کد خبر: ۴۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
آینده اقتصاد ایران با توجه به بحران‌های پیش‌رو برای همگان مبهم مانده و عملکرد اقتصادی کشور در سال 1398 بیش از هر چیزی تحت تاثیر تحریم‌ها خواهد بود. در این شرایط دیگر رشد اقتصادی کشور مد نظر نیست و شاید تنها باید به دنبال راهی برای کمی آسان‌تر کردن وضعیت باشیم.
به گزارش آرانیوز، این در حالی است که ماه‌ها خبر تدوین لایحه بودجه 98 را از رسانه‌ها می‌شنویم. از آنجا که در سال آینده کشور با کاهش درآمد نفتی روبه‌رو می‌شود، این سوال پیش می‌آید که آیا این لایحه به‌گونه‌ای تدوین شده است که توان مقابله کردن با شرایط سخت این روزهای کشور را داشته باشد؟

 شرایط داخلی کشور از یک‌سو و شرایط دشوار بین‌المللی از سویی دیگر ایران را نیازمند یک برنامه و مدیریت کار‌آمد کرده‌، برنامه‌ای که بتواند بحران اقتصادی را کنترل و هم‌زمان از معیشت قشر محروم جامعه حمایت کند. با توجه به فضای اقتصادی کنونی باید منتظر ماند و دید که لایحه بودجه 98 توان مقابله با شرایط پیش‌رو در سال آینده را دارد و تا چه حد می‌تواند اوضاع را سر و سامان بدهد؟ محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه 15 آذر ماه در نشست خبری با حضور خبرنگاران، لایحه بودجه ۱۳۹۸ را تشریح کرد. نوبخت در این نشست با اعلام اینکه فرآیند بودجه‌‌ریزی سال آینده از ١۵ تیر کلید خورد، گفت: با توجه به شرایط تحریم، تدوین لایحه بودجه ٩٨ دشوار بود، اما بودجه معقولی تنظیم شد. 

وی از ارسال لایحه بودجه ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: طبق اسناد فرا‌‌دست، هم‌زمان و همراه ارسال لایحه بودجه در هر سال به مجلس، باید اسناد و گزارش‌های دیگری را هم به مجلس تقدیم کنیم، آنچه تحت عنوان لایحه صورت گرفته در ۶ جلد تنظیم شده است. جلد نخست با عنوان ماده واحده و جداول کلان است و پیوست یک تا ۵ هم همراه آن وجود دارد و هریک به موضوعی معطوف می‌شود. در کنار این اسناد ما باید هر سال در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه، همراه با گزارش لایحه بودجه یک گزارشی از عملکرد سال قبل برنامه را به مجلس بدهیم. به عبارتی دیگر نمایندگان مجلس می‌توانند عملکرد سال گذشته دولت و برنامه ششم را در بخش‌های مختلف بررسی کنند. همراه این لایحه سه جلد گزارش برای عملکرد سال قبل بود که به مجلس تقدیم کردیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: از آنجا که بودجه‌ریزی سال ۱۳۹۸ در راستای تکلیف قانون برنامه با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده است، در این روش شالوده کار به این‌ صورت است که وقتی قرار است بودجه‌ای به دستگاهی اختصاص یابد، باید بخش و میزان و نوع فعالیت آن بخش مشخص ‌شود و بر همین اساس مجموعه‌ پولی که نیاز است با حساب و کتاب به دستگاه داده می‌شود. به عنوان مثال به این شکل نیست که اگر سال گذشته 10 درصد اضافه شد، امسال 15 درصد اضافه شود.

خرید اوراق در سال گذشته
نوبخت با اشاره بر واگذاری دو دارایی دولت در هر سال گفت: درآمد ما برای مصارف ناکافی است و ما هر سال مجبور به واگذاری دو دارایی دولت هستیم تا از فروش آن درآمدمان را افزایش دهیم و پاسخگوی مصارف و مخارج‌مان باشد. یکی از این دارایی‌های سرمایه‌‌ای، نفت و گاز است که با فروش آن درآمد کسب می‌کنیم اما چون برای پوشش هزینه‌ها ناکافی است، منابع غیر مالی از جمله اوراق و سهام شرکت‌ها را هم واگذار می‌کنیم. وی در ادامه گفت: این سرمایه‌ها در سه سرفصل مصرف می‌شود و بخشی از مصارف ما هزینه‌ای است. این اصطلاحات جدید gfs است که صندوق بین‌الملل پول برای‌ اینکه بتواند کشورها را با یکدیگر مقایسه کند، گفته است که تمام کشورها از یک استاندارد و محتوا استفاده کنند. آنها هر چه را که ما به عنوان امور جاری می‌دهیم، هزینه می‌دانند. ما غیر از هزینه دو مصرف دیگر داریم و تملک می‌کنیم. 

دارایی‌های سرمایه‌ای را هم‌زمان که آنها را مثل نفت می‌فروشیم مقداری هم تولید می‌کنیم مثل پل، برق، آب و … و در کنار اینها بخشی اوراق که هم در قبال هزینه‌ها خریداری می‌شود، ۳۲ هزار میلیارد تومان معطوف باشد به خرید اوراقی که در سال‌های گذشته منتشر کردیم و پول آن را هم استفاده کردیم، امسال باید بازپرداخت شود. عده‌ای فروش اوراق را آینده فروشی می‌دانند، اما باید بگویم که ما با انجام این کار آینده نمی‌فروشیم بلکه درحال خرید زمان هستیم. ما از فروش اوراق دفاع می‌کنیم چون با فروش آن و پولی که به دست آوردیم طرح‌های عمرانی انجام دادیم. هر سال بخش قابل توجهی از اوراقی که سال گذشته فروختیم، خرید می‌کنیم و کاملا مسلط هستیم که این اوراق چه زمانی سررسید می‌شود.

افزایش بودجه مستمری‌بگیران و کمیته امداد
نوبخت از 5 برابر شدن بودجه مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد گفت: آن بخش که مربوط به تسهیلات از وجه قرض‌الحسنه است و در بانک مرکزی اعمال می‌شود، مشابه سنوات گذشته است که برای رفاه اجتماعی بودجه خانوارها را افزایش دادیم تا جایی که مستمری خانواده‌های بهزیستی و کمیته امداد بین ٣ تا ۵ برابر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافت‌.‌ 
تلاش داریم همین مقدار منابع محدود بودجه را به‌نوعی مصرف کنیم که توجه به اقشار کم‌درآمد افزایش یابد.‌ 

حمایت از معیشت افراد
در ادامه این نشست حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه درخصوص حمایت از معیشت عمومی و سلامت مردم گفت: کار پیچیده و سخت است. حمایت از معیشت عمومی و سلامت مردم از مباحث مهم بودجه است تا بخش تولید با رکود مواجه نشود. با فرض تحریم‌ها، بودجه باید پایداری کشور در مقابل شوک‌ها را تقویت کند و شفافیت و انضباط بودجه بسیار مهم است و گام بزرگی در این زمینه برداشته شد. 

معاون سازمان برنامه و بودجه در‌باره جزئیات حمایتی در بودجه سال ۹۸ گفت‌: در این بودجه، یارانه نقدی ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت ۲۰ درصد و استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

انضباط بودجه‌ای تقویت شده است
پورمحمدی در ادامه افزود: انضباط بودجه‌ای را در سال آینده تقویت کردیم و به صورت شفاف تمام نهادهایی را که از بودجه دولتی استفاده می‌کردند، مشخص کرده‌ایم. 
بسیاری از کارهای ملی را به استان‌ها واگذار کردیم و بحث اصلاحات نظام بانکی و بازار بدهی را در دستور کار قرار دادیم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار