کد خبر: ۴۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران می خواهد دولت سوریه و کرد ها وارد مذاکره شوند و این شرایط اکنون در حال مهیا شدن است.
به گزارش آرانیوز، حشمت الله فلاحت پیشه، با بیان اینکه تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ایرانیان به آنها کمک خواهند کرد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران کماکان به سوریه کمک مستشاری در حوزه های مختلف ارائه می دهد و این کمک ها بی بدیل هستند؛ به رغم اینکه کشورهای مختلفی با سوریه همکاری دارند، هیچ کشوری نتوانسته است کمک های بی بدیل جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی سوریه در منطقه 'بوکمال' است که آمریکایی ها وضعیت را نامعلوم نگاه داشته اند؛ در جنوب منطقه کردی در شرق فرات نیز قبایل عربی سکونت دارند که به هیچ وجه حاضر به جدایی از دولت مرکزی سوریه نیستند و روز به روز نیز نزدیک تر می شوند.

فلاحت پیشه گفت: ایران به دنبال این است که دولت سوریه و کردها وارد مذاکره شوند، اکنون نیز مذاکراتی بین کردها و دولت سوریه شکل گرفته و این شرایط در حال مهیا شدن است.

**جنگ در شمال سوریه فاجعه انسانی خواهد داشت
وی منطقه 'ادلب' را یکی از مهمترین مشکلات دولت سوریه دانست و گفت: یکصد هزار نیرو تروریست متعصب در ادلب مستقر هستند که باید به این مشکل مسائلی همچون گروهک تروریستی النصره و برخی مشکلات دیگر را نیز اضافه کرد؛ از این رو منطقه شمال غربی سوریه که شمال 10 تا 15 درصد خاک این کشور می شود، دچار مشکلاتی جدی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مشکلات باید با یک کار سیاسی حل شود، زیرا اگر جنگی شکل بگیرد با فاجعه ای انسانی روبه رو خواهیم شد.

**سوریه بدون جریان مقاومت سقوط می کرد
فلاحت پیشه با بیان اینکه روابط ایران و سوریه در 2 بخش تقسیم بندی می شود، گفت: این 2 کشور جز جریان مقاومت هستند که رهبری آن را ایران برعهده دارد و به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه 'بقا دولت سوریه مدیون جریان مقاومت است که رهبری آن را ایران بر عهده دارد'، یادآور شد: دولت مستقر سوریه به سختی یازده درصد از خاک این کشور را در اختیار داشت، امان اکنون بیش از 65 درصد کشور را در اختیار گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به پیروزی های اخیر دولت سوریه در مقابل تروریست ها اشاره کرد و گفت: تا زمانی که ایران در کنار سوریه است، در تمام پیروزی ها، پاکسازی ها و تثبیت ها به ویژه در حوزه های اطلاعاتی و عملیاتی نقش اصلی را ایفا می کند.

**روابط ایران و سوریه پس از داعش
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سفر خود به سوریه و برگزاری سه جلسه در این کمیسیون در رابطه با مناسبات ایران و سوریه پس از داعش اشاره کرد و گفت: معتقدم که در موضوع مناسبات ایران و سوریه پس از داعش شرایط خاصی حاکم است و جمهوری اسلامی ایران باید به نحوی عمل کند که منافع کشور در این زمینه تامین شود.

فلاحت پیشه افزود: ایران و سوریه سند همکاری های راهبردی امضا کرده اند که دامنه ای گسترده دارد و از نظر زمانی نیز محدود نیست که این موضوع نشان می دهد این 2 کشور باید در آینده نیز کماکان باهم ارتباط داشته باشند.

وی به کمک های ایران به دولت عراق نیز اشاره کرد و توضیح داد: همان طور که در عراق دیدیم جمهوری اسلامی ایران در حوزه میدانی بسیار خوب موضوع را مدیریت کرد، اما در حوزه های دیگر همچون سیاسی و به ویژه اقتصادی دچار ضعف است؛ امروز می بینیم رقبایی که علیه کشور میزبان عمل و از گروهک های تروریستی حمایت کردند بر حوزه اقتصادی حاکم می شوند اما ایرانیان هر روز این حوزه را از دست می دهند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احتمال آن وجود دارد که وقایع عراق در سوریه نیز تکرار و ایران حوزه اقتصادی این کشور را نیز از دست بدهد.

بدهی سوریه به ایران تسویه شود

فلاحت پیشه با بیان اینکه سوریه به ایران بدهکار است، گفت: در طول مدتی همکاری ایران و سوریه، دولت این کشور بدهی عمده ای به ایران دارد و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ قانونی و شرعی باید این بدهی را به کشور بازگردانند؛ در دیداری که با مقامات سوری داشتم، به عنوان نخستین مقام ایرانی اعلام کردم که این بدهی ها حق الناس است و باید پرداخت شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار