کد خبر: ۴۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
دامغان - رئیس اداره منابع طبیعی دامغان از پایان عملیات احیایی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه در ۷۰۰هکتار اراضی شهرستان انجام شد.

به گزارش آرانیوز، علی اکبر عباسی راد ضمن اشاره به پایان عملیات احیایی شامل نهال‌کاری، مدیریت هرز آب، و آبیاری سنواتی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن، ابراز داشت: این عملیات در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب دامغان از سوی اعضاء صندوق‌های توسعه پایدار روستایی تحت پوشش این پروژه که همگی از افراد بومی و محلی هستند، اجراشده است.

وی اضافه کرد: عملیات نهال‌کاری در سطح ۲۴۰ هکتار از اراضی بیابانی روستاهای خورزان، فرات، محمدآباد، صالح‌آباد، کوه زر، رشم، معلمان و سینگ با اعتباری بالغ‌بر سه میلیارد ریال اجرا شد.

آبیاری ۱۶۰ هکتار از نهال‌های کشت شده

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان همچنین سطح عملیات احیایی مدیریت هرز آب را در اراضی روستای کوه زر و شیمی را ۳۰۰ هکتار عنوان کرد و ابراز داشت: ۵۴۰ میلیون ریال اعتبار برای انجام این پروژه در اختیار اعضای صندوق توسعه پایدار این تعداد روستا قرار گرفت و این پروژه با مشارکت اعضاء و مشاور فنی و نظارت کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به اتمام رسیده است.

عباسی راد به آبیاری سطح ۱۶۰ هکتار از نهال‌های کشت شده سال گذشته در این مناطق بااعتباری بالغ‌بر ۴۹ میلیون ریال اشاره داشت و تصریح کرد: در اجرای این پروژه از رویکردهای مشارکتی بسیج جوامع محلی و توانمندسازی اعضاء باهدف اقدامات احیایی، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی استفاده‌شده است.

وی پروژه تعمیم ترسیب کربن را یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله بابیان‌زایی و ظرفیت‌سازی در سطح ملی برشمرد و اضافه کرد: تاکنون در ۱۶ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار دامغان برنامه توانمندسازی آغاز و بالغ‌بر ۹۰۰ نفر در قالب گروه های توسعه پایدار ساماندهی شدند.

بهره‌مندی 5 روستای دامغان از طرح ترسیب کربن

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان بابیان اینکه دستاوردهای این پروژه شامل ظرفیت‌سازی در سطح محلی، توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیاء و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب یافته می‌شود، افزود: در این پروژه با توجه به اصل برابر بودن نقش زنان و مردان در توسعه روستا بر مشارکت زنان روستایی طی مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه‌های پروژه همپای مردان تاکید شده است.

عباسی راد گفت: پروژه تعمیم ترسیب کربن در سال ۹۲ با تشکیل کارگاه های پی‌آرای در ۱۱ روستای منطقه سر کویر و کوه زر به عنوان پایلوت در استان سمنان آغاز شد و در پاییز سال ۹۳ صندوق توسعه پایدار در این روستاها شکل گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: سال گذشته نیز نیز تعداد پنج روستا از دهستان قهاب رستاق در جنوب دامغان تحت پوشش این پروژه واقع شدند.


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار