کد خبر: ۴۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز نخست را پشت سر گذاشت که هنوز تنور رقابت فیلم‌ها گرم نشده و فعلا «حاشیه‌ها» گوی سبقت را از متن جشنواره ربوده‌اند.
به گزارش آرانیوز، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

جشنواره سی‌وهفتم در روز اول بیش از آنکه متأثر از حرف و حدیث‌ها درباره محتوای فیلم‌های به نمایش درآمده باشد، بستری برای واکنش نسبت به حاشیه‌ها بود؛ حاشیه‌هایی که از تداخل برنامه‌های اکران تا انصراف یک فیلم از ادامه حضور و رقابت در جشنواره را در برمی‌گرفت.

امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه دومین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر است. با مرور متن و حاشیه اولین روز جشنواره در اولین «مهر سیمرغ» همراه شوید.

فیلم روز؛ غلامرضا تختی

تازه‌ترین محصول همکاری عوامل فیلم تحسین‌شده جشنواره سی‌وششم، از همان ابتدا هم هیجان‌انگیزترین انتخاب برای آغاز اکران فیلم‌های جشنواره سی‌وهفتم در سینمای رسانه‌ها بود؛ «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، پس از درخشش فیلم «تنگه ابوقریب» برای بسیاری یک پیشنهاد وسوسه‌برانگیز برای تماشا در نخستین سانس اکران سینمای رسانه‌ها در پردیس ملت بود. برای همین هم جمعیت قابل توجهی از همان حوالی ظهر روز چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه خود را به پردیس رساندند.

این استقبال اما به جای آنکه به تماشای مهمترین فیلم روز اول جشنواره منتهی شود، به رونمایی از جدی‌ترین حاشیه جشنواره سی‌وهفتم انجامید و با «نرسیدن به موقع» فیلم برنامه‌ریزی نه فقط سینمای رسانه‌ها که برخی از سینماهای اکران مردمی جشنواره را هم در نخستین گام با یک شوک همراه کرد. به این ترتیب مخاطبان مردمی جشنواره در اولین روز و به‌رغم تهیه بلیت، از تماشای دو فیلم  بازماندند؛ یکی «متری شش و نیم» که درباره آن خواهیم گفت و دیگری «غلامرضا تختی» که برخلاف سینمای رسانه‌ها حتی «با تأخیر» هم در سینماهای مردمی روی پرده نرفت.

شوک نرسیدن فیلم توکلی و ملکان به جدول اکران اما از سوی دیگر فیلمسازان بی‌واکنش نماند و سوژه اعتراضاتی بعضا تند و تیز شد.

رونمایی از فیلم تازه بهرام توکلی در آخرین سئانس سینمای رسانه‌ها اما تاحدودی ورق را برگرداند و بسیاری را مجاب کرد که از حاشیه‌های اکران فیلم بگذرند و آن را تا پایان روز نخست «بهترین فیلم جشنواره» لقب بدهند.

روایت سیاه و سفید بهرام توکلی از کودکی، جوانی، پهلوانی و  مرگ جهان پهلوان تختی، مانند فیلم قبلی این فیلمساز یعنی «تنگه ابوقریب» بیش از هر چیز به لحاظ ساختاری و کیفیت سینمایی موردتحسین منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت تا از همین گام اول، جوایز اصلی جشنواره سی وهفتم یک مدعی جدی پیدا کرده باشد.

چهره روز؛ سعید روستایی

هرچند فیلمش به روز اول نرسید اما نامش پربسامدترین نام‌ها در محافل سینمایی و رسانه‌ای بود. بلاتکلیفی فیلم سینمایی «متری شش و نیم» تازه‌ترین ساخته سعید روستایی پس از فیلم تحسین شده «ابدویک روز» حالا یکی از داغ‌ترین سوژه‌ها برای پیگیری رسانه‌ها در آغاز راه جشنواره سی وهفتم شده است.

سعید روستایی فیلمساز متولد ۶۸ که در اولین تجربه کارگردانی خود با «ابدویک روز» در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر توانست در یک شب ۹ سیمرغ را با فیلم اولش شکار کند، حتما از مدت‌ها قبل از جشنواره سی‌وهفتم هم زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار داشته تا برای کنجکاوی‌ها درباره تازه‌ترین ساخته‌ای پاسخی پیدا شود.

«متری شش و نیم» در چنین بستری به جشنواره سی‌وهفتم رسید و اعلام نامش در میان فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ حساسیت‌ها نسبت به آن را ضریب داد؛ به‌خصوص که همزمان شایعاتی مبنی‌بر احتمال آماده نشدن و نرسیدن فیلم به اکران‌های جشنواره‌ای مطرح می‌شد.

۲۴ ساعت مانده به برگزاری رسمی جشنواره اما حاشیه‌ای دیگر دامن‌گیر فیلم روستایی شد و خبر رسید این فیلم «به دلایلی» امکان نمایش در جشنواره را ندارد! این شنیده‌ها که در آغاز حتی با «اعلام بی‌اطلاعی وزیر ارشاد» تا حدودی تکذیب شده بود، در نخستین روز جشنواره و حذف فیلم از جدول اکران‌های مردمی ضریبی دوچندان پیدا کرد تا حالا همه جدی‌تر بپرسد؛ ماجرا چیست؟

سعید روستایی از طریق صفحه شخصی خود در فضای مجازی تلاش دارد به مخاطبانش این پیام را برساند که «اهل سانسور فیلمش نیست» و همزمان روابط عمومی جشنواره به صورت رسمی اعلام کرده است «متری شش و نیم» مشکلی از نظر مجوز نمایش ندارد. این دو گزاره در کنار یکدیگر شایعه نقش‌داشتن نهادهای خارج از وزارت ارشاد در سرنوشت این فیلم را تقویت کرد.

با وجود این حواشی اما امروز جمال ساداتیان در گفتگو با خبرگزاری مهر، خبر از رفع مشکل این فیلم داد و براین اساس «متری شش و نیم» از امروز و طبق جدول اکران مردمی در سینماها روی پرده خواهد رفت.

حاشیه روز؛ اعتراض به نورچشمی‌ها!

«بی‌نظمی» اصلی‌ترین کلیدواژه برای توصیف حاشه‌های جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در نخستین روز اکران فیلم‌ها است. شرایطی که فقط به نارضایتی اصحاب رسانه از آماده نبود زیرساخت‌هایی مانند اینترنت محدود نماند به گلایه‌های رسمی فیلمسازان از توجه ویژه به یک فیلم خاص هم کشیده شد!

چند روز مانده به برگزاری جشنواره بود که کیومرث پوراحمد در گفتگو با خبرگزاری مهر، اعتراضی تند و تیز به زمان‌بندی اکران فیلمش در پردیس سینمایی چارسو که متعلق به هنرمندان و جمعی از منتقدان است، داشت و اعلام کرد اگر «نورچشمی» بودم چنین برخوردی با فیلمم نمی‌شد.

در روز اول جشنواره و با نرسیدن به موقع فیلم «غلامرضا تختی» این عوامل دو فیلم «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی و «خون خدا» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی بودند که یکی در نشست خبری و دیگری با انصراف از ادامه حضور در جشنواره نسبت به نورچشمی بودن این فیلم اعتراض کردند.

پولاد کیمیایی در نشست خبری «معکوس» صراحتاً پذیرش فیلم «غلامرضا تختی» به‌رغم آماده نبودن برای اکران و بعد تغییر اکران دیگر فیلم‌ها برای دیده شدن این فیلم را «توهین آمیز» توصیف کرد و سیاوش حقیقی تهیه‌کننده «خون خدا» هم که سانس‌های اکران فیلمش در سینماهای مردمی به فیلم «غلامرضا تختی» اختصاص پیدا کرده بود، اعلام کرد در اعتراض به این بی‌قانونی و توجه ویژه مسئولان جشنواره به یک فیلم خاص، از ادامه حضور در این رویداد سینمایی انصراف خواهد داد.

سعید ملکان از تهیه‌کنندگان موفق و پرکار سال‌های اخیر که امسال فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» را به ویترین جشنواره رسانده است، حالا در مظان اتهام «نورچشمی بودن» قرار دارد.

هرچند او و بهرام توکلی در نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی» بابت شرایط به‌وجود آمده برای فیلم «معکوس» از عوامل این فیلم عذرخواهی رسمی کردند و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره «بهره‌بردای‌اش از رانت‌های خاص در سینما» صراحتاً این اتهام را «دروغ» خواند، اما باید دید در روزهای آینده فیلم «غلامرضا تختی» چه شرایطی را در جشنواره خواهد داشت؛ آیا نشانه‌های دیگری مبنی‌بر توجه خاص به این فیلم مشاهده می‌شود؟

پیشنهاد روز؛ یک انیمیشن برای بالا ۱۳ سال‌ها

هرچند فیلم‌های مستند، کوتاه و انیمیشن در هیاهو و هیجان رونمایی از فیلم‌های داستانی تازه در ویترین جشنواره فیلم فجر چندان به چشم نمی‌آیند اما در میان این آثار هستند فیلم‌هایی که می‌توان برای تماشای آن در ایام جشنواره برنامه‌ریزی ویژه‌تری داشت.

«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر یکی از همین آثار است که هرچند جزو سه فیلم انیمیشن راه‌یافته به جشنواره محسوب می‌شود اما اصلا فیلم مناسبی برای کودکان نیست.

رهگذر خود پیش از این درباره مخاطب این انیمیشن گفته بود: «از ابتدا قرار نبود این کار برای مخاطب کودک باشد و تمرکز بیشتر بر روی مخاطب نوجوان بود. در بازه اکران عمومی هم حتما تاکید خواهیم کرد که این فیلم مناسب مخاطب بالای ۱۳ سال است و اصلا مناسب کودکان نیست.»

انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف و تولید شده در استودیو هورخش، پیش‌ از این در سی ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به دریافت جایزه ویژه هیات ‌داوران در بخش سینمای ایران و جوایز بهترین کارگردانی و فیلمنامه در بخش بین‌الملل و جایزه کوکومیکس موسیقی بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فانتزی بوچئون کره شده بود.

پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، اکبر زنجان‌پور، فرخ نعمتی، حسن پورشیرازی، باران کوثری، مجید مظفری، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، زهیر یاری، و بانیپال شومون از گویندگان نقش‌های این انیمیشن هستند.

«آخرین داستان» امروز در سینمای رسانه‌ها اکران می‌شود و برای تماشای این فیلم در سینماهای مردمی هم طبق بلیت‌های خریداری شده و جدول نمایش سینماهای مردمی می‌توان اقدام کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار