کد خبر: ۱۰۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۳۱۱ مرکز و مؤسسه خیریه مرتبط با این اداره کل همکاری دارند.
همکاری ۳۱۱ مرکز و موسسه خیریه با بهزیستی خراسان جنوبی

حسن شرفی در گفت‌وگو با آرانیوز در بیرجند، اظهار داشت: بهزیستی خراسان جنوبی در زمینه‌های مختلف پیشرو بوده است و موفق شده رتبه‌های خوبی را در کشور کسب کند. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این سازمان در حوزه پیشگیری رتبه  30 کشور، دفتر اعتیاد رتبه یک کشور، حوزه  مشاوره رتبه  2 کشور، دفتر توانمندی زنان  و خانواده معاونت اجتماعی رتبه یک کشور، نیروی انسانی رتبه یک کشور، دفتر شبکه حوزه فناوری رتبه یک کشور، آموزش و پژوهش رتبه یک کشور  و اداره پذیرش رتبه دو کشور را کسب کند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به بازدید استاندار در اوایل سال گذشته، از مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند، خاطرنشان کرد: با دستور استاندار مبلغ 2 میلیارد تومان برای تکمیل سالن ورزشی در حال ساخت این مرکز اختصاص یافت که این پروژه در حال حاضر مراحل پایانی کار را طی می‌کند.

شرفی با اشاره به تجربه موفق استقرار میز خدمت در شهر تاکید کرد: با همراهی دادستان مرکز استان و دستگاه‌های مرتبط با میز خدمت 25 درخواست از سوی معلولان و مددجویانی که عضوی از اعضای خانواده آنان زندانی بودند مطرح شد که در 9 مورد به آزادی زندانیان خانواده‌های معلولان و مددجویان انجامید.

وی با بیان اینکه بهزیستی خراسان جنوبی در  اقدامی ابتکاری و نو با همکاری دستگاه  مرتبط همچون  دادگستری و قضات استان طرح صدور احکام جایگزین حبس را پیگیر شد، یادآور شد:  براین اساس  مقرر شد حبس برخی محکومان با کمک به مؤسسات خیریه و تهیه  تجهیزات مورد نیاز  مددجویان   مانند واکر، تشک مواج، ویلچر، سمعک جایگزین و جبران شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: این اقدام به عنوان الگو مورد توجه و استفاده سایر استانهای کشور نیز قرار گرفته است.

شرفی با بیان  اشاره به اینکه در مجموع 311 مرکز و مؤسسه خیریه مرتبط با اداره کل بهزیستی در استان همکاری دارند، اضافه کرد: در این راستا 55 مرکز نگهداری شبانه روزی در خراسان جنوبی خدمات مورد نیاز را به  معلولان  در طیف‌های مختلف اعم از بچه‌های بی سرپرست و بدسرپرست  ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه 159 مرکز روزانه نیز در استان خدمات رسانی به جامعه هدف را برعهده دارند، ادامه داد:  97 مؤسسه خیریه هم در این زمینه همکاری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بهزیستی از نوزاد شیرخواره تا سالمند را تحت حمایت خود دارد،  تاکید کرد: تنوع  و تعدد خدمات بهزیستی  موجب شده افراد مختلف بتوانند از این نهاد بهره‌مند شوند.

شرفی درباره یکی از فعالیت‌های تحولی این نهاد با اشاره به پیگیری بحث بیمه مددجویان و معلولان عنوان کرد:  در این راستا خیرین پرداخت هزینه بیمه عمر تعداد 180 نفر از فرزندان شبه خانواده بدسرپرست و بی سرپرست  به ازای هر نفر  12 میلیون ریال  در سال را تقبل کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به  انعقاد تفاهم نامه با بیمه  سلامت استان در 6 ماهه دوم سال گذشته خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه و با توجه به هزینه‌های سنگین پزشکی و درمان مددجویان شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی شنوایی سنجی، بینایی سنجی و کاردرمانی مقرر شد بیمه  سلامت یا همکاری کلنیک‌های طرف قرارداد 70 درصد این هزینه‌ها را بپردازد و 30 درصد باقیمانده توسط مددجو پرداخت  شود.

شرفی یادآور شد: بر اساس انعقاد  تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استثنایی استان دانش آموزان معلول بازمانده از تحصیل در شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه، شناسایی شدند و  زمینه ورود 60 دانش آموز به مدارس در روستاها فراهم شد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مسکن شهرستان سربیشه  برای احداث 16 واحد مسکونی، ادامه داد: عملیات اجرایی آن طی 3 ماه پایانی سال گذشته شروع و به پایان رسید.  

شرفی با اشاره به برنامه ریزی برای بهره‌مندی 400 نفر معلول از خدمات گروه‌های جهادی در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان از خدمات بهداشتی و پزشکی بیان کرد: 2 گروه جهادی و  30 پزشک  به مناطق محروم اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از معلولان تفاهم نامه‌ای با پارک علم و فناوری استان برای  حمایت پارک علم و فناوری از ایده‌ها و طرح‌های نو و مبتکرانه و ابداعات و اختراعات معلولان منعقد شد، یادآور شد: مقرر شد از ایده و پیگیری پارک علم و فناوری برای بهتر شدن وضع زندگی معلولان دارای نقص عضو از طریق ارتباط با مراکز فعال در ساخت اعضای مصنوعی نیز استفاده شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته 26 نوزاد بی سرپرست به خانواده های متقاضی فرزند، واگذار کردیم، افزود: در گذشته چنانچه خانواده‌ای به هر طریق نوزاد بی سرپرستی را پیدا می‌کرد حتی اگر متقاضی نگهداریش بود باید نوزاد را به مراجع برای یافتن متقاضی می‌سپرد اما با پیگیری‌های انجام شده  این امکان فراهم شد چنانچه خانواده‌ای که نوزاد بی سرپرستی را پیدا و مدتی از وی نگهداری می‌کند واجد صلاحیت باشد نوزاد مذکور به آنها واگذار شود.

شرفی با اشاره به بازدید از شهرستان‌های استان، اضافه کرد: به اتفاق  اعضای شورای معاونان با هدف بررسی و ارزیابی مسائل و مشکلات و ظرفیت‌ها حضور پیدا کردیم و نسبت به پیگیری و رفع مشکلات اقدام شد.

وی ادامه داد: با فنی و حرفه‌ای استان نیز درباره ارائه رایگان آموزش‌های این مجموعه به معلولان  و مددجویان نامه‌ای منعقد کردیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: از موضوعات مهم و محوری سال گذشته با پیگیری از طریق سازمان بهزیستی کشور و با همکاری این سازمان محقق شد این بود که پشت نوبتی‌های اداره کل بهزیستی استان برای دریافت مستمری به چرخه حمایت بهزیستی پیوستند.

وی اضافه کرد: براین اساس معادل 680 میلیون تومان مستمری به سرجمع اعتبارات استان اضافه شد که ماهیانه به مستمری بگیران پرداخت می‌شود. شرفی عنوان کرد:  ادعا می‌کنیم با پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال 1401 هیچ مستمری بگیر واجد پشت نوبتی مستمری نداریم. 

شرفی جذب نیروی انسانی برای خدمات رسانی را از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و یادآور شد:  خدمات رسانی به  جامعه هدف در خراسان جنوبی و وجود برخی آسیب‌های اجتماعی، دلیل  این بود که با پیگیری‌های مستمر در مرکز و نظر مساعد سازمان بهزیستی کشور 50 نفر سهمیه استخدامی در سال جاری به بهزیستی استان اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: از طریق آزمون‌های استخدامی کشوری و بهزیستی کشور زمینه اشتغال 50 نفر و افزایش نیروهای متخصص در مجموعه بهزیستی استان فراهم خواهد شد.

شرفی تاکید کرد: با توجه به اینکه  خدمات رسانی به جامعه هدف کار سنگینی دارد که  بردوش بهزیستی است پیگیر مجوز استخدامی شویم تا  50 نفری نیروی  متخصص در بهزیستی استان مشغول به کار خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد.  این در حالی است  که در گذشته طی هر 5 یا 6 سالی که مجوز استخدام دریافت می‌کردیم در نهایت 10 نفر به استخدام بهزیستی استان درمی‌آمدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و به ویژه در بحث مراکز شبانه روزی دست یاری به سوی خیرین و نیکوکاران دراز می‌کنیم  تاکید کرد:  هزینه نگهداری نزدیک به 10 درصد معلولان که 5 درصد آنها در مراکز شبانه روزی و 5 درصد در مراکز روزانه نگهداری می‌شوند، بسیار سنگین است و یارانه‌های دولت نیز در این زمینه پاسخگوی هزینه‌ها نیست.

شرفی با بیان اینکه در این میان، دغدغه‌ها و حساسیت‌ها در مراکز شبانه روزی به دلیل هزینه‌های مستمر بهداشی، پزشکی، توانبخشی، دارویی بیشتر است ادامه داد: از تمام خیران هم استانی و هموطن درخواست می‌کنیم در این کار خیر و انسان دوستانه ما را یاری دهند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار