کد خبر: ۱۰۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
رئیس سازمان شیلات اعلام کرد؛
زاهدان-معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صید «لانگ لاین» در اولویت شیلات ایران قرار دارد، از حرکت به سمت صید فرا سرزمینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ صیادی کشورهای آفریقایی خبر داد.

صید لانگ لاین در اولویت شیلات ایران است/اهمیت صیادی فرا سرزمینی

به گزارش آرانیوز، سید حسین حسینی روز پنج شنبه در مراسم افتتاح مزرعه نیمه مدار بسته پرورش ماهیان سردآبی در زاهدان که به مناسبت دهه فجر انجام شد، افزود: سالانه ۷۰۲ هزار تن صید و صیادی در کشور انجام می‌شود که از این میزان ۲۷۰ هزار تن آن به آب‌های دور در سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

وی ادامه داد: ایران در حوزه صید و صیادی در غرب آسیا در بین ۳۲ کشور رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را داراست که این موفقیت‌ها به دلیل ظرفیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران در جنوب سیستان و بلوچستان و دانش و قدرت سرمایه گذاری در منطقه است.

مذاکره با کشور ژاپن در زمینه صید لانگ لاین

وی ظرفیت آبزی پروری کشور را نیز ۵۵۷ هزار تن عنوان کرد و گفت: به منظور کیفی سازی صیادی و دادن ارزش افزوده به آن صید به روش‌های نوین به ویژه لانگ لاین (رشته قلاب طویل) برای صید و صیادی پایدار در اولویت شیلات ایران قرار دارد تا با این اقدام علاوه بر تازه خوری صادرات نیز انجام شود.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: در این راستا با کشور ژاپن که در صید لانگ لاین سرآمد است وارد مذاکره شده‌ایم و در کنار آن برای تحقق این مهم علاوه بر بومی سازی این روش توسط مروجان در استان‌ها اخیراً مجور ۶۰۰ قایق و ۱۰۰ لنج به عنوان پایلوت برای این نوع صید صادر شده تا این صنعت از حالت کمی به کیفی سوق داده شود و شاهد توزیع متوازن و عادلانه سفره مشترک باشیم.

طرح شهرهای مولد کشاورزی نهایی شد

حسینی ادامه داد: در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور نیز طرح شهرهای مولد کشاورزی نهایی و در نخستین فاز در پنج نقطه ساحلی کشور که قالب فعالیت آنها در حوزه شیلات است عملیاتی شود که یکی از این شهرها به سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

وی افزود: بر اساس این طرح شهرهایی مولد کشاورزی هستند که الگوی جدیدی از زندگی را ارائه می‌دهند و می‌تواند به طور همزمان مزایا و جذابیت‌های زندگی شهری را در کنار امکان تولید آبزی پروری و اشتغال و درآمد پایدار ایجاد کند.

اعزام تیم‌هایی به دو کشور آفریقایی برای صید فرا سرزمینی

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه صید و صیادی دارد که می‌توان از آن علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور برای ارز آوری و ایجاد اشتغال بهره برد، اظهار کرد: صنعت شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) در این استان می‌تواند علاوه بر سودآوری و ایجاد اشتغال عامل مهمی برای توسعه و پیشرفت این منطقه شود.

وی با اشاره به اهمیت صید فرا سرزمینی گفت: سازمان شیلات ایران با هماهنگی وزارت امور خارجه درصدد است با اعزام تیم‌هایی به دو کشور آفریقایی و امکان سنجی ظرفیت‌های صیادی این کشورها فرصت‌های بیشتری را برای صیادان و سرمایه گذاران کشور فراهم کند.

معاون وزیر کشاورزی افزود: برای بهره گیری از ظرفیت‌های صیادی کشورهای آفریقایی کشتی‌های مناسب لازم است که طی دو ماه اخیر نخستین کشتی در سیستان و بلوچستان رونمایی شد این مهم با توجه به محدوده بودن ذخایر کشور روزنه امیدی برای استفاده از صیدگاه‌های دیگر است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار