کد خبر: ۱۰۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
تربت حیدریه ـ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه گفت: گزارش کالبدشکافی لاشه پلنگ پیدا شده در ارتفاعات حصار این شهرستان، سقوط از ارتفاع را علت مرگ این پلنگ عنوان می‌کند.

علت مرگ پلنگ در ارتفاعات «حصار» تربت حیدریه اعلام شد
به گزارش آرانیوز، داوود نور محمدی در خصوص پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای حصار این شهرستان اظهار کرد: روز پنجم فروردین بر اساس گزارش چند نفر از افراد بومی منطقه، نیروهای محیط زیست برای بررسی بیشتر موضوع به محل رفتند و لاشه را جهت تحقیقات بیشتر به اداره محیط زیست منتقل کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه افزود: با توجه به اینکه لاشه پوسیده بود امکان نمونه برداری وجود نداشت، بنابراین تیم دامپزشکی با حضور در محل اداره محیط زیست، همان روز اقدام به کالبد شکافی کردند.

وی با بیان اینکه در کالبد شکافی دامپزشکان هیچ علائمی از پارگی، سوراخ شدن یا ورود جسم سخت نبود، از شکستگی قسمتی از مچ دست و خون مردگی در کتف سمت راست لاشه خبر داد و گفت: نظریه کارشناسی دامپزشکان که صبح امروز به دست ما رسید، سقوط از ارتفاع را به عنوان علت محتمل مرگ این پلنگ عنوان می‌کند.

نورمحمدی جنسیت این لاشه پلنگ را نر اعلام کرد و در خصوص سن آن گفت: بر اساس تجربه سن این پلنگ بین ۹ تا ۱۰ سال تخمین زده می‌شود که البته برای تعیین دقیق آن از دندان‌ها نمونه برداری انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه با اشاره به همجواری ارتفاعات حصار تربت حیدریه با منطقه شکار ممنوع سید مرتضی در کاشمر، متذکر شد: در این منطقه پلنگ، قوچ، میش و کل داریم و با توجه به حساسیت‌هایی که در اداره کل محیط زیست برای حفظ گونه‌های جانوری وجود دارد، مباحث پیشگیرانه مانند حفاظت و آموزش جوامع محلی در سال جدید تشدید خواهد شد.

گفتنی است؛ مرکز شهرستان تربت حیدریه با تنوع بالای اقلیمی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد و حیواناتی همچون پلنگ، گراز، گرگ، قوچ، کل، میش، بز، آهو و انواع پرندگان در این شهرستان زیست می‌کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار