کد خبر: ۴۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس گفت: کمیته حقیقت یاب تحقیق و تفحصی در مجلس درباره سیلاب های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و بی برنامه گی وزارت نیرو تشکیل شود.
به گزارش آرانیوز(حوزه مجلس)، قاسم ساعدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با توجه به حادثه سیل اخیر در کشور، گفت: خوزستان این روزها برای زندگی کردن مبارزه می کند در حالی که خوزستان به کشور زندگی می بخشد امروز برای زنده ماندن خون گریه می کند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان یعنی ایستادگی و سینه سپر کردن در مقابل گلوله های دیروز دشمن و سیل بی تدبیری های امروز برخی مسئولان و ایستادگی همانند نخل های سربه فلک کشیده، افزود: بی شک تاریخ این ایستادگی ها را فراموش نخواهد کرد و خواهد نوشت که فرزندان کرخه با تشکیل سپر انسانی برای مقابله با سیلاب افسانه ای حقیقی ساختند و درس ایثار و از خودگذشتگی به برخی مسئولان بی تدبیر و بی تفاوت کشور دادند. 

وی با تاکید بر اینکه بحران سیلاب خوزستان بیش از اینکه طبیعی و ناشی از طغیان رودخانه ها باشد نتیجه تصمیمات غلط، پیش بینی های نادرست و سوءمدیریت در 2 مرحله آبگیری و رهاسازی به موقع سدهای کرخه و دز است، ادامه داد: عدم لایروبی بستر رودخانه، عدم حفاظت از مسیرهای طبیعی، ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر آن ها، عدم تامین حقآبه تالاب ها و مسیر تنفسی رودخانه ها و تخریب محیط زیست عامل اصلی وقوع سیلاب اخیر در کشور است که همه این موارد به نوعی مرتبط با وظایف ذاتی دولت به استناد سیاست های کلی، قوانین بالادستی و مصوبات مجلس است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس رهاوردها و داده های علمی هواشناسی زمان و میزان تقریبی میزان بارش در فصول مختلف قابل پیش بینی است، تاکید کرد: بنابراین ادعای عدم اطلاع از آورده احتمالی حوزه سد کرخه واهی و غیر علمی است و آگاهی و اطلاع متولیان از میزان ورودی و ذخایر سدها، ظرفیت رودخانه و حوزه آبخیزداری محرز و مسلم است.

وی با تاکید بر اینکه عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب ذخیره شده از دلایل قصور دولت به ویژه وزارت نیرو است، افزود: با استناد به قانون مجازات اسلامی ضروری است مقصران تحت تعقیب قرار گیرند و دولت به جبران خسارت وارده به دلیل بی مبالاتی و عدم رعایت ضوابط ملزم شود.

ساعدی با بیان اینکه به دلیل عدم نظارت صحیح و عدم الزام دولت به انجام تکالیف قانونی حادثه سیل اخیر رخ داده است، ادامه داد: علوم مربوط به هواشناسی امروز تغییرات آب و هوایی را 4 ماه پیش بینی می کند و 45 روز قبل هشدار می دهد که در تغییرات اخیر و وقوع سیل هواشناسی این حوادث را پیش بینی کرده بود، براین اساس وزارت نیرو باید ذخیره های پشت سد را به ترتیب رها می کرد تا سیلاب های جدید را پشت سدها نگه دارد.

وی با طرح این سوال که چرا وزارت نیرو این اقدامات را انجام نداد و سرمایه های ملی را از بین برد، تصریح کرد: وزارت کشور باید به استان ها اطلاع رسانی لازم را انجام می داد اما با این توجیه که اطلاع رسانی موجب نگرانی مردم می شود، اقدام نکرد و حتی اعلام شد که اطلاع رسانی سبب کاهش سفرهای نوروزی و ضرر به هتلداران می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برون سپاری های اشتباه دولت در سال های اخیر، افزود: میزان آمادگی در مقابله با این حوادث نشان داد که برون سپاری های دولت صحیح نبوده است لذا انتظار این است که کمیته حقیقت یاب تحقیق و تفحصی در مجلس درباره سیلاب های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و بی برنامه گی وزارت نیرو تشکیل شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار