‌مناسبی از اعتبارات داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با طرح این پرسش که سهم دامپزشکی از اعتبارات سلامت کجاست؟، گفت: سهم مجموعه دامپزشکی بعنوان حلقه اولیه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها از اعتبارات سلامت مشخص نیست درحالی که اگر سهمی از این اعتبارات به دامپزشکی و مجموعه‌هایی آن اختصاص یابد تعداد بیمار و تخت‌های بیمارستانی کاهش می‌یابد.

موسوی تصریح کرد: باید تفکر درمان را به تفکر پیشگیری تبدیل کنیم و به این مهم که پیشگیری بهتر از درمان است جدی تر پرداخته شود.‌

وی درخصوص حمله و آسیب گرگ به شش نفر در اردستان نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حادثه آسیب دامی در اردستان نداشتیم، گرگ را تلف کردند از حیوان نمونه برداری و آن را به سازمان دامپزشکی ارسال کردیم که نتیجه هنوز نیامده اما آنها که مورد آسیب قرار گرفتند طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت تحت درمان هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار