کد خبر: ۴۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن، پروژه توسعه بندر چابهار ایران را از تحریم‌ها معاف کرده است.

به گزارش آرانیوز به نقل از رویترز، این معافیت که به دستور «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفته، همچنین شامل ساخت خطوط ریلی از چابهار ایران به افغانستان و واردات فراورده های نفتی و مواد غذایی از تهران است.

موافقت‌نامه راهبردی تأسیس بندر بین‌المللی چابهار در خردادماه 1395 و پس از اجرای برجام به امضای سران ایران، هند و افغانستان رسیده بود.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پیش تر در سفر به هند و در دیدار با «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور، گفته بود که واشنگتن مانع طرح توسعه چابهار که با همکاری دهلی نو در جریان است، نخواهد شد.

وی در تلاش برای توجیه علت عقب نشینی کاخ سفید از مواضع گذشته، گفته بود که بندر چابهار برای کمک به وضع افغانستان ضروری است.

صدور معافیت برای پروژه توسعه این بندر در شرایطی است که آمریکا پیش از این، هشت کشور خریدار نفت ایران از جمله هند را نیز از تحریم ها معاف کرده بود.

به گفته رسانه های هندی، تهران و دهلی نو هم اکنون جزییات ساز وکاری را نهایی می‌کنند که به دولت هند اجازه می‌دهد تمام پول نفت را با روپیه و از طریق بانکی در این کشور پرداخت کند.
چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، یونان، ایتالیا و ترکیه هم به عنوان دیگر کشورهای معاف شده از تحریم ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. 

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی، وضع تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است؛ اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داده است که این کشور به اهداف خود دست نخواهد یافت.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار