کد خبر: ۴۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
مخالفان و موافقان دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا، خواستار اقدام متقابل علیه آمریکا بودند.
به گزارش آرانیوز، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران در برابر آمریکا در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.

دهقان در موافقت: آمریکا حامی و تشکیل‌دهنده گروه‌های تروریستی است

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی و طراح این طرح، گفت: امروز آمریکا حامی و تشکیل‌دهنده گروه‌های تروریستی است و همه دنیا این موضوع را می‌دانند. آمریکا تشکیل‌دهنده گروه‌های تروریستی است و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی به این امر اذعان کرده است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، افزود: امروز ملت ایران و نمایندگان شأن در سراسر کشور اعلام کردند که آمریکا کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ اقدام آمریکا از سرِ عجز و ناتوانی بود.

وی تأکید کرد: اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، برخلاف قواعد حقوق بین‌الملل و رویه جامعه ملل بوده است.

طراح طرح تقویت سپاه اظهار داشت: نمایندگان مجلس نیز از حق اقدام متقابل استفاده می‌کنند و امیدواریم کنگره آمریکا از این اقدامات رئیس‌جمهور این کشور جلوگیری کند.

شهریاری در مخالفت: طرح شدیدتری با قید سه فوریت برای مقابله با آمریکا تدوین شود

در ادامه، کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دو فوریت این طرح، گفت: اقدام وقیحانه آمریکای جنایتکار در قلمداد کردن نیروی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: سپاه فقط یک نیروی نظامی نیست، بلکه سپاه نماینده جامعه ۸۰ میلیونی ایران و پاسدار منافع ملت ایران و مستضعفان جهان است.

شهریاری با بیان اینکه اسناد دخالت‌های غیرقابل توجیه آمریکا در امور ایران از سال ۳۲ وجود دارد، گفت: آمریکا به کمک داعش، خاورمیانه را به خاک و خون کشید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: به نظر من، با این طرح نمی‌توان با اقدامات آمریکا مخالفت کرد؛ باید طرح شدیدتر و کوبنده‌تری با قید سه فوریت برای مقابله با آمریکا تدوین شود.

حاجی‌دلیگانی در موافقت: آمریکا نقشی برای سازمان ملل قائل نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات آمریکا در منطقه و جهان علیه صلح و حقوق بشر، گفت: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی است. جنگ در عراق، افغانستان و یمن، از نقاط سیاه کارنامه آمریکا است.

وی ادامه داد: آمریکا نقشی برای سازمان ملل و سازمان حقوق بشر قائل نیست و به منشور ملل متحد پایبند نمی‌باشد.

پژمانفر در تذکری: مبارزه با آمریکا در کشور ما یک جریان فرهنگی است

نصرالله پژمانفر نیز با اعلام تذکری، گفت: اقدام آمریکا ناشی از فضاحت این دولت و زبونی رهبران آن است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: باید تلاش کنیم با ساده‌انگاری از این موضوع عبور نکنیم. در کشور ما مبارزه با آمریکا، یک جریان فرهنگی است؛ نباید ساده از کنار این موضوع، عبور و خوش‌بینانه نگاه کرد.

در ادامه علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید در مخالفت با دو فوریت این طرح، گفت: امروز دو طرح برای مقابله با آمریکا در مجلس تهیه شد؛ یک طرح سه فوریتی با محوریت فراکسیون امید و یک طرح دو فوریتی با محوریت فراکسیون ولایی.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران روا داشته است. در سیل اخیر آمریکا مانع از ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی انسان‌دوستانه ایرانیان خارج از کشور و برخی کشورها به ایران شد.

وی تأکید کرد: دولت آمریکا مصوبه قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروهک‌های تروریستی را داشته است لذا دولت ایران باید مقابله به مثل انجام دهد، شورای عالی امنیت ملی نیز در این راستا مصوبه‌ای داشت.

رحیمی افزود: معتقدم اگر کنگره آمریکا این مصوبه را تأیید کرد، مجلس شورای اسلامی باید قانونگذاری برای اقدام مقابله به مثل داشته باشد.

وی تصریح کرد: ایرانیان از جنگ و تهدید فرار نمی‌کنند اما شروع‌کننده جنگ نخواهند بود. کوچک‌ترین تهدید علیه ایران با سخت‌ترین پاسخ‌ها روبرو خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون با وزیر امور خارجه، گفت: آمریکا به دنبال کشیدن موضوعی سیاسی به مرحله نظامی است؛ باید احتیاط کنیم. آمریکا با تحریک احساسات ملت ایران، غفلتی استراتژیک انجام داد و موجب شد ملت ایران در اجماعی ملی، از سپاه پاسداران حمایت کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: همانطور که در خروج آمریکا از برجام، در دام آنها نیفتادیم، در تنش‌زایی نیز نباید در دام آنها بیفتیم. بی‌ثباتی خاورمیانه، امنیت کل جهان را تهدید می‌کند.

در ادامه، ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر در موافقت با دو فوریت این طرح، گفت: آمریکا تلاش کرد اتحاد کشورهای اسلامی را نابود کرده و جبهه مقاومت را تضعیف کند اما سردار سلیمانی و جوانان شجاع و آزاده منطقه اجازه ندادند.

وی اظهار داشت: امروز سپاه خوار چشم نظام استکباری است و آمریکا چشم دیدن قدرت سپاه در منطقه را ندارد؛ اقدام آمریکا علیه سپاه موجب افزایش اتحاد ملی شد و اقدام متقابل، حق سپاه و ملت ایران است.

در پایان نمایندگان دو فوریت طرح تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا را به تصویب رساندند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار