کد خبر: ۴۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
به ریاست لاریجانی/ جلسه علنی آغاز شد/ بررسی طرح تقویت سپاه در دستور کار مجلس
به گزارش آرانیوز، علی مطهری در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت نماینده ایذه و باغملک در خصوص استخدام نمایندگان دوره دهم مجلس در وزارت نفت، گفت: آقای خادمی در تشریح سوال خود از وزیر نفت گفت که نمایندگان دوره دهم در خوزستان جذب وزارت نفت شدند که این نمایندگان اعلام کردند ما کارمند وزارت نفت نیستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهتر بود که آقای خادمی این حرف را نمی زد چرا که کنایه ای به مجلس و نمایندگان بود.

زنگنه در پاسخ به سوال ساری:
بهسازی پالایشگاه های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است

وزیر نفت با بیان اینکه بهسازی پالایشگاه های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است، گفت: انجام فاینانس در شرایط فعلی شدنی نیست.

 بیژن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخگویی به سوال علی ساری و چند تن از دیگر نمایندگان مجلس، اظهار داشت: این سوال که مربوط به مازوت است بسیار مهم بوده که نه تنها ایران بلکه بسیاری از تولیدکنندگان نفت و فرآورده های نفتی در جهان درگیر آن هستند.

وزیر نفت بیان کرد: متوسط تولید نفت کوره جهان در سال 2017 حدود یک میلیون تن در روز است که از این مقدار کمتر از 2 درصد آن حاوی گوگردِ کمتر از نیم درصد است یعنی کمتر از 2 درصد آن با استانداری که گفته شده تطابق دارد.

وی افزود: سازمان جهانی دریانوردی مقرر کرده از ابتدای سال 2020 کشتی ها حق ندارند مازوت یا نفت کوره با گوگرد بالای نیم درصد مصرف کنند، اکنون با این وضعیت کمتر از 2 درصد چنین گوگردی وجود دارد، 33 درصد از این نفت کوره ای که تولید می شود بالای 3 درصد گوگرد دارد.

زنگنه ادامه داد: از این نیم میلیون تن در روز، دو سوم آن به عنوان سوخت در کشتی ها مصرف می شود که گوگرد بالای 2.5 درصد دارد و 50 درصد نفت کوره تولیدی دنیا در کشتی ها مصرف می شود که معادل 500 هزار تن است و 50 درصد دیگر آن در بخش نیروگاهی و سایر بخش ها مصرف می شود.

وزیر نفت گفت: اینکه چگونه می خواهند برای ابتدای سال 2020 حدود 500 هزار تن نفت کوره ی زیر نیم درصد داشته باشند یک معضل جهانی است.

زنگنه با بیان اینکه اغلب پالایشگاه‌ها توسط بخش‌های غیر دولتی اداره می‌شوند، اظهار داشت: در واقع ما ابزار اجرایی مالی در دست نداریم که دستور بدهیم چنین سرمایه گذاری انجام شود. اولین کار این است که خوراک پالایشگاه‌ها را کاهش دهیم که این باعث می‌شود ۱۷ میلیون لیتر در روز کاهش تولید نفت کوره داشته باشیم که در این صورت ۴۰ هزار تن نفت کوره تولیدی داریم که ۴  درصد نفت کوره جهان است و اکثر آن بالای ۳ درصد گوگرد دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه یک سوم نفت کوره ایران مربوط به پالایشگاه آبادان است بیان کرد: در حال حاضر طرح توسعه‌ای برای بهبود کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه در حال اجراست ولی اساساً نفت کوره آبادان به مصرف سوخت کشتی نمی‌رسد، بلکه دوباره تصفیه می‌شود و به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین توسعه فازهای پارس جنوبی باعث شده تولید نفت کوره ما کم شود. ما باید طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها را نیز اجرایی کنیم که در مورد پالایشگاه آبادان در حال اجراست و قرارداد بهینه سازی نفت کوره پالایشگاه اصفهان هم امضا شده که ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن تولید قیر با هدف صادرات ادامه داد: گوگرد در قیر مزیت است. ما باید اجازه دهیم مواد اولیه نفت کوره که قابل تبدیل به قیر است به قیر تبدیل و صادر شود. همچنین روی کشتی‌ها دستگاه پاک کننده قرار داده می‌شود که خروجی دود را تنظیم و آلودگی را کاهش می‌دهد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۳۰۰۰ کشتی به دستگاه پاک کننده مجهز شوند. این کار به مراتب اقتصادی‌تر است. راهکار دیگر هم مخلوط کردن نفت کوره است به این ترتیب که محصول گوگرد بالا را با محصول گوگرد پایین مخلوط کنیم تا به حد استاندارد برسد.

وی افزود: ما کارهایی که به عنوان سیاستگذار از دستمان بر می‌آمده انجام دادیم. مهمترین آنها مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳ بود که مقرر شد اگر پالایشگاه‌ها ۳۰ درصد سود سالانه خود را صرف کیفی سازی محصولات خود کنند هم خوراک ارزان‌تر به آنها داده شود هم محصولات‌شان گران‌تر خریداری شود.

وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه برای استانداردسازی سوخت مصرفی نیز گفت: بهسازی پالایشگاه های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است که در شرایط فعلی کشور برای ما نشدنی است. البته این کار از قبل در پالایشگاه آبادان انجام شده اما اینکه ما سوخت‌های مایع را به جز حمل و نقل از سطح شهر حذف کردیم خدمت بزرگی بوده و امروزه در شهرها بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵ و گازوئیل با گوگرد پایین توزیع می‌شود و این قدمی در بهبود وضع محیط زیست است.


اعلام وصول سوال ملی دهمرده از وزیر صنعت

عضو هیأت رئیسه مجلس موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را قرائت کرد.

علیرضا رحیمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، یک فقره از سوال های اعلام وصول شده جهت بررسی در صحن را بدین شرح قرائت کرد:

- سوال حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند از وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع اقدامات وزارت در ارتباط با ایجاد و حمایت از بنگاه های اشتغال زایی کوچک و بزرگ.

در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
نامزدهای انتخاباتی با کسب حداقل ۱۵ درصد آرا، مجاز به کسب کرسی استانی شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب کرسی استانی و تناسبی توسط نامزدهای انتخاباتی در پی اخذ حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح مأخوذه آن حوزه موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با 131 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 226 رأی با مفاد مندرج در ماده 7 موافقت کردند.

متن ماده 7 به شرح ذیل است:

ماده ۷- ماده (۸) قانون و تبصره (۲) آن به شرح زیر اصلاح و مابقی تبصره های آن ابقاء و دو تبصره به عنوان تبصره های (۷) و (۸) به آن الحاق می شود:

ماده ۸ - شمارش و تجمیع آراء نامزدهای مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و تناسبی و با شرایط زیر می باشد:

8-1-  از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزدهایی که حداقل پانزده درصد (۱۵٪) آرای صحیح مأخوذه آن حوزه را کسب کرده اند مجاز به کسب کرسی استانی و تناسبی می باشند.

8-2- درصد کسب آرای فهرستهای احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل از کل آرای صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی می باشد.

8-3- پس از تعیین سهم هر فهرست و نامزدهای مستقل که کرسی به آنها تعلق گرفته به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آراء را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به دست آورده است تا سقف سهم هر فهرست از کرسیها به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می یابد .

تبصره ۲- چنانچه در حوزه انتخابیه فرعی هیچ یک از نامزدها نصاب پانزده درصد (۱۵٪) آرای صحیح مأخوذه را کسب ننماید انتخابات فقط در همان حوزه به صورت دومرحله ای برگزار می شود. در این صورت به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین نامزدهایی که بیشترین آراء را در مرحله اول کسب کرده اند؛ برای حضور در انتخابات مرحله دوم معرفی می شوند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده کمتر از دو برابر مذکور باشد، تمام نامزدها برای حضور در مرحله دوم انتخابات معرفی می گردند و نامزد یا نامزدهایی که بالاترین رأی در همان حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند تا سقف کرسی های باقی مانده به مجلس شورای اسلامی راه می یابند . وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام می کند.

تبصره ۷ - در صورتی که سهم کرسیهای اختصاص یافته به فهرست ها و نامزدهای مستقل به صورت اعشاری درآید کرسی ها متناسب با ارقام صحیح توزیع می شود و کرسی های مازاد به ترتیب به بالاترین اعشار اختصاص می یابد.

تبصره ۸ - آرای هر نامزد شامل آرایی است که به صورت منفرد کسب کرده یا از طریق فهرست های انتخاباتی موضوع این قانون به وی ارائه شده است.

وزارت کشور هزینه های انتخاباتی احزاب را بررسی می کند

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا وزارت کشور هزینه های انتخاباتی احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل را پس از برگزاری انتخابات بررسی کند.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با 122 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 218 رأی با مفاد مندرج در ماده 8 موافقت کردند.

در ماده 8 این طرح آمده است؛

ماده (۹) قانون و تبصره های (۱)، (۲)، (۳) و(6) آن حذف و تبصره های (4)، (۵)، (۷) و (۸) این ماده ابقاء و به ماده (۸) قانون تحت عنوان تبصره های (۹)، (۱۰)، (۱۱) و (۱۲) الحاق می گردد.

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی به این طرح با 121 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 221 رأی موافقت کردند.

در ماده الحاقی آمده است؛ رسیدگی و بررسی عملکرد حساب مذکور در ماده (65 مکرر۷) توسط وزارت کشور در خصوص هزینه کرد احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل صرفا پس از برگزاری انتخابات و حداکثر تا 2 ماه از تاریخ برگزاری انتخابات انجام می شود. انتشار نتایج رسیدگی به اسناد حسابهای مندرج در این ماده تا تایید نهایی توسط وزارت کشور، مجاز نمی باشد.




نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار