کد خبر: ۱۰۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند؛
خرم‌آباد- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان از ورود هوای سرد به آسمان این استان در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین و احتمال خسارت به باغات و مزارع خبر داد.

ورود هوای سرد به لرستان در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین

به گزارش آرانیوز، کامران پیرزادی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مدیریت عوامل خسارت زا نیازمند پایش مستمر مزارع، شناخت درست آفات، بیماری‌های گیاهی و علف های هرز، انتخاب سم مناسب و توصیه‌های صحیح به کشاورزان است.

وی با اشاره به اهمیت مرحله داشت گندم، جو و کلزا و ضرورت پایش این محصولات، بیان کرد: عوامل خسارت زا، آفات و بیماری‌های گیاهی در محصولات زراعی و باغی استان پایش شده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: ۶۹ شبکه مراقبت در سطح استان با ۳۸۲ نفر کار پایش مزارع را انجام می‌دهند و کارشناسان و مدیران مجموعه تولیدات گیاهی مستقر در ستاد و شهرستان‌ها برای پایش عوامل خسارت زا، آفات و بیماری‌های گیاهی در حال آماده باش هستند.

پیرزادی در بخش دیگری زا سخنان خود با اشاره به اینکه عوامل خسارت زا، علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفات هستند، گفت: با توجه به دمای مناسب و بارندگی‌های صورت گرفته، مهمترین بیماری در مزارع گندم و جو، زنگ غلات است که کارشناسان به محض مشاهده علائم، اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: اما انتظار بر این است که کشاورزان به محض اطلاع از این موضوع و اینکه مزرعه دچار بیماری شده است اقدام به سم پاشی کنند چون این بیماری خیلی سریع اپیدمی و گسترش پیدا می‌کند توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات را جدی بگیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: علف‌های هرز هر ساله چیزی در حدود ۴۰ درصد می‌تواند باعث افت عملکرد شود زیرا هم سفره و میزبان اصلی محصول است و با مبارزه با علف‌های هرز می‌توانیم میزان خسارت‌ها را کاهش دهیم.

پیرزادی، عنوان کرد: مهم‌ترین آفات گندم، سن غلات است که در استان سن غلات مشاهده شده است و در صورتی که میزان آن به نرم مبارزه برسد توسط کارشناسان اطلاع رسانی می‌شود تا با مبارزه به موقع شاهد خسارت نباشیم.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی قراراست روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین توده سرما به استان وارد شود و احتمال دماهای زیر صفر را داریم و احتمال خسارت به باغات و مزارع وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: باغداران، گلخانه داران و کشاورزان سعی کنند با به کار بردن توصیه‌های لازم از خسارت جلوگیری کنند.

پیرزادی، اظهار کرد: شناخت درست آفات و بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، انتخاب سم مناسب و توصیه‌های صحیح به بهره برداران همراه با استفاده از ادوات مناسب، باعث افزایش کیفیت و عملکرد محصول می‌شود، یکی از این توصیه‌ها مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار