کد خبر: ۴۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کرج - عضو شورای شهر کرج ضمن انتقاد تند به سازمان فرهنگی شهرداری کرج گفت: این سازمان در انجام مسئولیت های خود عاجز است و اساساً پایش و نظارت در حوزه فرهنگی تعطیل است.
به گزارش آرانیوز، محمدحسین خلیلی اردکانی صبح یکشنبه در جلسه علنی شورا با انتقاد از عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج، اظهار کرد: اخیراً به‌صورت سرزده از برخی فرهنگ‌سراهای شهر بازدید کرده‌ام که ضروری دیدم نتایج این بازدیدها را به استحضار همکاران و اصحاب رسانه برسانم.

وی ضمن ابراز تأسف از وضعیت فرهنگی شهر، گفت: در حوزه فرهنگ با مشکلات عدیده و نابسامانی‌های جدی روبه‌رو هستیم، برخلاف بسیاری از کلان‌شهرهای کشور نه‌تنها هیچ پیشرفت و توسعه‌ای به لحاظ فرهنگی محقق نشده، بلکه شاهد هدر رفت منابع و یا استهلاک بسیاری از زیرساخت‌های موجود نیز هستیم.

عضو شورای شهر کرج اضافه کرد: عقیم ماندن شهر کرج به لحاظ فرهنگی در حالی است که رشد فزاینده جمیعت و مهاجرپذیر بودن این شهر و حدوث بحران‌های متنوع اجتماعی ضرورت اقدامات جدی و تحولات بنیادین در این حوزه را دوچندان می‌کند.

به گفته خلیلی اردکانی ترکیبی از فرسودگی کالبدی، شهر فروشی فرهنگی، عدم تطابق بودجه مصوب و عملکرد و فقدان شفافیت مالی را می‌توان از موارد بحران‌های این حوزه نامید.

سازمان فرهنگی شهرداری کرج از بهره‌برداری لازم، متناسب و هدفمند نسبت به فضاهای فرهنگی ورزشی موجود در شهر نیز عاجز و ناتوان استوی با اشاره به اینکه در کمال تأسف به لحاظ کالبدی شاهد وضعیت بعضاً اسف‌باری در خصوص فرهنگسراها و اماکن ورزشی تحت نظارت سازمان فرهنگی هستیم، گفت: بخش زیادی از این اماکن با رهاشدگی، استهلاک، اساساً بسیاری از این فضاها به لحاظ منظر هیچ شباهتی با فضاهای فرهنگی ندارند، در موارد زیادی شاهد هستیم که کارآموزان، هنرجویان و مراجعان نسبت به ضعف شدید در امکانات اولیه ازجمله تأمین حداقل صندلی، میز و یا امکانات تخصصی‌تر حاضر در این فضاها معترض هستند.

عضو شورای شهر کرج ابراز تأسف کرد که سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج از بهره‌برداری لازم، متناسب و هدفمند نسبت به فضاهای فرهنگی ورزشی موجود در شهر نیز عاجز و ناتوان است. 

خلیلی اردکانی افزود: به‌عنوان‌مثال تنها فعالیت جاری در  فرهنگسرای مهرجوان واقع در کوی فرهنگ مهرشهر عبارت از این است که اتاق‌های این فرهنگ‌سرا به اجاره جهت برگزاری آزاد کلاس‌های پیش‌دبستانی درآمده است، در این فرهنگسرا هیچ نشانی از فعالیت روزآمد به اهالی محروم آن منطقه به چشم نمی‌خورد.

وی گفت: در فرهنگسرای غدیر نیز شاهد بودیم که سالن اجتماعات با ظرفیت ۲۰۰ نفر تقریباً بلااستفاده مانده است. در فرهنگسرای آسمان‌نما شاهد عدم تکمیل سالن پلانتاریوم علیرغم تعیین بودجه لازم و تمهیدات شورای شهر هستیم، امکاناتی که معلوم نیست به‌رغم گذشت بیش از چند ماه از شروع سال چرا مورد بی‌توجهی واقع‌شده است، فرصتی نادر که اگر به‌موقع و در شکل صحیحی به اجرا می‌رسید می‌توانست منبع درآمد و زمینه‌ای برای گردشگری در شهر باشد. متأسفانه در چند فرهنگسرا با قطعی برق،   گاز یا تلفن روبه‌رو بوده‌اند و بعد از مدتی مشکلاتشان مرتفع شده است.

بدهی ۳۰ میلیون تومانی استخر گلشهر را به تعطیلی کشانده استعضو شورای شهر کرج با طرح این سؤال که آیا به‌راستی سازمان فرهنگی اجتماعی از رتق‌وفتق عادی‌ترین امور خویش ازجمله تأمین این موارد نیز ناتوان است؟ گفت: متأسفانه برخی از اماکن شهرداری با کاربری فرهنگی ورزشی در خلال سالیان گذشته به تصرف غیرقانونی برخی درآمده‌اند، در یک مورد حیرت‌انگیز بنا به گزارشات واصله، یک مجموعه ورزشی - مجموعه آب‌درمانی واقع در خیابان ۱۱۱ بلوار اصلی مهرشهر باارزش بسیار بالا که متعلق به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج است طی پنج سال گذشته در  تصرف غیرقانونی فردی است که حاضر به تخلیه آن نیست و متأسفانه تاکنون اقدام قضائی نیز از سوی دستگاه ذی‌ربط علیه متصرف فوق به عمل نیامده است.

خلیلی اردکانی در بخش دیگری به وضعیت استخر گلشهر اشاره کرد و گفت: این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین استخر متعلق به شهرداری کرج از اوایل سال جاری به‌واسطه بدهی حدوداً ۳۰ میلیون تومانی به اداره گاز در تعطیلی کامل به سر می‌برد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که شهرداری تعهد پرداخت ماهانه صد میلیون تومان هزینه نگه‌داری به پیمانکار این استخر دارد، باید به وضعیت زمین ورزشی «دلاوران» نیز اشاره کرد، این زمین ورزشی به‌واسطه عدم نگهداری و علی‌رغم هزینه‌های انجام‌شده و پیش از زمان افتتاح توسط برخی از افراد مورد تصرف واقع‌شده و در حال حاضر به‌شدت آسیب‌دیده است.

عضو شورای شهر کرج گفت: سازمان فرهنگی توضیح دهد که با چه منطقی مجموعه ورزشی «طوبی» واقع در مهرشهر کرج که از ظرفیت بالایی برخوردار است در بلاتکلیفی مانده و عملاً از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

آیا آموزش‌های شهروندی، خلاصه در آموزش خیاطی و سفره‌آرائی می‌شود؟خلیلی اردکانی گفت: معدود فرهنگسراهایی اگر مشغول به کار باشند درزمینهٔ های کلیشه‌ای و غیرکاربردی و برخلاف وظایف و اهداف مدیریت شهری فعالیت دارند، فعالیت غالب فرهنگسراهای موجود درزمینهٔ های چون خیاطی و منجوق‌دوزی و نقاشی خردسالان و ازاین‌دست مسائل محدود مانده است.

وی افزود: هیچ نشانی از یک راهبرد و سیاست جامع که مبتنی بر حل‌وفصل مشکلات فرهنگی و بحران‌های اجتماعی باشد در دست نیست. آیا آموزش‌های شهروندی، خلاصه در آموزش برخی مهارت‌های کارآموزی چون خیاطی و سفره‌آرائی می‌شود؟ آیا بحران‌های اجتماعی، مسئله شادی و نشاط اجتماعی، تقویت نهادهای مدنی  و سمن‌ها، بحران‌های زیست جمعی ازجمله ترافیک، محیط‌زیست، مشارکت اجتماعی، تقویت هویت جمعی و غیره جایی در سیاست‌های فرهنگی شهر ندارد؟ البته باید از موارد استثنایی چون فرهنگسرای طبیعت نیز به‌خوبی یادکرد که علی‌رغم طراحی برنامه‌های روزآمد و مطابق با مسائل اجتماعی به‌واسطه فقدان تبلیغات و عدم دسترسی و اطلاع مردم کمتر مورد اقبال شهروندان واقع‌شده، اساساً یکی از مشکلات فرهنگسراها عدم اطلاع‌رسانی و فقدان زمینه‌های لازم در این خصوص است.

عضو شورای شهر کرج در بخش دیگری به پدیده فروش فرهنگی شهر اشاره کرد و گفت: قطعاً تقویت و همکاری با بخش خصوصی یکی از زمینه‌های پیشبرد سیاست‌های فرهنگی شهر است، در این خصوص شاهد هیچ سازوکار مشخص و منضبطی نیستیم. معلوم نیست با چه معیاری یک مجموعه ورزشی که می‌توانست پاسخگوی نیازهای بخش‌های محروم جامعه باشد درازای مبلغ ناچیزی در اجاره فرد یا افراد خاصی قرارگرفته است، این در حالی است که بعضاً چندین برابر میزان اجاره‌بهای دریافتی از محل همان ملک کسب درآمد برای این افراد می‌شود.  

سازمان فرهنگی باید پیش‌قراول شفافیت و فساد ستیزی باشد

خلیلی اردکانی ادامه داد: معتقدم علائم جدی وجود تصمیمات نادرست در کیفیت و نوع و تعیین قیمت واگذاری این فضاها مشهود است، به همین دلیل ضروری است ریاست سازمان در اسرع وقت گزارشی جامع و دقیق و از وضعیت فعلی این واگذاری‌ها و با ذکر دقیق همه موارد به شورای شهر و کمسیون فرهنگی ارسال کند.

وی به عدم انطباق و تناسب میان عملکرد سازمان فرهنگی و برنامه عملیاتی مصوب در تباصر سخن گفت و افزود: اخیراً مقام معظم رهبری از ضرورت شفافیت سخن به میان آوردند. این امر برای حوزه فرهنگ که منادی ارزش‌های یک جامعه است امری به‌مراتب ضروری‌تر است.

عضو شورای شهر کرج ابراز تأسف کرد که در برخی موارد و حسب اخبار به‌دست‌آمده شاهد وجود هزینه کرد در زمینه‌هایی هستیم که تطابقی با بودجه مصوب و تباصر مربوطه نداشته و به نحوی تزریق منابع شهر در حوزه‌هایی متفاوت از وظایف فرهنگی شهر و سیاست‌های موردپذیرش شورا است.

خلیلی اردکانی گفت: سازمان فرهنگی باید پیش‌قراول شفافیت و فساد ستیزی باشد تا بتواند با کسب اعتبار و اعتماد شورا در ادوار بعدی از بودجه بیشتری برای پیشبرد سیاست‌های خویش بهره ببرد. متأسفانه تا زمان حاضر این اعتبار خدشه‌دار شده است.

پایش و نظارت در حوزه فرهنگی تعطیل است

وی در بخش دیگری از شیوع مسئولیت گریزی و فقدان روحیه فعالیت در بخشی از اجزاء مدیریتی سازمان فرهنگی اجتماعی یادکرد و گفت: متوجه شده‌ایم مدیران ارشد این سازمان در خلال ایام گذشته از حداقل بازدید و سرکشی از فرهنگسراهای تحت مدیریت خویش نیز خودداری کرده‌اند.

عضو شورای شهر کرج گفت: اساساً پایش و نظارت در حوزه فرهنگی تعطیل است. به‌استثنای  بخش کوچکی از کارمندانی که به‌صورت غیرتخصصی و صرفاً از طریق روابط شخصی در این سازمان به فعالیت درآمده‌اند، شاهد طیف کثیری از نیروهای تخصصی و دغدغه مند حاضر در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری هستیم که از حمایت لازم محروم مانده‌اند، در همین راستا شاهد ناامیدی از اصلاح و تغییر و درنتیجه ترک برخی از کارشناسان تخصصی از این سازمان هستیم. عدم تخصیص حق مسئولیت یا تعریف جایگاه در چارت سازمانی برای مدیران فرهنگسراها و عدم توجه لازم به این عزیزان باعث دلسردی و فقدان انگیزش لازم در ساختار نهادی این سازمان پراهمیت شده است.

خلیلی اردکانی در پایان گفت: مشکلات حوزه فرهنگی فراتر از موارد یادشده است، ضروری است سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه گزارش به شورای شهر اقدام کند و در خصوص موارد یادشده پاسخگو باشد.

وی از سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج خواست در اسرع وقت و با قید فوریت اقدام به ارائه گزارشی جامع از لیست اماکن و فضاهای فرهنگی شهر در اختیار و تحت تملک و همچنین گزارش کاملی از سازوکار موارد واگذاری و اجاره اماکن ورزشی - فرهنگی، با ذکر قراردادها، ذکر اشخاص و افراد موضوع این قراردادها، مبالغ قراردادها، زمان شروع و خاتمه آن به شورا و کمسیون فرهنگی ورزشی ارائه کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار