کد خبر: ۱۰۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: آمار زاد و ولد در استان مرکزی ۳۰ درصد افزایش داشته است.
آمار زاد و ولد در استان مرکزی ۳۰ درصد افزایش یافت

به‌گزارش آرانیوز از اراک، بهنام نظری ظهر امروز در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی و کارخانجات و صنایعی که کارگر خانم دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند نباید سختگیری‌هایی وجود داشته باشد که خانم شاغل به جهت بارداری از کار بیکار شود و این امر سبب شود این فرد از فرزند آوری منصرف شود.

وی افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری در راستای جوانی جمعیت، برای انجام کار هدفمند باید دولت برای سال آینده یک ردیف مشخص تحت عنوان جوانی جمعیت قرار دهد و سهم استان مشخص شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: برنامه‌ای تهیه شود که بودجه اسمی را از امسال به عددی برسهمی که برابر آن سال آینده افزایش پیدا کند اگر در این زمینه ضعیف عمل کنیم سال‌های آینده نیز با این منوال پیش خواهد رفت. همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود تا سهم استان افزایش پیدا کند.

نظری بیان کرد: یکی از موضوعاتی که دولت سیزدهم بر آن تاکید داشته این است که سیستم پشت میز نشینی سبب شده که در حوزه جمعیت با بحران مواجه شویم و امیدواریم در مقوله جمعیت هم مانند مقوله‌هایی که بحران را به فرصت تبدیل کردیم عمل کنیم.

وی در خصوص حضور مردم در راهپیمایی باشکوه مردم در 22 بهمن عنوان کرد: مردم همیشه پشت و نظام و انقلاب بودند و مردم نشان دادند با حضور خود در این راهپیمایی از مسئولان جلوتر ظاهر شدند و سبب شد بار دیگر مهر تایید دیگری در پشتیبانی از نظام در 43 سال گذشته باشد.

استان مرکزی در قصه جعیت یک استان بحران‌زده است

"پروین مفتح‌زاده" مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در این نشست اظهار داشت: آن چیزی که امروزه به آن نیاز است هوشیار سازی در استان است، استان مرکزی در قصه جعیت یک استان بحران‌زده است و با تقریبا با 26 استان دیگر وضعیت متفاوت‌تری داریم بنابراین لازم است وضعیت کنونی خود را در قصه جمعیت دائما برای یکدیگر اعلام کنیم.

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده آمار ازدواج در استان کاهش پیدا کرده است و متاسفانه آمار طلاق در مقایسه با دو ماه دی و بهمن ماه 30 درصد افزایش پیدا کرده است و این مخاطرات بسیاری را در پی دارد اما از طرفی در موالید در دوماه گذشته رشد 30 درصدی داشته است و در بحث سقط جنین نیز کاهش وجود داشته است و این نشان می‌دهد هشدارسازی که در بدنه مردم اتفاق میفتد موثر است. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: در بحث برنامه‌های ازدواج و طلاق دستگاه‌های متولی پای کار نبودند، اداره کل ورزش و جوانان در یکسال اخیر برای بحث ازدواج و طلاق هیچ برنامه عملیاتی که نخستین دستگاه از جهت اجراست وجود نداشته است و امید است اتفاقات خوبی دراین زمینه وجود داشته باشد.

مفتح‌زاده بیان کرد: دستگاه‌ها طرح و برنامه بودجه‌ای جمعیت خود را تا 30 بهمن ارسال کنند، بودجه جمعیت هنوز تخصیص پیدا نکرده است و اینطور نیست که این بودجه از دست رفته باشد، درخواست تخصیص بودجه ویژه به استان‌هایی که در معرض کاهش جمعیت هستند مکتوب به وزارتخانه ارسال شده است.

دغدغه بحث جوانی یک دغدغه ملی است

"علی علیمحمدی" معاون بهداشتی علوم پزشکی اراک در این نشست اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای سال در راستای بحث جوانی جمعیت در جلسه قرارگاه جمعیت جوانی را تشکیل داده است که در بهمن ماه نیز جلسه آن تشکیل شده 170 مصوبه داشته که از این میزان 135 مصوبه اجرا و 35 مصوبه در دست اجرا است اما هنوز نتیجه نهایی و عملیاتی گزارش نشده است.

وی افزود: هم اکنون نیز در بحث تامین منابع انسانی در تخصص‌های مختلف پرستار، ماما و غیره همچنان نسبت به استانداردهای کشور نیاز داریم و شرایط علوم پزشکی از نظر تامین منابع انسانی مطلوب نیست حتی در جذب تخت‌های بیمارستانی نیاز است جذب منابع انسانی را داشته باشیم

معاون بهداشتی علوم پزشکی اراک تصریح کرد: دغدغه بحث جوانی یک دغدغه ملی است و حاکمیت و حکومت بسیار به این موضوع نگرانی خاص خود را دارد و پیش بینی بر این است که در 40 سال آینده جمعیت ریزش قابل توجهی داشته باشد و در آن برهه بخش زیادی از جمعیت هم زیر 15 سال و هم بالای 60 سال است که متاسفانه نیروی مولد کار نخواهند بود و اگر این بحران از حنجره طلائی خود عبور کند به طورحتم کشور ایران در چهار دهه آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار