کد خبر: ۱۰۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
کارشناس اداره کل هواشناسی اصفهان:
اصفهان- کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان از وقوع تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک در مناطق مرکزی و شمال و شرق استان طی ۲۴ ساعت آینده خبرداد.

تُندباد و گردوخاک اصفهان را در می‌نوردد

آسیه آقایی در گفت‌وگو با آرانیوزاظهار داشت: امروز با نفوذ سامانه ناپایدار در بیشتر مناطق استان افزایش ابر و وزش باد به نسبت شدید تا شدید و بارش رگبارهای بهاری همراه با رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در بیشتر مناطق پراکنده است، خاطرنشان کرد: شدت بارش در نیمه غربی استان و بصورت رگباری است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه تا روز یکشنبه ۱۳ فروردین پدیده غالب استان وزش باد خواهد بود، ابراز داشت: شدت وزش باد طی روز شنبه است که گاهی به صورت تند باد لحظه‌ای خواهد بود.

آقایی با بیان اینکه وزش باد شدید در مناطق مستعد به ویژه نیمه شرقی و شمالی استان سبب خیزش گرد و خاک محلی خواهد شد، خاطرنشان کرد: طوفان و تندباد لحظه‌ای توأم با گردوخاک مناطقی چون شهرستان‌های نائین، کاشان، خوانسار، دهاقان، شهرضا، گلپایگان، شهرستان اصفهان، نجف آباد، جنوب اردستان، میمه، آران و بیدگل و ورزنه را در می‌نوردد.

وی به کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۹ درجه طی ۴۸ ساعت پیش رو اشاره کرد و گفت: خسارات ناشی از وزش باد شدید و تنش دمایی برای محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوای استان طی ۲۴ ساعت آینده بین یک تا سه درجه کاهش دارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۵ درجه سلسیوس و کمینه آن بامداد فردا به هفت درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

آقایی اضافه کرد: بوئین میاندشت با دمای ۶ درجه سلسیوس زیر صفر و خور و بیابانک با ۳۱ درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز چهارشنبه نهم فروردین ماه نسبت به وقوع ناپایداری‌های جوی و کاهش محسوس دما ۲ هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

هشدار سطح نارنجی زمانی صادر می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و سبب خسارت‌های احتمالی شود. هشدار نارنجی رنگ، جهت آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می‌شود.

بر همین اساس اداره کل هواشناسی استان اصفهان در اطلاعیه نخست اعلام کرده که فعالیت سامانه ناپایدار از بعد از ظهر جمعه ۱۱ فروردین ماه تا شامگاه شنبه ۱۲ فروردین و بصورت وقوع طوفان لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی در مناطقی از استان خواهد بود.

بر اساس اعلام هواشناسی، فعالیت این سامانه ناپایدار در غرب و جنوب استان بصورت بارش رگبار بهاری و در مناطق کوهستانی بارش برف خواهد بود و در سایر مناطق وزش باد و گردوخاک به دنبال دارد.

در اطلاعیه روز چهارشنبه هواشناسی استان اصفهان آمده است که طوفان و گردوخاک مناطقی چون شهرستان‌های نائین، کاشان، خوانسار، دهاقان، شهرضا، گلپایگان، شهرستان اصفهان، نجف آباد، جنوب اردستان، میمه، آران و بیدگل و ورزنه را در بر می‌گیرد.

هواشناسی استان اصفهان در این اطلاعیه نسبت به اختلال و کاهش دید در جاده‌های شمال، شمال شرق و شرق استان اصفهان بدلیل خیزش گردو خاک محلی و احتمال اختلال در سفرهای بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی برف‌گیر به علت کولاک برف طی این مدت هشدار داده و افزوده است که احتمال آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، شکستن درختان فرسوده و اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی استان اصفهان به استان‌های یزد قم و سمنان به دلیل گرد و خاک وجود دارد.

هواشناسی استان اصفهان به هم وطنان توصیه کرده که در صورت انجام سفرهای برون شهری طی این مدت تجهیزات زمستانی و سوخت کافی همراه داشته باشند و فعالیت‌ها در فضای باز متوقف شود.

همچنین هواشناسی بر لزوم آماده‌باش نیروهای امدادی و راهداری استان در مناطق برف‌گیر و انجام تدابیر پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید تاکید کرده است.

هواشناسی استان اصفهان در اطلاعیه دوم نسبت به کاهش محسوس بین پنج تا ۱۰ درجه‌ای دما از بعد از ظهر جمعه ۱۲ فروردین و ماندگاری هوای سرد تا اواسط روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه و احتمال ایجاد سرمازدگی و یخبندان هشدار داده است.

بر اساس این اطلاعیه اوج فعالیت این توده هوای سرد از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۳ فروردین ماه خواهد بود و احتمال تنش دمایی و سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.‌

در این اطلاعیه کاهش محسوس دما برای تمامی مناطق استان اصفهان پیش‌بینی شده و هواشناسی استان بر لزوم مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، کنترل دمای گلخانه‌ها و مراغداری‌ها، پیشگیری از یخزدگی لوله‌های آب و مخازن آب در معرض هوا تاکید کرده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار