کد خبر: ۴۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
دولت در پرداخت یارانه ها گله دارد به همین منظور قرار است در اجرای قانون بودجه 98 کسانی که حقوق بالای 5 میلیون تومان دریافت می کنند از لیست یارانه ها حذف شوند.
به گزارش آرانیوز، دولت در مقابل یارانه ها نظرات متناقضی دارد، آنها از یک سو با پرداخت یارانه نقدی مخالفت کرده و در کمیسیون های تخصصی مجلس به دنبال حذف آن بودند اما از سوی دیگر در تریبون های عمومی و در مقابل مردم می گویند به علت مشکلات اقتصادی باید یارانه ها داده شود.

به گزارش افکارنیوز؛ سال1386 عده ای از این لیست حذف شدند اما سال 1397 نوبخت اعلام کرد به علت عدم تشخیص درست ثروتمندان از حذف یارانه نقدی افراد معذور است!

رئیس سازمان برنامه و بودجه سال گذشته اعلام کرد که : به این دلیل که مشخص نیست به چه طریق باید دهک‌‌های پردرآمد حذف شوند، نحوه حذف دهک‌‌های پردرآمد همانند سال 96 می‌شود. در سال 96 نیز دولت اجازه داشت یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب 80 میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد، با سیاست دولت مغایر است. اگر مشخصا بدانیم به چه کسانی باید یارانه پرداخت کنیم، این یارانه پرداخت می‌شود اما اینکه فقط گفته شود افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست. به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه‌ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست و تاکنون مجلس سازوکار مورد نظر برای حذف دهک‌‌های پردرآمد را ارائه نکرده است

سال 97 اما یارانه ها ادامه پیدا کرد اما در قانون بودجه 98 مجلسی ها جزئیات جدیدی برای حذف یارانه نقدی برخی افراد را اعلام کردند.

بر اساس اعلام عضو کمیسیون تلفیق بودجه 3 دهک بالای جامعه با توجه به حساب بانکی و اموالی که به نام‌شان ثبت شده است شناسایی می‌شوند. افرادی که حقوق بالای 5 میلیونی می‌گیرند و هنوز یارانه دریافت می‌کنند و افرادی که فوت شده‌‌اند و هنوز یارانه دریافت می‌کنند جزو 3 دهک خواهند بود که حذف یارانه آنها در حمایت از اشتغال و تولید و حمایت از خرید تضمینی گندم و بهداشت و سلامت هزینه خواهد شد. 20 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم برای اشتغال درنظر گرفته شده است.

وی گفت: از دولت انتظار داریم ظرفیت‌ها در بهزیستی، بسیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) را در اشتغال نظر بگیرد.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: عرضه 2 میلیون بشکه نفت در بورس انرژی و افزایش حامل‌‌های انرژی به قیمت تمام شده از دیگر مواردی است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در اشتغال استفاده کرد. امسال نوک پیکان بودجه به سمت تولید است و قطعا وضعیت تولید بهبود خواهد یافت. مشوق‌‌‌هایی که برای صادرکنندگان در صورت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در نظر گرفته شده است، می‌تواند از تفاوت‌‌های بودجه امسال باشد.

از سوی دیگر اما شورای نگهبان به مصوبات مجلس برای قانون بودجه 98 ایراداتی را وارد کرد که قوامی از نمایندگان مجلس درباره این ایرادات می گوید: ایرادات شورای نگهبان با توجه به حجم بندهای تبصره بودجه 98 زیاد نبود و بیشتر عبارتی بود که در مجلس بررسی و اصلاح شد تا نظر شورای نگهبان تامین شود. بر اساس بند «الف» اصلاح شده تبصره یک ماده‌واحده بودجه کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز 20 درصد تعیین می‌شود و بانک مرکزی مکلف است بلافاصله نسبت به واریز این وجوه از کل صادرات نفت خام و سهم 5/14‌درصد که معاف است اقدام کند. 3 درصد این مبلغ نیز برای مناطق محروم لحاظ می‌شود. بر این اساس سازمان برنامه و بودجه موظف شد با همکاری وزارت نفت به تنظیم روابط مالی دولت با وزارت نفت ظرف 6 ماه اقدام کند. اصلاح دیگر مربوط به تبصره 16 در ارتباط با تسویه وام‌ها در سال 98 بود که اصلاح و موارد تبعیض‌آمیز در کمیسیون تلفیق حل شد تا نظر شورای نگهبان تامین شود.اصلاحات دیگر در ارتباط با کلماتی مثل کنترل و کد بود که برطرف شد.

باید منتظر ماند و دید سرنوشت یارانه بگیران سه دهک بالا چه می شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار