کد خبر: ۱۰۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
استاندار کردستان از تصویب ۷۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی ۱۲۰ روستای استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون تبدیل ۳۳ هزار هکتار از اراضی کردستان از دیم به آبی در حال انجام است.
تصویب ۷۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی ۱۲۰ روستای کردستان

به گزارش آرانیوز از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش‌ازظهر امروز در جلسه شورای اداری که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و قدردانی از همه مدیران و مجموعه‌های نظامی و انتظامی و سربازان گمنام امام‌زمان(عج) در استان اظهار داشت: در اتفاقات امسال درگیر فتنه پیچیده ترکیبی شدیم و در استان 6 شهید تقدیم امنیت و آرامش مردم شد تا مزدوران و بدخواهان, آرامش این مرز و بوم را به هم نزنند.

وی با بیان اینکه استان کردستان به واسطه مشکلات گذشته و فرصت‌های زیادی که از دست داده شده، نیاز به کار و تلاش مضاعف دارد، گفت: باید اقدامات توسعه‌ای در کردستان برای رسیدن به جایگاه مطلوب، سال به سال با قوت و تلاش مضعف انجام شود، انتظار تحول در همه شاخص‌های استان در طول یک سال، به جا نیست.

مقایسه اعتبارات تخصیصی امسال و سال گذشته به کردستان

استاندار کردستان به وضعیت اعتبارات اشاره کرد و افزود: در سال گذشته اعتبارات عمرانی و تملک دارایی استان 1667 میلیارد تومان بوده که امسال به 2030 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و رشد قابل توجهی داشت.

وی درباره میزان تخصیص اعتبارات خاطر‌نشان کرد: در سال گذشته 681 میلیارد تومان اعتبار معادل 40.58 درصد تخصیص صادر شده که 542 میلیارد تومان آن؛ 80 درصد به‌صورت اسناد خزانه و 20 درصد نقد بود اما امسال یکهزار و 448 میلارد تومان اعتبار معادل 73 درصد تخصیص داده شد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: امسال از این میزان تخصیص اعتبار صادر شده در استان، 1336میلیارد تومان یعنی 90 درصد نقد و 10 درصد اسناد خزانه بوده است.

وی بیان کرد: این اعتبارات جذب شده، جدا از اعتبارات ملی که عمده آن نقد و 2500 میلیارد تومان اعتبار مصوبه سفر امسال ریاست جمهوری به استان بوده که رشد چند برابری داشته است.

استاندار کردستان با بیان اینکه اقدامات زیادی نیز در حوزه‌های مختلف استان انجام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 33هزار هکتار اراضی پایاب سدها در حال تبدیل شدن از دیم به آبی است که این یکی از مطالبات مردمی است، چراکه در این بخش متاسفانه بدترین شرایط و جزو استان‌های آخر کشور هستیم. در سال آینده پروژه‌های مختلفی را افتتاح و 2800 هکتار از اراضی مریوان از دیم به آبی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسائلی همچون مشکلات اراضی ارتش، شرکت شهرک‌ها و تعاونی‌ها مزمن بوده که در ابتدای سال‌جاری بخش زیادی مرتفع شد، اذعان کرد: در گذشته پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج به دلیل مطالبات پیمانکار از دولت رها شده بود که امسال 20 درصد یعنی 500 میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به این پروژه را اختصاص داده شده تا در شش ماهه اول سال آینده ایستگاه ورود و قطار به سنندج را نهایی و سپس ایستگاه قروه  دهگلان را ادامه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه آغاز عملیات قطعه 7 راه‌آهن در زنجان-بیجار-قروه منجر به کاهش 500 کیلومتری مسیر خواهد شد، بیان کرد: قریب به هزار پرونده مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری،‌ پروژه‌های زیربنایی و شورای توسعه باقی مانده بود که در جلسه برنامه‌ریزی روز پنج‌شنبه هفته گذشته، صفر و سرمایه‌گذارانی که از سال 99 بلاتکلیف بودند، تعیین تکلیف شدند.

استاندار کردستان با اعلام اینکه سال گذشته 300 میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک شده که امسال به 600 میلیارد تومان و 200 میلیارد تومان به دهیاری‌ها پرداخت شد، عنوان کرد: اخذ مجوز و ایجاد 104 دهیاری‌های جدید در روستاهای فاقد دهیاری، تبدیل وضعیت 300 نفر از پرسنل شهرداری و رفع تنش آبی 169 روستا با اعتبار 530 میلیارد تومان با همکاری سپاه و بسیج در استان از دیگر اقدامات انجام شده در طول سال‌جاری بود.

وی اعلام کرد: در چند روز اخیر نیز تفاهم‌نامه سه جانبه منعقد و 700 میلیارد تومان اعتبار نقد برای رفع تنش آبی 120 روستای دیگر در استان اختصاص داده شده تا سال آینده انجام‌ شود.

توضیحات استاندار درباره نرخ بیکاری کردستان

زارعی‌کوشا درباره حوزه اشتغال و رفع بیکاری ابراز داشت: امسال کار بسیار بزرگی در این حوزه انجام و جای تشکر دارد، حوزه اقتصادی و  اداره‌کل کار به‌عنوان دبیرخانه شورای اشتغال؛ مستندات را منتشر کنند. موضوعاتی در باب بیکاری فصل پائیز امسال مطرح شد که انتظار می‌رود دوستان در جلسات کارشناسی حضور پیدا کرده و موضوعات را مطرح و پاسخ دریافت کنند تا ابهامی‌ برایشان پیش نیاد.

به گفته وی، در فصل پاییز امسال به دلیل اتفاقات، شرایط و تعطیلی اجباری بازار و بسیاری از مشاغل وابسته به اصناف حاکم و بازار دچار سکته و انسداد شد، معیار و شاخصی که برای اشتغال در نظر گرفته می‌شود با آنچه که در ذهن ما و عموم مردم است، تفاوت‌هایی دارد. شرایط ویژه فصل پاییز به هیچ وجه نافی کار بزرگی که در حوزه اشتغال استان انجام شده، نیست.

استاندار کردستان مدعی شد: شورای عالی اشتغال با یک متر و معیار کل کشور را بررسی کرده و امسال کردستان  را جزو سه چهار استان موفق کشور در ایجاد اشتغال معرفی کرده است،  بله بیکاری وجود داشته و نرخ بالاست و باید با قوت بیشتری را ادامه بدهیم.

وی از مدیران استانی خواست که به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کنند؛ 40 هزار پرسنل اداری در کردستان وجود داشته که در صورت تعریف فرایند و برنامه‌ریزی، می‌توان با کمترین مبلغ 10 تا 20 هزار تومان کمک آنها، کلی پول جمع‌آوری کرد.

زارعی‌کوشا ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم 10 میلیارد تومان را از استان جمع‌آوری و معادل آن را ستاد دیه تقبل کرده تا محکومان‌ مالی جرائم غیرعمد در کردستان آزاد و جلوی آسیب‌های بزرگ‌تری گرفته شود.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار