کد خبر: ۴۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
لیست ۱۴ استاندار بازنشسته‌ای که باید از سمت خود کناره‌گیری کنند مشخص شده و با توجه به اداره دو استان مازندران و کرمان بدون استاندار، وزیر کشور باید برای ۱۶ استان کشور استاندار جدید انتخاب کند.
    به گزارش اختصاصی آرانیوز، سرانجام پس از حواشی زیادی که در مسیر تصویب ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به‌وجود آمد نهایتاً این اصلاحیه در شورای نگهبان تصویب شد و حالا 14 استاندار باید با صندلی‌هایشان خداحافظی کنند.

از عنوانش مشخص بود که در صورت تصویب، حاشیه‌های زیادی به‌همراه خواهد داشت؛‌ اصلاحیه‌ای که به‌سراغ مسئولان تراز اول رفته و حتی رئیس فدراسیون فوتبال را نیز بی‌نصیب نگذاشته و حالا با تصویب نهایی آن در شورای نگهبان بسیاری از این مسئولان باید با صندلی‌های خود برای همیشه خداحافظی کنند.

دوم مردادماه، 290 نماینده مجلس شورای اسلامی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به‌بحث گذاشتند و سرانجام اکثریت سبزنشینان خانه ملت اصلاحیه این قانون را تصویب و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند و این شورا بالاخره رأی به تصویب اصلاحیه آن داد و رئیس مجلس آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

موضوع بازنشسته‌ها تنها معطوف به دولت نیست و شامل حال قوای دیگر از جمله قوه قضاییه نیز می‌شود اما با این حال قوه مجریه بیشترین میزان بازنشسته‌ها را به خود اختصاص داده و در این بین وزارت کشور به‌دلیل انتخاب مستقیم استانداران باید تصمیم اساسی برای بسیاری از استانداری‌ها بگیرد.

طبق بندهای الف ــ ب ــ ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و معاونان رئیس‌جمهور از این قانون مستثنی بوده و به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح نیز با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا فقط در دستگاه متبوع‌شان مجاز است.

حالا وزارت کشور مشخصاً اسامی استانداران منتشر کرده و نشان می‌دهد که 14 استاندار بازنشسته باید با صندلی‌های خود خداحافظی کنند.

بر اساس این گزارش، مجید خدابخش از آذربایجان شرقی، محسن مهرعلیزاده از اصفهان، محمدعلی نجفی از البرز، محمدحسین مقیمی از تهران، محمدمهدی مروج‌الشریعه از خراسان جنوبی، علیرضا رشیدیان از خراسان رضوی، محمدرضا خباز از خراسان شمالی، اسدالله درویش امیری از زنجان، سید شهاب‌الدین چاووشی از سمنان، سید دانیال محبی (ملایی) از سیستان و بلوچستان، اسماعیل تبادار از فارس، سیدمهدی صادقی از قم، محمدناصر نیکبخت از همدان و محمود زمانی قمی از یزد استاندارانی هستند که باید تا پایان هفته جاری با صندلی‌های خود خداحافظی کنند.

پس از انتخاب محمد اسلامی برای وزارت صنعت، مازندران نیز باید استاندار جدید خود را بشناسد، کرمان نیز مدتهاست که بدون استاندار است، بنابراین وزیر کشور باید برای 16 استان کشور استاندار جدید انتخاب کند.

ردیفاستاناستانداربازنشسته
1آذربایجان شرقیمجید خدابخشمی‌شود
2آذربایجان غربیمحمدمهدی شهریارینمی‌شود
3اردبیلاکبر بهنام‌جونمی‌شود
4البرزمحمدعلی نجفیمی‌شود
5اصفهانمحسن مهرعلیزادهمی‌شود
6ایلامقاسم سلیمانی دشتکینمی‌شود
7بوشهرعبدالکریم گراوندنمی‌شود
8تهرانمحمدحسین مقیمی می‌شود
9چهارمحال و بختیاریاقبال عباسینمی‌شود
10خراسان جنوبیمحمدمهدی مروج‌الشریعهمی‌شود
11خراسان رضویعلیرضا رشیدیانمی‌شود
12خراسان شمالیمحمدرضا خبازمی‌شود
13خوزستانغلامرضا شریعتینمی‌شود
14زنجاناسدالله درویش امیریمی‌شود
15سمنانسید شهاب‌الدین چاووشیمی‌شود
16سیستان و بلوچستانسید دانیال محبی (ملایی)می‌شود
17فارساسماعیل تبادارمی‌شود
18قزوینعبدالمحمد زاهدینمی‌شود
19قمسیدمهدی صادقیمی‌شود
20کردستانبهمن مرادنیانمی‌شود
21کرمان--
22کرمانشاههوشنگ بازوندنمی‌شود
23کهگیلویه و بویراحمدعلی‌محمد احمدینمی‌شود
24گلستانسید مناف هاشمینمی‌شود
25گیلانمصطفی سالارینمی‌شود
26لرستانسید موسی خادمینمی‌شود
27مازندران--
28مرکزیسید علی آقازادهنمی‌شود
29هرمزگانفریدون همتینمی‌شود
30همدانمحمدناصر نیکبختمی‌شود
31یزدمحمود زمانی قمیمی‌شود


استاندار سمنان هم رفتنی شد
استاندار سمنان گفت: اگر در بیش از ۱۰ ماه مسئولیتم در این استان قصوری داشته ام از مردم استان عذرخواهی می‌کنم.

 سید شهاب الدین چاوشی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان سمنان، اظهار داشت: یک بار طی درخواستی کتبی و یک بار به صورت حضوری از وزیر کشور درخواست کردم در انتخاب استاندار جدید تسریع کند چرا که این وضعیت به زیان همه است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها برای رفتنش روزشماری می‌کرده‌اند افزود: من پیش از تصویب قانون عدم به کارگیری بازنشستگان اعلام کرده بودم بعد از تصویب این قانون از سمت خود استعفا می‌دهم و همین بهانه برخی‌ها شده بود که چرا استعفا نمی‌دهید.

استاندار سمنان با بیان اینکه جای کسی را تنگ نکرده بودم ادامه داد: من خود را سرباز نظام و انقلاب می‌دانم و تا آخرین روز مسئولیت در سنگر خواهم ماند.

چاوشی با بیان اینکه اهل لابی‌گری نیستم اضافه کرد: من برای رسیدن به استانداری سمنان هیچگونه لابی نکرده بودم و انتخابم به عنوان استاندار سمنان مبتنی بر کارنامه و پیشینه کاری و مدیریتی بود.

وی با تقدیر از همکاری مدیران این استان در مدت مسئولیتش در استانداری سمنان خاطرنشان کرد: جا دارد از مردم خوب استان سمنان که همراهی خوبی داشتند تقدیر کنم و اگر در بیش از 10 ماه مسئولیتم در این استان قصوری داشته ام از آنها عذرخواهی می‌کنم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان مدیران اجرایی خوبی دارد افزود: باید اختیارات بیشتری به مسئولان استانی تفویض شود.

چاوشی ضمن تشکر از همراهی نمایندگان این استان در مجلس خاطرنشان کرد: سه نماینده مردم حوزه های انتخابیه "سمنان،مهدیشهر و سرخه"، "شاهرود و میامی" و "دامغان" همراهی و همکاری بسیار خوبی با بنده در این مدت داشتند و هیچگونه دخالتی در انتصاب مدیران نداشتند.

وی با بیان اینکه این سه نماینده نه تنها برای رفتن بنده رایزنی نکردند بلکه از رفتن بنده اندوهگین هستند افزود: از این نمایندگان به خاطر خدمت بی‌منت در استان تقدیر می‌کنم.

استاندار سمنان با اشاره به ضرورت عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی گفت: دخالت مدیران قوای مختلف در کار همدیگر آسیب جدی به کشور و استان وارد می‌کند و باید از آن اجتناب شود.

بازنشسته های شاغل از 15 آذر به دادسرا معرفی می شوند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بازنشستگان شاغل که پست های خود را تا 15 آذر ماه ترک نکنند، به دادسرا معرفی می شوند.
ناصر سراج روز چهارشنبه درباره کیفیت اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: خوشبختانه مدیران و افراد بازنشسته در حال ترک پست هستند و 15 آذر آخرین مهلت برای ترک پست توسط بازنشستگان است.
این مقام مسئول در قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد تمام افراد و کارکنان بازنشسته اعم از مدیر و غیر مدیر تا مهلت مقرر قانونی (15 آذر 97) پست های خود را ترک کنند تا نیازی به برخورد و معرفی افراد مستنکف از قانون به مراجع قضایی نباشد.
سراج توضیح داد: این موضوع را به همه دستگاه ها ابلاغ کردیم تا آنها هم به مجموعه خود ابلاغ و افراد مشمول قانون، پست های خود را ترک کنند.

* از تخلفات احتمالی در شرکت های خودروسازی پیشگیری می کنیم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اطلاعیه شرکت خودروسازی سایپا در خصوص تحویل پراید و تیبا به جای خودروهای ثبت نامی خانواده رنو قانونی است یا خیر اظهار داشت: در حال حاضر بازرسان سازمان بازرسی در ایران خودرو و سایپا مستقر هستند و امور را رصد می کنند.
سراج تاکید کرد: سعی می کنیم قبل از اینکه اقدامی منجر به وقوع تخلف شود، تذکر دهیم و مشکل را برطرف کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این پرسش که دستگاه ها و سازمان ها چه میزان به تذکرات و پیشنهادهای سازمان بازرسی توسط عمل می کنند تا شاهد وقوع تخلف و فساد نباشیم، گفت: با توجه به جابجایی های صورت گرفته، مدیران مناسبت تری روی کار آمدند و تعامل خوبی وجود دارد. در ارتباط با یکی از تذکرهایی که داده بودیم، چند وقت پیش یکی از وزرا زنگ زد و گفت در ابتدا به تذکر ما توجه نکرده اما بعداً متوجه تخلف شده و فرد مربوطه را برکنار کرده است.
وی افزود: در مجموع رابطه ما خوب است و سعی می کنیم ضمن انجام وظایف، تنش ایجاد نکنیم.
انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار