کد خبر: ۱۰۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
بازرس کل استان یزد:
یزد- بازرس کل استان یزد گفت: فرار مالیاتی را به عنوان یک چالش مهم و جدی در سطح استان پیگیری می‌کنیم.

فرار مالیاتی را به طور جدی در یزد پیگیری می‌کنیم

به گزارش آرانیوز رضا مختاری در جلسه معارفه هیات بازرسی در اداره کل امور مالیاتی استان یزد اظهار داشت: سازمان بازرسی به عنوان عالی‌ترین مرجع نظارتی کشور در اصل ۱۷۴ قانون اساسی، حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین و مقررات را بر عهده دارد و این دو وظیفه از طریق نظارت و بازرسی‌ها به صورت منظم و هدف‌دار صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: سازمان بازرسی در زمینه نظارتی از نظر موضوع و صلاحیت و تعدد دستگاه‌های نظارت شونده دارای سیطره گسترده و فراگیر است که به طور قطع خطیر و حساس بودن کار این مرجع را به همراه دارد.

مختاری با اشاره به اینکه حضور بازرسان در دستگاه‌های اجرایی موجب افزایش بهره‌وری و اصلاح فرآیندها و کاهش و از بین رفتن سوء جریان‌ها می شود، افزود: حضور بازرسان، یک ظرفیت و فرصت برای دستگاه اجرایی است چرا که دستگاه اجرایی در راستای انجام وظایف محوله نیازمند هدایت و ارشاد لازم است تا دچار انحراف و کاستی نشود و حضور بازرسی و پایش صورت گرفته از فعالیت‌های انجام شده باعث بهبود فرآیندها می‌شود و به طور قطع دستگاه اجرایی از این حضور استقبال می کند.

بازرس کل استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه علیرغم تمام تلاش‌ها و اقدامات مثبت صورت گرفته در نظام مالیاتی، از وضعیت مطلوب فاصله داریم، بیان کرد: امروزه سیستم اخذ مالیات از مؤدیان در نظام های اقتصادی جوامع در سطح جهانی و منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، هر چند سیستم مالیاتی در کشور ما فاصله زیادی با استانداردهای لازم در این عرصه دارد. البته اقدامات مثبت و موثری نیز در سطح ملی و استانی نیز در این خصوص صورت گرفته است که باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: سنگ بنای منابع عمومی و بودجه اکثر دولت ها بر اساس مالیات است و ما نیز در این چند ساله در مبحث کاهش وابستگی به نفت رشد و پیشرفت‌های خوبی داشته ایم. در این راستا مالیات در بودجه سنواتی سال های اخیر نقش پررنگ و برجسته تری داشته است که نمونه آن تفاوت بودجه سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۰ است که رشد حدود ۵۶ درصدی در این حوزه را شاهد هستیم.

مختاری بیان کرد: در سیاستگذاری صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه کشور، پیرامون مبحث مالیات برنامه ریزی و چشم انداز وسیعی تعیین شده است که در راستای ایجاد یک نظام مالیاتی چالاک و جامع موثر است تا اهداف حوزه اقتصادی و عدالت اجتماعی را محقق کند.

وی افزود: شایسته و زیبنده نیست که از کارمندی در یک دستگاه اجرایی که در دورترین نقاط کشور به مردم خدمات ارائه می کند، مالیات اخذ شود ولی افرادی سودجو و فرصت طلب با رانت و رابطه از دادن مالیات فرار کنند، این نشانه ضعف سیستم مالیاتی ماست.

مختاری یادآور شد: در این راستا بازرسی کل استان آسیب و چالش فرار مالیاتی را با تمام توان پیگیری می کند و همه موظف هستیم که با این پدیده شوم که خصوصیت پنهان و هوشمندی دارد و آمار مشخصی از میزان فرار مالیاتی وجود ندارد، مبارزه لازم را داشته باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار