کد خبر: ۴۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه ۱۵.۷ میلیارد یورو ارز صادرات غیرنفتی به اقتصاد کشور برنگشت، گفت: صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.
به گزارش آرانیوز، مهدی کسرایی پور در گفتگوی ویژه خبری افزود: مدیریت موثرتر تقاضای ارز به ویژه در حوزه اسکناس های نقدی موجب آرامش در بازار ارز شده است. 

وی ادامه داد: در حوزه واردات کالا مشکل زیادی وجود نداشته است و بخشی از نیازهای ارزی این حوزه توسط بانک مرکزی و بخشی هم از طریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی سامانه "نیما" پاسخ داده شد. 

کسرایی پور اضافه کرد: برخی اخبار و شیطنت سایت ها و شبکه های اجتماعی بر روی بازار ارز اثر می گذاشت اما تصمیمات اخیر بانک مرکزی مبنی بر مداخله هدفمند و هوشمند بانک مرکزی موجب آرامش در این بازار شد.

 مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرکنندگان، سربازان امروز عرصه اقتصادی ما هستند، گفت: از آن ها تشکر می کنیم.

کسرایی پور با اشاره به اینکه اکنون مبنای قیمت گذاری گمرک، نرخ ارز در سامانه نیما است، ادامه داد: بر اساس آمار 8 ماهه گمرک، حدود 27.8 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم که از این مبلغ 6.4 مربوط به میعانات است و 21.4 باقی می ماند که از این رقم 5.7 میلیارد یورو به سامانه "نیما" وارد شده است یعنی حدود 27 درصد ارز حاصل از صادرات. البته با توجه به اینکه صادرکنندگان 3 ماه فرصت دارند ارز حاصل را به کشور برگردانند شاید این رقم تغییر کند و بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی است.

 وی گفت: بنابراین 15.7 میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: از 5.7 میلیارد یورو که به بازار سامانه "نیما" وارد شده است تقریبا 82 درصد مربوط به شرکت های پتروشیمی است. 

کسرایی پور افزود: به الزاماتی نیاز داریم تا بازار متشکل پولی شکل بگیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار