کد خبر: ۱۰۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
مدیرکل گمرک استان قزوین گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۹۴۰ میلیون دلار واردات کالا به استان قزوین از گمرک استان قزوین صورت گرفته و واردات کالا به استان در مرز یک‌ میلیارد دلار قرار گرفته است.
واردات استان قزوین به مرز یک‌ میلیارد دلار رسید

رضا نیک‌روش در گفت‌وگو با آرانیوز  در  قزوین،  درباره میزان واردات کالا به استان قزوین در یک‌ سال اخیر، اظهار داشت: در سال 1401 در مجموع حدود 940 میلیون دلار واردات کالا به استان قزوین از گمرک استان قزوین صورت گرفته و واردات کالا به استان در مرز یک‌ میلیارد دلار قرار گرفته است. در ضمن میزان واردات ما در مقایسه با سال ماقبل 18 درصد افزایش یافته است.

وی مجموع وزن واردات کالا به استان قزوین در مدت یادشده را 176 هزار و 311 تن بیان کرد و گفت: از نظر وزنی هم واردات کالا به استان قزوین 14 درصد افزایش پیدا کرده است و بنابراین وزن واردات ما در مقایسه با سال 1400 حدود 22 هزار تن افزایش پیدا کرده است.

نیک‌روش با بیان اینکه در 12 ماهه 1401 در مجموع 7 هزار و 123 فقره اظهارنامه وارداتی به گمرک استان قزوین ارائه شده است، اضافه کرد: بنابراین حجم اظهارنامه‌های وارداتی ما هم در استان قزوین نسبت به سال ماقبل 10 درصد افزایش پیدا کرده است و در مجموع حدود 650 فقره اظهارنامه وارداتی نسبت به سال 1400 بیشتر به گمرک استان تسلیم شده است.

مدیرکل گمرک استان قزوین درباره عمده کشورهای مبدأ واردات به استان قزوین هم گفت: امارات متحده عربی با 38 درصد و چین با 30 درصد عمده کشورهای مبدأ واردات به استان قزوین بودند و بعد از این 2 کشور هم ترکیه با 16 درصد، آلمان با 3 درصد و روسیه با 2 درصد دیگر کشورهای اصلی واردکننده کالا به استان قزوین محسوب می‌شوند.

نیک‌روش درباره فهرست کالاهای عمده واردشده به استان قزوین از کشورهای خارجی بیان کرد: قطعات منفصل کامیون کشنده، فن کولر خودرو، سیستم ترمز تریلر، رزین اپوکسی و دستگاه تزریق پلاستیک بیشترین ارزش وارداتی استان قزوین را به خود اختصاص می‌دهند که هر 5 محصول یادشده جزو نهاده‌ها و مایحتاج تولید هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده کالاهای وارداتی به استان قزوین جزو مواد اولیه تولید محسوب می‌شوند، بنابراین خودکفایی در تولید محصولات یادشده می‌تواند به کاهش واردات از کشورهای یادشده کمک کرده و اختلاف تراز تجاری بین صادرات و واردات استان را به حداقل ممکن برساند.

انتهای پیام/

 
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار