کد خبر: ۴۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
مدیرعامل راه آهن خبر داد:
مدیرعامل راه آهن گفت: در صورت تکمیل راه آهن قزوین- رشت- آستارا می توانیم یک پنجم معادل 20 درصد کل بار قابل انتقال بین هند به روسیه را به شبکه ریلی ایران جذب کنیم.
سعید محمدزاده در حاشیه بازدید از پروژه های ریلی که عصر امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره اهمیت احداث خط آهن قزوین- رشت- آستارا گفت: اهمیت این خط از نظر ترازیت بار برای ما بسیار بالا است چرا که بر اساس اعلام رسمی دولت روسیه، باری که در سال ۲۰۱۶ از بمبئی تا مسکو منتقل شد ۸ میلیون تن و در سال ۲۰۱۷، ۱۰ میلیون تن بود. البته این اعداد غیررسمی است چرا که روسیه تحریم است و اعداد را به طور دقیق اعلام نمی کند.

معاون وزیر راه ادامه داد: این در حالی است که این میزان بار با کشتی از بندر بمبئی تا سن پترزبورگ از طریق دریاهای آزاد و شمال اروپا طی شده و ۶۰ روز حمل آن به طول می انجامد. همچنین با توجه به لزوم تردد کشتی ها از تنگه رودخانه ولگا در شمال دریای خزر، امکان عبور کشتی های اقیانوس پیما و با بار زیاد و تعداد بالای کانتینر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: از سوی مقابل ما یک حمل بار آزمایشی را که از بندر بمبئی تا بندر شهید رجایی حمل شده بود را با قطار تا قزوین حمل کردیم. سپس از قزوین تا آستارای آذربایجان این بار را با کامیون برده و مجددا از آستارای آذربایجان تا مسکو با قطار جابجا کردیم. این بار سه روز نیز در گمرک بندر شهید رجایی متوقف شد، با این حال کل این مسیر تنها ۲۱ روز به طول انجامید.

محمدزاده ادامه داد: با افتتاح خط آهن آستارای ایران و آستارای آذربایجان در حال حاضر این مسیر ۱۴ روز زمان می برد که مدت زمانی که بار با کشتی از بمبئی تا سن پترزبورگ حمل شود مدت زمان زیادی فاصله دارد.

به گفته معاون وزیر راه اگر این مسیر تکمیل شود و تا مسکو به صورت یکپارچه ریل داشته باشیم می توانیم بخش مهمی از حمل بار هند به روسیه را از طریق راه آهن ایران جابجا کنیم.

مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: می توانیم سالانه ۲ میلیون تن از این بار را از طریق مسیر ریلی ۱۵۰۰ کیلومتری بندرعباس – آستارا عبور دهیم با توجه به اینکه درآمد هر یک میلیون تن بار ترانزیتی ۴ برابر جابجایی بار داخلی است، درآمد خوبی نصیب کشور خواهد شد؛ ضمن اینکه علاوه بر فواید اقتصادی، تکمیل این محور ریلی اهمیت استراتژیک و اشتغالزایی خواهد داشت.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار