کد خبر: ۴۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

به گزارش آرانیوز، وقوع جنگ جهانی دوم و تبعات ناشی از تخریب همه جانبه شهرها در اثر فراگیر شدن جنگ، باعث شد که توسعه شهری از نگاه تک بعدی به چند بعدی تغییر یابد و به همین دلیل توجه به مشکلات شهری از نگاه جامع دیدن به همه مسائل شهری مطرح گردد به این امید که جامع بینی بتواند همه پیچیدگی های نظام شهری را حل نماید و محققان مختلف هر یک از فراخور علم مکتسب خود به شناخت و تحلیل برسند.

نتیجه نهایی این تحول، این بود که امر شهر سازی جامعیت می یابد و متخصصان اقتصاد، جامعه شناسی ، جغرافیا، حقوق و... علاوه بر معماران و مهندسان قبلی برای تدوین طرح شهری فرا خوانده شوند و همین امر مقدمه ای بر تولید دانش شهرسازی در مفهوم آکادمیک آن می شود.

از اوایل دهه 1970 میلادی، ضرورت کاربرد روش ها و متد جایگزین مطالعات جامع در طرح های شهر مطرح گردید و تاکید بر نظریات جایگزین، خصوصا نظریه عمومی سیستم ها عنوان می شودف به عبارتی رابطه انسان با محیط (شهروند با شهر) و عناصر تشکیل دهنده سیستم شهری در شیوه جدید مطرح می شود. از این نظریه نگاه به شهر همچون سیستمی پیچیده، احتمالی و در حال تکامل دیده می شود که استفاده از مبانی نظری و روش های عملی آن در مطالعات شهری، اجتناب ناپذیر است.[1]

توجه به شهر باید همچون مجموعه ای از عناصر باشد که با هم چنان در رابطه ای متقابل قرار می گیرند که تغییر در هر عنصر تشکیل دهنده مجموعه، موجب تغییر در سایر عناصر کل مجموعه خواهد شد. عناصر سیستمی که در یک شهر قابل بررسی است شامل: انسان، فعالیت ها، مکان اختصاص یافته به آنها و ارتباطات مادی و غیر مادی است.

شاید بتوان عمده ترین دلیل عقب ماندگی توسعه شهری شهرهای ایران را عدم وجود طرح توسعه و جامع شهری دانست. در اکثر کلان شهر های ایران نیز امروز یکی از مشکلات عمده را می توان، نبود طرح توسعه و جامع شهری در سالیان گذشته دانست و امروز با وجود اینکه برخی کلان شهرهای این از وجود اینگونه طرح ها بهره می برند، اما زخم های بر جا مانده از عدم وجود این طرح ها در سالیان گذشته باعث شده است که همچنان برخی مناطق شهری توان استفاده از این طرح ها را در روند توسعه خود نداشته باشند.

پس یکی از حیاتی ترین نیاز امروز شهرهای ایران نگارش طرح توسعه و جامع شهری می باشد، زیرا این طرح ها مانند یک نقشه راه کار را برای متولیان مدیریت شهری آسان خواهد کرد و زمینه پیشرفت و توسعه منطقی شهرها را فراهم خواهد نمود.

سجاد خادمي

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار