کد خبر: ۴۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
معاون کل وزارت بهداشت، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور پرداخت.
به گزارش آرانیوز، ایرج حریرچی، در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر، با عنوان این مطلب که شاخص توسعه انسانی در دو بخش سلامت و کیفیت زندگی محاسبه می شود، گفت: رتبه شاخص توسعه انسانی در ایران ۰/۵۵۷ بوده که در سال ۲۰۱۸ به ۰/۷۹۸ رسیده است.

وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی که به طور متوسط از ۶۳/۸ به ۷۶/۲ سال رسیده است، ادامه داد: سال‌های متوسط تحصیل از ۴/۲ به ۹/۶ ارتقاء یافته است.

حریرچی افزود: سازمان بهداشت جهانی از نظر شاخص توسعه انسانی کشورها را به چهار دسته طبفه بندی کرده است که ایران جز کشورهای رده بالا از نظر توسعه انسانی قرار دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، با اعلام این مطلب که مرگ و میر نوزادان به کمتر از ۱۵ نفر در ۱۰۰۰ نوزاد رسیده است، گفت: در دهه ۵۰ از هر ۱۰۰۰ کودک ۲۰۰ نفر قبل از ۵ سالگی فوت می‌کردند. این میزان به ۱۷۴ نفر در اوایل انقلاب و امروزه به زیر ۱۵ نوزاد رسیده است.

وی در ارتباط با میزان مرگ و میر مادران باردار، افزود: این شاخص در حدود ۹۱ درصد کاهش پیداکرده است.

حریرچی با عنوان این مطلب که رویکرد ما بعد از انقلاب اسلامی  عدالت محور و توجه به مناطق محروم است، گفت: در اوایل انقلاب ۷۵ درصد از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کردند که در آن زمان تعداد ۱۵۰۰ خانه بهداشت خدمات به مردم ارائه می‌دادند. امروزه با ۲۱ میلیون روستایی ۱۷هزار ۹۴۵ خانه بهداشت و ۲۹۱۴ مرکز بهداشت روستایی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات تقریبا رایگان هستند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب کشور دارای ۷ دانشکده پزشکی داشت که امروزه ۶۲ مرکز دولتی و به طور کلی ۷۲ مرکز پزشکی مشغول به تربیت دانشجویان هستند. در اوایل انقلاب ۲۵ درصد داروها در کشور تولید و امروزه در حدود ۹۷ درصداز داروها در داخل تولید می‌شود.

حریرچی افزود: تعداد پزشکان در اوایل انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که در حال حاضر ۱۷۷ هزار پزشک و دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با عنوان این مطلب که در دهه ۵۰ سالیانه ۱۱ تا ۲۰ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: هریک از این اعزام ها بالغ بر ۳۰ هزار دلار برای کشور هزینه داشت و امروزه کمتر از تعداد انگشتان دو دست بیمار به خارج از کشور می‌رود.

حریرچی افزود: بر اساس سند چشم انداز و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری، باید به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت برسیم. در تولید علم در حوزه بهداشت و درمان نسبت به جهان سریع ترین رشد را داشته ایم. در سال ۵۷ تنها ۴۵ شهر کشور از آب بهداشتی بهره مند بودند که امروزه به یک هزار و ۱۱۳ شهر رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: در دهه ۵۰ پوشش واکسیناسیون ۳۰ درصد بود که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد رسیده است.

حریرچی افزود: در دهه۵۰ دسترسی مردم به خدمات بیمارستانی بسیار کمتر از امروز بود و تنها ۵۴۷ بیمارستان و ۵۶۰۰ تخت در سراسر کشور داشتیم اما امروز بیش از ۹۰۰ بیمارستان و تخت های بیمارستانی در کشور فعال است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار