کد خبر: ۴۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش وپرورش سنگ بنای پیشرفت وتوسعه پایدار است و چنانچه از کیفیت متناسب برخوردار باشد، می تواند نقشی کلیدی در برقرای تفاهم و صلح بین ملت ها داشته باشد.
 سید محمد بطحایی در آیین افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو در شیراز، گفت: آیسسکو محلی برای همکاری  و همبستگی بین کشورها و ملت های مسلمان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما بر این باوریم که همکاری های فرهنگی ،علمی و آموزشی نقش بسیار مهم و بی بدیلی درایجاد تفاهم ونگرش مثبت بین  ملت ها دارد و زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری و تقویت همبستگی بین ملت ها را فراهم می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:  دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن درخشان آن نقطه مشترک بین کشور های عضو است و آیسسکو با برخورداری از عضویت ۵۴ کشور اسلامی ، نقش موثری در جامعه بین المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین المللی اسلامی ،شان و مرتبه ویژه ای در مجامع بین المللی دارد.

بطحایی گفت: ما حمایت و  پشتیبانی آیسسکو را از ملت های ستم دیده و رنج کشیده ، بویژه ملت ستم دیده فلسطین ارج نهاده و اقدامات این مجمع را برای احقاق حقوق آنها بسیار سودمند و ضروری می دانیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیوستن به سازمان آیسسکو تلاش کرده تا نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه های آن داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دفتر منطقه ای آیسسکو و کمیسون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران ،دو نهاد فعالی هستند که در هر شرایطی به تلاش های خود برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه های عمل میان مدت و سه ساله و همچنین برنامه های ویژه این سازمان  ادامه داده و عزم جدی برای پی گیری برنامه های آن دارد.

وی گفت: آموزش و پرورش در دیدگاه ما سنگ بنای پیشرفت وتوسعه پایدار است و چنانچه از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیاز های روز نیز برخوردار باشد، نقشی کلیدی در برقرای تفاهم و صلح بین ملت ها دارد و ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم تا معیارها و استانداردهای کیفیت را افرایش داده ونظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقاء دهیم.

بطحایی افزود: هم اینک نظام آموزشی ما ۹۹ درصد کودکان سنین مدرسه ای را در دوره ابتدایی تحت پوشش دارد و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان نیز به بیش از ۸۵ درصد رسیده است و توانسته ایم ۹۶ درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را در این زمینه به حدود ۴۹ به ۵۱ درصد برساینم.

رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران  افزود: این تلاشها  اکنون موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار آید.

بطحایی یکی دیگر از افتخارات وزارت آموزش و پرورش را نام نویسی و آموزش کودکان و نوجوان پناهنده در سنین مدرسه عنوان کرد و گفت:  از ۴ دهه پیش تا کنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدراس خود بوده و افزون بر آموزش ،خدمات بهداشتی و کمک هزینه ای نیز  برای آنها فراهم آورده ایم.

وی گفت: این کودکان که بیشتر آنها به دلیل قرار گرفتن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی ،از بیماری ها و نارسایی های جسمی و روانی رنج می بردند، با همکاری دو وزارت خانه آموزش و پرورش و بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی از خدمات آموزشی ، بهداشتی و درمانی برخوردار می شوند.

وزیر آموزش و پرورش کمک های سازمان های بین المللی را در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز دانست و گفت: هر ساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر و در سال جاری نیز بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز پناهنده ،زیر پوشش خدمات آموزشی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران بوده  و انعکاس این اقدام نیز از سوی سازمان های بین المللی چندان مناسب نبوده است.

بطحایی گفت: ما این کودکان را بیگانه تصور نکرده و همچون فرزندان خود و سایر شهروندان ایرانی در مدراس تحت آموزش قرار دادیم و به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهنده ای را حتی بدون مدارک پناهندگی از تحصیل محروم نکرده ایم و این موجب افتخار ما است که شمار قابل توجهی از  دانش آموختگان و  کارشناسان افغانستانی که در کشور خود و سایر کشور ها خدمت می کنند، دانش آموخته ایران هستند.

وی گفت: هم اکنون کشور ما برخلاف نظر و  موافقت جامعه بین المللی  مورد شدیدترین و بی رحمانه ترین تحریم های غیر قانونی و یکجانبه امریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه های بین المللی محروم شده و این در حالی است که کشور ما همواره در راه استقلال و  عدم وابستکی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.

بطحایی افزود: در وزارت آموزش و پرورش نیز می کوشیم تا با وجود دشواری ها و آثار سوء تحریم ها ،در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش و پشتکار پیش رویم و با یاری پروردگار خواهیم توانست بر دشواری ها و موانع پیش رو پیروز شویم.

اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو ،با هدف تقویت شبکه علمی و تحقیقات در کشورهای عضو سازمان آیسسکو ،طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان ماه ، با حضور دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو از ۳۵کشور اسلامی ،در مرکز استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار می‌ شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار