کد خبر: ۴۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ترکیب اعضا و شیوه عملکرد هیئت نظارت بر اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را مشخص کردند.
به گزارش آرانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16‌ دی) قوه مقننه، در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، ماده (20) این طرح را با 139 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر، در جلسه مصوب کردند.

در ماده (20) آمده است؛ به‌‌منظور حسن اجرای این قانون:

الف ــ هیئت نظارت این قانون با استفاده از امکانات و نیروهای موجود دستگاههای اجرائی به‌شرح ذیل تشکیل می‌شود:

ــ نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت (مسئول و دبیر هیئت)

ــ نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور

ــ نماینده وزارت جهاد کشاورزی

ــ نماینده دستگاه مرکزی مرتبط با موضوع (بدون حق رأی)

ــ نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ــ نماینده تشکل حرفه‌ای صنفی مربوطه با معرفی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و همکاری اتاق ایران

ــ نماینده اتاق ایران و حسب مورد با توجه به موضوع، نماینده اتاق تعاون و یا اتاق اصناف

تبصره ــ مصوبات این هیئت با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت لازم‌الاجراء است.

ب ــ وظایف هیئت نظارت:

1 ــ هیئت علاوه بر انجام امور محوله در این قانون، در صورت مواجهه با نقض مفاد این قانون، موظف است در مرتبه نخست، اخطار لازم برای اصلاح روند (خاتمه یا اصلاح قرارداد) را به دستگاه مربوطه موضوع ماده (2) این قانون اعلام و در صورت احراز تخلف و عدم تمکین، مراتب را جهت رسیدگی به‌انضمام نظر هیئت نظارت به مرجع رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه مرکزی موضوع ماده (2) و یا هیئت تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری و در مواردی که موضوع، طبق ماده (22) این قانون دارای عنوان مجرمانه باشد به دادگاه ویژه موضوع ماده (23) این قانون ارجاع دهد.

2 ــ به‌منظور نظارت مستمر مجلس شورای اسلامی، موارد تخلف احراز‌شده توسط این هیئت، همراه با کلیه اسناد و مدارک به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

3 ــ هیئت موظف است نتایج نهایی و قطعی‌شده بررسی‌های نظارتی خود را جهت شفافیت بیشتر از طریق سامانه موضوع ماده (4) این قانون اطلاع‌رسانی نموده و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه‌ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

4 ــ وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیشنهاد هیئت موظف است به‌میزان افزایش عمق ساخت داخل، اشتغال ایجاد‌شده و یا افزایش صادرات کالاها و خدمات تولیدی در مشارکت‌های ایرانی ــ خارجی توسط دستگاههای موضوع ماده‌ (2) این قانون مشوق‌های مرتبط با ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394.02.01 و ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366.12.3 با اصلاحات و الحاقات بعدی را تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید.

لازم به ذکر است در بخشی از این ماده آمده بود "دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معرفی کمیسیون­های صنایع و معادن و کشاورزی و یک نفر نیز در صورت وجود کمیسیون ویژه ذی‌ربط با معرفی این کمیسیون با انتخاب صحن علنی مجلس شورای اسلامی" در هیئت نظارت بر اجرای این قانون عضویت داشته باشند که با پیشنهاد غلامرضا کاتب و رأی مثبت نمایندگان این بند از ماده (20) قانون حمایت از کالای ایرانی حذف شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار