کد خبر: ۴۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶
وزارت ارشاد در سال ۹۶ به ۱۹۱ موسسه در مجموع ۳۶۲ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۷۹۰ هزار و۹۱۱ تومان و تا پایان مهر ۹۷ به ۶۴ موسسه ۱۲۶ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمک مالی کرده است. این وزارتخانه در سال ۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۶۴ موسسه و شخصیت حقوقی ثبت شده براساس ردیف بودجه‌ای خود، کمک مالی کرده است.
به گزارش آرانیوز، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتفاقی بی‌سابقه جدول کمک‌های خود را به نهاد‌ها و اشخاص حقوقی را در طول سال 1396 و نیمه نخست سال 1397 اعلام کرده که حاوی جزئیات ارقام اهدایی دولت به برخی موسسات، نهادها، انجمن‌ها و خبرگزاری‌ها است. در این میان، آنچه از پرداخت‌های کلانِ موسسات مشهور قابل تامل‌تر است، پرداخت‌های کم‌حجم‌تر اما پرتعداد به مجموعه موسسات فرهنگی است که اسامی بسیاری از آنها حتی برای اهالی فرهنگ نیز ناآشناست و تاثیرشان بر فرهنگ ایران نیز به همین میزان اندک است.

 وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی انتشار اطلاعات تاکنون آمارهای قابل توجهی را منتشر کرده، هرچند از سوی بخش‌هایی از این وزارتخانه مقاومت‌هایی در مقابل انتشار اطلاعات نیز رخ داده که بیشترین مقاومت از سوی معاونت هنری با عدم انتشار لیست کامل آثار موزه هنرهای معاصر تهران بوده و همین مسئله نگرانی‌ها را نیز افزایش داده است.

اکنون این وزارتخانه آمار کمک‌های صورت پذیرفته به موسسات، نهادها، انجمن‌ها و برخی رسانه‌های خاص را منتشر کرده است. بر اساس این لیست، در سال ۹۶ به ۱۹۱ موسسه در مجموع ۳۶۲ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۷۹۰ هزار و۹۱۱ تومان و تا پایان مهر ۹۷ به ۶۴ موسسه ۱۲۶ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمک مالی کرده است. این وزارتخانه در سال ۹۷ به ۶۴ موسسه و شخصیت حقوقی ثبت شده براساس ردیف بودجه‌ای خود، کمک مالی کرده است.

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و هنرمندان ۲۸ میلیارد تومان، انجمن موسیقی ایران ۵۵۰ میلیون تومان، انجمن شاعران ۲۰۰ میلیون تومان، انجمن قلم ۳۰ میلیون تومان، انجمن هنرمندان حاجی‌آباد ۵۷ میلیون تومان، بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان ۷۰۰ میلیون تومان، خانه هنرمندان ایران ۲۰۰ میلیون تومان، موسسه انجمن هنرهای نمایشی ایران یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون تومان، بنیاد فرهنگی رودکی ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، خانه موسیقی ۱۸۰ میلیون تومان، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر حدود ۱۶ میلیارد تومان، موسسه مطبوعاتی نشرآوران ۲ میلیارد و ۴۳۴ میلیون تومان و موسسه هنرمندان پیشکسوت ۷۰۰ میلیون تومان تا پایان مهر ۹۷ از وزارت ارشاد کمک دریافت کرده‌اند.

همچنین وزارت ارشاد در سا ل ۹۶ به ۱۹۱ موسسه و شخصیت حقوقی کمک مالی کرده است. ازجمله انجمن سینمای جوانان ایران ۲۷ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان، خانه هنرمندان ایران ۱۰۰ میلیون تومان، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۵۰ میلیون تومان، خبرگزاری رسا ۱۰۰ میلیون تومان، خبرگزاری سلامت ۵۰ میلیون تومان، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی یک میلیارد، دفتر شعر جوان ۲۵۰ میلیون تومان، موسسه شهر کتاب حدود ۵۰۰ میلیون، موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بیش از ۱۷ میلیارد تومان، صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان ۵۸ میلیارد تومان و موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر ۳۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان کمک مالی شده است.

در این میان آنچه قابل تامل است، لیست موسسات ریز و درشتی است که حتی برای اهالی فرهنگ نیز ناآشنا هستند اما هریک سهم قابل توجهی از کیک بودجه فرهنگی داشته‌اند. پرسش اساسی این است که آیا این مجموعه موسسات هر سال چنین منابعی دریافت می‌کرده‌اند و چون این جدول رسانه‌ای نمی‌شده، افکارعمومی از این حاتم‌بخشی‌ها بی‌اطلاع بوده‌اند یا با اتفاقات تازه‌ای روبرو هستیم؟ البته گمان می‌رود پرسش این پاسخ اشاره به سابقه تاریخی چنین اتفاقی داشته باشد و احتمالاً فقط ترکیب کمک‌گیرندگان در هر دولت به میزان اندکی تغییر کند.

انتشار این جدول‌ها، فرصتی برای طرح نقدها و اصرار بر تغییر فرآیندهای کنونی پول‌پاشی در حوزه فرهنگ اسن؛ فرآیندی که خروج مثبت و ملموسی برای حوزه فرهنگ نداشته و چه بسا اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بودجه چند صد میلیارد تومانی را به طور مستقیم صرف تولید محصولات فرهنگی در یک روند شفاف و در قالب مناقصه می‌‌نمود، شرایط فرهنگی کشور به مراتب بهتر بود. با جزئیات این پرداخت‌ها در جدول‌های زیر بیشتر آشنا می‌شوید.

برای مشاهده هر تصویر باکیفیت بالاتر، بر روی آن کلیک کنید 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار