کد خبر: ۴۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
به گزارش آرانیوز، با نگاهی گذرا به تاریخ روابط ایران و عراق متوجه میشویم که روابط این دو کشور از فراز و فرود زیادی برخوردار بوده است . بطوری که هر وقت حکومت‌ عراق استبدادی و توتالیتری بود ، متاسفانه روابط دو کشور هم خصمانه شد که اوج آن را در حزب بعث و دیکتاتوری صدام حسین دیدیم ، و هر وقت دولت عراق منبعث و برگرفته شده از مردم و توجه به جایگاه و اهمیت مرجعیت شکل گرفته بود ، شاهد اوج اتحاد این دو کشور بوده ایم ، که صد البته این روزها در نقطه طلایی این دیپلماسی و روابط سازمان یافته و ساختار مند میان دو کشور میباشیم .
ریس جمهور عراق برهم صالح  با یک هیت عالی رتبه روز گذشته وارد تهران شد و دیدارهای متعدد و زیادی با مسولین عالی رتبه ایرانی داشتند که دیدار با رهبری نقطه اوج این نشستها و مذاکرات بود . دیداری که رهبر معظم انقلاب با جملات زیبایی و پر معنی اشاره نمودند که  «عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.»
بدون شک این جملات و خط مشی ها از طرف رهبری بعنوان یک شاهراه استراتژیک بین ایران و عراق میتواند ارزیابی شود که در آن تکلیف دستگاه وزارت خارجه کشور را نسبت به دولت و ملت عراق بیشتر تبیین و روشن مینماید . این جملات خاص و منحصر بفرد این نکته را به عراقی‌ها فهماند که عراق با‌ثبات، ایمن و عاری از جنگ ، برای ایران بسیار بهتر است تا یک عراق ناامن و بی ثبات .
وقتی که تاریخ و دیپلماسی روابط ایران و عراق را در این روزها ورق میزنیم ،متوجه میشویم که در تاریخ روابط این دو کشور اینقدر روابط دوستانه و حسنه نبوده و اوج این روابط حسنه ملت عراق و ایران را در اربعین حسینی دیدیم که بیش از دو میلیون زواز ایرانی مهمان مردم عراق شدند و عراقی‌ها نیز با شایسته ترین شیوه از مردم ایران در این زمینه استقبال کردند که این ارتباط دو ملت خود زمینه ساز  انگشت حیرت تمام کشورهای جهان شد .
البته باید اذعان نمود که کشور ایران نیز در  کمک به دولت و مردم عراق کم نگذاشته ،  که اوج آن را میتوان در مبارزه با تروریسم بین الملل در عراق با عنوان پدیده ای بنام داعش بودیم که بدون شک بالاترین همکاری نظامی و امنیتی بین دو کشور را در تاریخ روابط رقم زد ، و عملا ایران توانست بالاترین هدیه که همان امنیت بود را به مردم و دولت عراق  در این زمینه بدهد .
 طبیعی است که برای دوام و پایداری یک ارتباط دائم باید هر دو بازیگر سود لازم را ببرند تا بتوان مانایی و پایداری را در ان دید و تا وقتی که قاعده بازی بر اساس منافع ملی و سود مشترک بنا نهاد شده باشد این ارتباط ادامه خواهد داشت که در این راستا پیش بینی میشود با توجه به این عمق ارتباط شاهد تحکیم بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار در افق و چشم انداز فرا رو باشیم .

دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار