کد خبر: ۴۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
به گزارش آرانیوز، این روزها شاهد فعالیتهای تروریستی متنوع و زیادی در نقاط مخالف جهان هستیم که ریشه های متنوعی میتواند در خود داشته باشد . در این جا سعی میکنم با بررسی ریشه ها و عوامل تبارشناسانه مکتب تروریسم به تبیین آن پرداخته و سپس به حادثه تروریستی اخیر در زاهدان اشاره کرده و علل و عوامل این فعالیت‌های تروریستی را که ریشه در سیاستهای کشورهای امپریالیستی است تبیین نمایم .
در این که تفکر و اندیشه تروریستی ناشی از توسعه   ارتباطات چند جانبه بین کشورها میباشد شکی نیست ،  ارتباطی که محصول تحولات و توسعۀ روابط بین الملل و رابطۀ انسان با انسان به سوی ساختار قدرت گرایی قابل تحلیل  است.  
در تبارشناسی تروریسم باید بگویم که ترور یک واژه لاتین است که به سه قرن قبل و به معنی ترس و وحشت در اروپا به کار برده شده است و در فرانسه دوره خاصی از انقلاب کبیر به دوره ترور و وحشت شهرت یافت . زمانی که دادگاه فرانسه در سالهای ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۴   در مدت دو سال نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را دستگیر و حدود ۵۰ هزار نفر را به اعدام محکوم کرد و به این دوران که وحشت سراسر اروپا را در خود فرو برده بود "  عصر ترور " میگویند .
بنابراین  تروریسم به عنوان یک مکتب و داشتن اهداف خاص سیاسی و ایدولوژیکی ریشه در گفتمان غرب دارد و  اصولا در ایدولوژی اسلامی امری مذموم و نکوهیده میباشد .
در تعریف تروریسم  باید گفت که واژه ترور از ریشه terroris به معنی ترس زیاد و وحشت فوق العاده گرفته شده است  . در گفتمان و مکاتب جدید علمی نیز تروریسم به معنی ارعاب سیستماتیک و سازمان یافته بر ضد حکومت و یا مردم است که برای اهداف خاص سیاسی اعمال میشود .
تروریسم داری شکلهای مختلف چون تروریسم سنتی ، مدرن ، فردی ، گروهی ، حزبی ، دولتی ، داخلی و بین المللی میباشد که در این جا مجالی به توضیح و  تشریح آنها در این نوشتار نمیبینم . اما همین نکته را اضافه نمایم که هر کدام از این مدل از فعالیتهای تروریستی عملا میتواند صلح و امنیت بین المللی را با چالشهای اساسی مواجه کند که باید مورد توجه اساسی سازمان ملل متحد که مهمترین وظیفه آن صلح و امنیت بین المللی است قرار بگیرد .
متاسفانه در چند روز گذشته  شاهد حادثه تروریستی  توسط گروهک جیش الظلم در جاده خاش -  زاهدان برای هفتمین بار در سال جاری بودیم که اتفاقا ۴ مورد آن فقط در همین بهمن ماه انجام گرفت که هدف آنها بر هم زدن امنیت داخلی ایران و به تبع آن مقدمه سازی برای فعالیتهای تروریستی بزرگتر در جامعه  بود .
بدون شک این حادثه تروریستی  ریشه در سیاستهای امپریالیستی آمریکا دارد که از این طریق بدنبال ایجاد سناریوهای آشوب برانگیز برای ایران اسلامی میباشند و با این امید که آغاز حرکت انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی را با خون ریزی و جنگ داخلی آغاز نمایند ، طراحی نمودند .
به نظر میاد که علل و عوامل اقدام گروههای تروریستی در ایران با حمایت آمریکا ناشی از عصبانیت و تلخکامی آنها از حضور میلیونی مردم با بصیرت کشور در ۲۲ بهمن امسال و اوج اقتدار و قدرت ایران در دو بعد داخلی و خارجی قابل تحلیل میباشد که این جور آنها را کلافه کرده و وادار به اقدامات سخیف و دون مایه تروریستی میکند .
در یک جمع بندی ساده میتوان گفت که ریشه همه این فعالیت های تروریستی در جهان به حمایت و پشتیبانی دولت‌های بزرگ و توسعه طلب  و بویژه سیاست های امپریالیستی آمریکا برمیگردد که خود برگرفته از اهداف شیطانی و ضد انسانی و ضد الهی گفتمان غربی قابل تحلیل میباشد که میخواستند در روزها منتهی به کنفرانس ورشو هم وزن سیاسی این گروهای تروریستی را بالا ببرند و هم اقتدار ایران را از این طریق به زیر سوال ببرند .
در پایان هم باید اشاره نمایم که مردم ایران عزیز از نیروهای مسلح خود و حافظان حریم ولایت و امنیت انتظار دارند که با واکنش شدید و در خور ، ریشه های این حرکتهای تروریستی را در کشور خشکانده و انتقام خون شهیدان راه وطن را با سخت گیری خشن بگیرند . هر چند باید گفت ریخته شدن خون این شهیدان در  اغاز دهه پنجم پایه ها و ستون این انقلاب را مستحکم تر از گذشته خواهد کرد  و درخت انقلاب اسلامی را به نوعی آبیاری میکند  و به فرمایش حضرت امام ره بکشید ما را ملت ما بیدار میشود و ما از مرگ نمیترسیم و شما هم از مرگ ما سودی ندارید .

دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار