کد خبر: ۴۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
به گزارش آرانیوز، کاروان‌های پیاده حرم امام رضا(ع) که از شهرهای مختلف‌ کشور عازم هستند، حال‌وهوای ویژه‌ای دارند.
 
این روزها خیل عظیم زائران ایران امام رضا(ع) مشتاقانه برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) به‌صورت پیاده در حال حرکت به‌سمت مشهد هستند.


 یکی از آدابی که حال و هوای خاصی در لواسان قدیم داشت، مربوط به سفرهای زیارتی مردم این منطقه بود که ریشه در ارادت آن ها به اهل بیت دارد.

در لواسان از قدیم الایام آداب و رسوم زیارتی خاصی وجود داشته و مردم این شهر به زیارت مرقد مطهر ائمه اطهار علیهم السلام اهمیت ویژه ای می دادند، که این اهمیت نشان از ارادت خاص مردم این خطه از کشور به اهل بیت علیهم السلام دارد.

در بیشتر این آداب و رسوم می توان عشق و علاقه به اهل بیت را مشاهده کرد، مردم معتقد بودند که برای زیارت می بایست بسیاری از آداب را رعایت کرد.

یکی از پیرمردان لواسانی که افتخار سفر به مکه و مدینه، عتبات عالیات و مشهد مقدس را دارد،  گفت: سنت های زیارت دارای یک مرحله بندی و نظم خاص است، اولین قدم برای مشرف شدن به سفر زیارت به عتبات عالیات، مشهد مقدس و دیگر سفرهای زیارتی نیت و طلبیده شدن مسافر بوده است.

وی ادامه داد: یکی از بهانه های طلبیده شدن، خواب دیدن خود شخص یا هر آشنای دیگر بود، که در این حالت فرد آشنا باید خواب رفتن سفر کربلا را  برای شخصی خاص دیده باشد و آن را بازگو کند، داشتن هزینه سفر دومین مرحله محسوب می شد و پول سفر هم با هر پول دیگری فرق داشت ، پاک و از راه حلال بود، لواسانی ها با هر پولی به زیارت نمی رفتند، مسافری که طلبیده شده بود و پول سفر را نیز داشت، پس از آن می بایست مراسم و اعمال خاصی پشت سر بگذارد.

بدرقه و استقبال زائران همراه با چاووشی خوانی

یک فعال اجتماعی و لواسان شناس نیز در تشریح این رسوم مردم منطقه گفت: مهم ترین کار حلالیت طلبیدن از همه دوستان و آشنایان بود، حتی اگر این فرد یا افراد در روستا و یا شهری دیگر زندگی می کردند، برای طلب حلالیت به نزد آشنایان در همان شهر می رفتند.

حسین فتاحی افزود: در این مساله سلسله مراتب نیز رعایت می شد، اگر در خانواده و نزدیکان فرد مسافر، بزرگتری بود که به سفر کربلا نرفته باشد، ممکن بود، مسافر برنامه سفر را عقب بیاندازد، تا آن بزرگتر اول به این سفر مشرف شود و بعد کوچکترها به زیارت بروند. 

وی ادامه داد: در قدم بعدی یادگیری و آموزش آداب زیارت از کسانی که قبلا به این سفر رفته اند، در دستور کار قرار  می گرفت و پس از برداشت محصول باغی و زراعی، یعنی ماه پاییز سفر قطعی می شد، در این زمان یکی دو روز قبل از حرکت مسافر می بایست، ولیمه می داد و  حلالیت دسته جمعی می طلبید و وکیل و وصی خودش را تعیین می کرد  و به هنگام حرکت نیز مردم و « چاووشی خوان» او را با ذکر و صلوات  بدرقه می کردند.

فتاحی گفت: مسافر به کربلا و زیارت طلبیده شده،  که به کسی بدهی نداشت و با کسی هم  قهر و در غضب نبود و هیچ فرد بزرگتری نیز  حقی به گردنش نداشت، سوار مینی بوس بنز دماغ دار مرحوم حاج « سید احمد ایگه ای» می شد و خود را به  ایستگاه اول که سرچشمه تهران بود، می رساند و از آنجا نیز  با اتوبوس ویژه به کربلا و یا اماکن زیارتی مانند مشهد مشرف می شد.

وی اظهار داشت: به هنگام برگشت این زائر نیز مراسم ویژه ای اجرا می شد، اول چاووشی خوان مردم را مطلع می کرد که چه زمانی قرار است کربلایی بیاید، سپس همه اهالی کار و زندگی خود را در آن روز مشخص  کنار می گذاشتند و از صبح زود منتظر زائر می شدند.

فتاحی گفت: پس از رسیدن مینی بوس حامل زائر و همراهانش که شب قبل به سرچشمه تهران  رفته بودند، با ذکر و خواندن چاووشی، زائر را ابتدا به امامزاده می بردند، وی سپس سر مزار بزرگان حاضر می شد و در انتها به سوی مسجد محل که در آنجا ولیمه برگشت برپا بود، حرکت می کرد و در مسیر راه برخی از خانه ها جلوی در منزل از زائر و همرانشان با شربت و شیرینی پذیرایی می کردند و در پایان مردم با سلام  و صلوات زائر را به منزلش می بردند و دید و بازدید در روزها و هفته های آتی ادامه داشت.

سوغاتی زائران لواسانی

یک خانم مُسن لواسانی که سفرهای زیارتی فراوانی رفته، در خصوص سوغاتی های زیارتی مردم این شهر نیز  گفت: زائران از سفرهای خود سوغاتی هم می آوردند، سوغاتی کربلایی و مشهدی مُهر و سجاده نماز، عطر و  تسبیح و چادری وانگشتر یمنی بوده است و سوغاتی سفارشی پارچه کفنی مهردار کربلا، طاق شال برای علامت محل و پرچم طواف داده کربلا  برای مسجد محل بود.

مهم ترین اتفاقی که در این میان می افتاد، این بود که این فرد مشهدی و کربلایی زمین تا آسمان با فرد قبلی تفاوت داشت، اخلاق وی، رفتارش و کردارش به طور محسوس با همه اهالی روستا متفاوت می شد، آن چنان تغییری پیدا می کرد که واقعا می شد پشت سرش نماز خواند.

رعایت سنت ها و آداب زیارت رسیدن به هدف یعنی قرب الهی را تسهیل می کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص آداب و رسوم زیارت در مناطق مختلف استان تهران و کشور و فلسفه آن ها گفت: برای رسیدن به اهداف هر کاری مانند تجارت، نماز، عبادت کسب علم و ... می بایست آداب آن را رعایت کرد، چرا که با رعایت این آداب رسیدن به آن هدف تسهیل می شود.

حجت الاسلام سید ناصرالیدن نوری زاده گفت: زیارت نیز از جمله اموری است که آداب و سنن خاصی دارد که سبب افزایش قرب زائر و ثواب زیارت می شود، برخی از این آداب ظاهری و برخی نیز باطنی است.

وی اضافه کرد: غسل زیارت، لباس تمیز، آراستگی و خوش بویی، وقار زائر، خضوع و خشوع او در برابر فرد زیارت شونده، ذکر تسبیح و تکبیر هنگام تشرف، اذن دخول، عتبه بوسی، حضور در کنار قبر و بوسیدن ضریح، ادب نسبت به مرقد مطهر و پرهیز از بیهوده گویی و ... از جمله این آداب است.

نوری زاده با بیان این که در استان تهران و نیز سراسر کشور، فرهنگ ها و سنن خاصی برای زیارت وجود دارد، گفت: در هر منطقه ای برخی از آداب و رسوم مشترک و برخی دیگر منحصر به فرد و خاص همان منطقه است، اما هدف همه آن ها قرب بیش از پیش و تمسک جویی برای نزدیکی به ذات اقدس الهی است.

بسیاری از آداب مربوط به زیات، در حال حاضر رو به افول و فراموشی است .


پیاده روی تا حرم دوست؛ حکایتی از ارادت عاشقان ضامن آهو

حرم منور رضوی این روزها میعادگاه عاشقان شده و پیر و جوان خود را به مشهد مقدس می رسانند.

عشق و ارادت مردم خراسان جنوبی به ائمه اطهار به ویژه امام رضا(ع) از دیرباز جایگاه ویژه ای در تاریخ معنوی استان داشته است.

این روزها که بوی شهادت شاه توس می آید، سرچشمه های عشق به امام رضا(ع) از گوشه گوشه شهرستان های خراسان جنوبی جاری شده تا سیل ارادت شان به کیلومترها آن سوتر برسد...جایی که بهشت خدا در زمین است و ملکوتیان را به سجده واداشته است.

آری، رفتند و می روند تا شهادت امام مهربانی را در حرمش به سوگ بنشینند و با دخیل بر شبکه های پنجره فولاد دریچه دلشان را بگشایند.

می روند تا گام های پیاده شان را به صحن حرم رضوی برسانند. سختی های مسیر را به جان می خرند تا بگویند آتش عشق به ائمه اطهار خاموش نشدنی است.

لحظه ای را با زائران پیاده امام رضا(ع) هم کلام می شویم تا از عشق و دلدادگی هایشان برایمان بگویند.

داشته هایم فدای امام رضا(ع)

زهرا محمدی که با پای پیاده عازم مشهد مقدس شده است گفت: از باغچه با پای پیاده حرکت کردیم تا به حرم آقا امام رضا(ع) برسیم.

محمدی با بیان اینکه از امام رضا(ع) بسیار سپاسگزارم که لیاقت گام برداشتن در این مسیر را به من عطا کرده است، می افزاید: داشته هایم را فدای امام رضا(ع) می کنم.

وی ادامه می دهد: علی رغم تصور بسیاری از افراد جامعه که می گویند پیاده روی برای بانوان دشوار است، هیچ سختی در این راه وجود ندارد.

محمد حمیدی به عنوان دومین مخاطب ، بیان می کند: قریب به پنج سال می شود که با پای پیاده به زیارت حرم امام رضا(ع) می روم.

حمیدی ادامه می دهد: خوشبختانه از چند سال گذشته شاهد استقبال قشر جوان از کاروان های پیاده اربعین و امام رضا(ع) بوده ام که جای بسیار خوشحالی دارد.

وی با اشاره به حال و هوای حرم امام رضا(ع) در روز شهادت ایشان، بیان می کند: همه اقشار با همه لجهه ها در حرمش حضور پیدا می کنند و صحنه ای توصیف ناشدنی را پدید می آورند.

۱۵ سال عاشقی با پای پیاده

مدیرکاروان پیاده عاشقان حضرت مهدی(عج) هم بیان می کند: امسال برای پانزدهمین سال کاروان پیاده را عازم مشهد مقدس کرده ام.

سید محمد حسینی می گوید: هیچ امری نمی تواند در راه زیارت امام رضا(ع) مانع باشد.

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی عشق دیرینه ای به ائمه اطهار دارند، می افزاید: مردم این خطه کویری علی رغم محرومیت ها، بیشترین کمک در بازسازی عتبات عالیات را دارند.

حسینی با اشاره به برنامه های کاروان پیاده عاشقان حضرت مهدی(عج) بیان می کند: این کاروان از ۱۴ روز گذشته از بیرجند به سمت مشهد مقدس حرکت کرده است.

مدیرکاروان پیاده عاشقان حضرت مهدی(عج) می افزاید: ۴۰ نفر از اعضای حاضر در این کاروان بانوان و ۴۰ نفر آقایان هستند.

بنا به گفته حسینی، کاروان پیاده عاشقان حضرت مهدی(عج) تا بعد از شهادت حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس حضور دارند.

 ۳۴۸۷ نفر با پای پیاده عازم مشهد شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم بیان کرد: سه هزار و ۴۸۷ نفر در قالب  ۳۸ کاروان پیاده از استان برای زیارت امام رضا(ع) عازم شده اند.

حجت الاسلام احمد رضایی ادامه داد: همچنین ۱۰۰ نفر از برادران اهل سنت در قالب دو کاروان به مشهد مقدس اعزام شدند.

وی با اشاره به فلسفه پیاده روی امام رضا(ع) بیان کرد: فلسفه زیارت اماکن مقدسه به اول خلقت بر می گردد و سنتی است که حضرت آدم بنیان گذاری کرده است.

حجت الاسلام رضایی  بیان کرد: در روایات آمده است که امام صارق (ع) با پای پیاده  و حتی برهنه به زیارت امیر المومنین  می رفتند.

وی با بیان اینکه پیاده روی امام رضا(ع) سنت حسنه ای بوده که برکات زیادی دارد، اظهار کرد: این مراسم از اواخر دهه ۷۰ مرسوم شد.

باز هم پای عشق درمیان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس گزارش رسانه ها امروزه همزمان با شهادت امام رضا(ع) بیش از ۴۰۰ هزار نفر از سراسر کشور برای زیارت با پای پیاده به حرم مطهر رضوی اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه حرکت کاروان پیاده، حرکتی مهم، فرهنگی و تاثیرگذار است، اظهار کرد: تاثیرگذاری این حرکت کمتر از دسته های عزاداری نیست.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در پیاده روی زیارت امام رضا(ع) شرکت می کنند، در درون و باطن متحول می شوند.

وی با اشاره به سختی های راه در پیاده روی بیان کرد: در روایات هم آمده است که هرچه رنج سفر بیشتر باشد از ثواب بالاتری برخوردار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی  با بیان اینکه پیاده روی برای زیارت امام رضا(ع) کار عشق است، افزود: عشق به معشوق افراد را در این مسیر روانه مشهد می کند.

امروز جامعه به این باور رسیده که قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا(ع) در خراسان مانند گنجینه ای معنوی و ارزشمند بوده که باید با ترویج فرهنگ رضوی حفظ شود، پس زائران می روند تا بار  دیگر با این حرکت فرهنگی پیام ولایت را به جهانیان برسانند و خود قاصد سلام های بغض آلودشان باشند.

ورود ۲.۶ میلیون زائر به مشهد مقدس/ ترافیک سنگین در ورودی‌ها/ ورود ۱۲۶ هزار زائر پیاده+ تصاویر

گروه استان‌ها ــ فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد حجم سنگین ورود زائران به مشهد مقدس هستیم، گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر وارد مشهدمقدس شدند.


پیاده‌روی زائران رضوی|ورود 2.6 میلیون زائر به مشهد مقدس/ ترافیک سنگین در ورودی‌ها/ ورود 126 هزار زائر پیاده+ تصاویر

 همزمان با فرارسیدن ایام پایانی دهه صفر زائران پیاده از سراسر ایران به‌سوی بارگاه منور رضوی رهسپار می‌شوند؛ رسمی چندین‌ساله که در سال‌های اخیر زائر به زائر به تعداد عاشقان امام رضا(ع) افزوده شده است و جمعیتی حدود نیم میلیون نفر در این ایام و به‌صورت پیاده به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند.

این شوق از همان جنسی است که فوج فوج آدم‌ها را در اربعین به کربلا می‌برد تا همگان کنار هم پیاده به پابوس سیدالشهدا(ع) بروند و بعد از چندی آدم‌هایی پیاده در راه‌ها را تنها به‌شوق دیدن پرچم سیاه روی گنبد و گلدسته حرم عالم آل‌محمد(ص) به‌حرکت در می‌آورد.

در این میان اما تمامی ارگان‌‌ها و نهادها بسیج شده‌اند تا در ایام پایانی دهه صفر میزبانی شایسته برای زائران پیاده امام هشتم(ع) باشند و پذیرایی درخوری از این زائران صورت بگیرد.

زائران پیاده امام رضا(ع) از مسیرهای متعددی و از محورهای ورودی شهر مشهد خود را به مشهدالرضا(ع) می‌رسانند تا فعل دلدادگی و عشق به اهل‌بیت(ع) را در ایام پایانی دهه صفر صرف کنند و حضوری میلیونی را کنار سایر دلدادگان اهل‌بیت(ع) در ایام شهادت امام رضا(ع) و پیامبر مهر و عطوفت رقم بزنند.

در ادامه تازه‌ترین اخبار از این رویداد تاریخی را مشاهده می‌کنید:

17:12| 126000 زائر تاکنون پیاده وارد مشهدالرضا(ع) شدند

حسین رضایی در مشهدمقدس اظهار داشت: تا ساعت 16 عصر امروز، 126 هزار زائر پیاده از نقاط مختلف کشور با هدف حضور در مراسم ایام پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) به مشهدمقدس وارد شده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائر پیاده امام رضا(ع) بیان کرد: همچنین جمعیتی در حدود 40 تا 50 هزار زائر پیاده نیز در مسیر مشهد هستند و بنظر می‌رسد تا پایان امشب این جمعیت به 60 هزار نفر نیز برسد.

رضایی ادامه داد: همچنین عصر امروز استاندار خراسان رضوی از مراحل خدمت رسانی جمعیت خدمتگزار زائر پیاده امام رضا(ع) بازدید کرده و از خدمات این نهاد تشکر داشتند.

15:07| حال و هوای زائران پیاده حرم مطهر امام رضا(ع)+فیلم

کاروان‌های پیاده حرم امام رضا(ع) که از شهرهای مختلف‌ عازم هستند، حال و هوای ویژه‌ای دارند.

این روزها خیل عظیم زائران ایران امام رضا(ع) مشتاقانه برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) به‌صورت پیاده در حال حرکت به‌سمت مشهد هستند.

13:24| تاکنون 2 میلیون و 600 هزار زائر وارد مشهد مقدس شده‌اند/حجم سنگین ترافیک در مسیرهای ورودی به مشهد

سردار محمد تقوی  در مشهد مقدس با تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (‌ع) اظهار داشت: این روزها شاهد قدم‌های خیر زائران امام رضا (ع) در مشهد مقدس هستیم و در تلاشیم تا با هماهنگی با سایر ارگان‌ها بهترین خدمات را به زائران ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه فرماندهی انتظامی خراسان در این راستا با بسیج تمام امکانات برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) به میدان آمده است،  افزود: در حال حاضر بیش از 15 هزار نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان رضوی خدمت خود را به زائران و مجاوران امام رضا (ع) آغاز کرده‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد حجم سنگین ورود زائران به مشهد مقدس هستیم، تصریح کرد: تاکنون 2 میلیون و 600 هزار زائر وارد مشهد مقدس شده‌اند.

سردار تقوی با بیان اینکه هزار‌ا‌ن زا‌ئر پیاده امام رضا(ع) نیز از ‌‌اقصی کشور و استان ‌راهپیمایی خود را شروع کرده و در لحظاتی پایانی آن قرار داریم‌، ادامه داد: عوامل انتظامی خراسان رضوی چه در طول مسیر و چه در داخل ‌مشهد با تمام توان در خدمت زائران خواهند بود و بحمدالله تا‌کنون کوچک‌ترین مشکلی نداشته ایم.

وی همچنین با اشاره به حجم سنگین ترافیک در مسیرهای ورودی به مشهد مقدس از رانندگان خواست با ‌‌حوصله رانندگی کنند تا شاهد اتفاق ناگواری نباشیم.

فرماندن انتظامی خراسان رضوی همچنین از مجاوران و ساکنان مشهد مقدس خواست در طول این ایام تا حد امکان از ‌وسیله نقلیه شخصی استفا‌ده نکنند.

12:47| آمار زائران ورودی به مشهدالرضا(ع) از مرز 2 میلیون نفر گذشت

مهدی فروزان در مشهدمقدس با اشاره به آخرین آمار زائران ورودی به مشهد در دهه پایانی ماه صفر اظهار داشت: تا این لحظه دو میلیون و 162 هزار و 385 زائر و مسافر با هدف حضور در مراسم دهه پایانی ماه صفر به مشهدمقدس سفر کرده‌اند.

مدیرکل امور رفاهی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: این تعداد زائر از مسیرهای ریلی، پیاده، هوایی و جاده‌ای و به صورت شخصی به مشهدالرضا(ع) وارد شده‌اند.

فروزان ادامه داد: آمار فعلی ورود زائران به مشهدالرضا(ع) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 8 درصدی را نشان می‌دهد.

11:53| لحظه به لحظه بر جمعیت زائران پیاده افزوده می‌شود

 هرچه به ایام پایانی ماه صفر نزدیک می‌شویم حضور و شور زائران به ویژه زائران پیاده در مشهدمقدس افزایش پیدا می‌کند. فوج فوج جمعیت اینک در مسیرهای منتهی به مشهدمقدس هستند.

11:46| ضریب اشغال هتل‌‌های مشهد‌ همزمان با ایام پایانی ماه صفر به 100 درصد می‌رسد

محمد قانعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به ضریب اشغال هتل‌های مشهد در ایام پایانی ماه صفر اظهار داشت: در یکی دو روز آینده اشغال هتل‌‌ها در مشهدمقدس به 100 درصد می‌رسد و برآورد ما این است که از امشب نیز هتل‌‌های ما بالای 90 درصد اشغال شوند.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: در حال حاضر این ضریب اشغال 45 تا 50 درصد است؛ بازرسان ما آماده باش کامل و تیم‌های رسیدگی به شکایات نیز آماده‌اند و قبل از شروع این ایام بازرسی از هتل‌‌ها را صورت داده‌ایم و افزایش نرخ نیز نداشته‌ایم. 32213334 تلفن رسیدگی به شکایات اتحادیه است.

قانعی افزود: تا این لحظه نیز خوشبختانه مشکلی نداشته‌ایم؛ این ایام از کشورهای مختلف مانند افغانستان و پاکستان و بحرین و امارات و عمان و کویت و عراق و ترکیه مهمان داشته‌ایم و شاید نسبت به سال قبل میزان مهمانان خارجی دو برابر شده باشد.

11:43| کاروان‌های حرم مطهر رضوی در مسیرهای خراسان شمالی

 همه ساله در دهه آخر صفر زائران پیاده حرم مطهر رضوی از مسیرهای دور و نزدیک به‌ مناسبت شهادت امام رضا(ع) خود را به حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رسانند.

11:13| جاماندگان کربلا در مسیر مشهدالرضا(ع) پیاده‌روی می‌کنند

این روزها مسیرهای مشهدالرضا(ع) مملو از حضور زائرانی است که در مسیر مشهد پیاده روی می‌کنند تا در جوار بارگاه منور امام هشتم(ع) حضور داشته باشند.

اینک تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در بهترین شرایط از میهمانان و عزاداران امام غریب پذیرایی کنیم. چند کیلومتر آن طرف‌تر سفره‌هایی بی ریا انتظار زائران را می‌کشد. با زائران و موکب‌هایی که در مسیر هستند لحظاتی همکلام می‌شویم تا این حس و حال ناب را از آنها وام بگیریم.

مسئول موکب جوادالائمه(ع) می‌گوید: این موکب وابسته به آستان قدس رضوی است و تمامی خدمت‌گزاران کفشداران هستند که در این موکب فعالیت می‌کنند، این موکب از روز اربعین شروع به‌کار کرده و تا نماز ظهر روز شهادت امام رضا(ع) فعال است. 6000 متر سوله در این موکب به‌کار گرفته شده که در وعده‌های غذایی از زائران پذیرایی به عمل آورده می‌شود.

وی اضافه کرد: در این موکب، 63000 نفر در این ایام پوشش داده می‌شوند که روزانه 4500 نفر آقایان و 1600 نفر بانوان هستند. تعداد زائران امروز و فردا به اوج خود خواهند رسید.

09:23| 32000 زائر پیاده رضوی وارد مشهدالرضا(ع) شدند

حسین رضایی  در مشهدمقدس اظهار داشت: تا شب گذشته 32000 زائر پیاده امام رضا(ع) وارد مشهدمقدس شده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) بیان کرد: همچنین براساس ۤبرآوردها امروز حدود 50 هزار زائر پیاده نیز در مسیر مشهد هستند تا برای ایام پایانی ماه صفر در مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور رضوی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه اسکان نیز اکنون 300 محل اسکان برای زائران پیاده تمهید شده و در تلاش هستیم تا این تعداد را به 400 محل اسکان برسانیم.

زیارت حرم امام رضا(ع) جاذبه ای همیشه ماندگار

بی تردید در زیارت مرقد مطهر ائمه معصوم(ع) سرّی بزرگ و واقعیتی بلندمرتبه نهفته که علاوه بر سفارش موکد بزرگان دین به تشرف حرم اولیا، اشتیاق برای عرض ارادت به ساحت امام همواره رو به فزونی بوده و این واقعیت به خوبی در بارگاه منور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد متجلی است.

کرامات و معجزات ولی نعمت ارض توس بسیار است تا آنجا که شیخ حر عاملی می گوید: 'معجزات امام رضا (ع) از حد تواتر تجاوز کرده است' لذا چه بسیار مشتاقان و عاشقانی هستند که با تشرف به بارگاه ملکوتی آن امام همام از دریای بیکران کرامتش بهره و نصیبی برده اند. 
زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) را 'حج فقرا' نامند چون درماندگان در هر دورانی از وی حاجت گرفته اند و اجابت دعا در حرمش رخدادی متواتر و مستند است تا آنجا که شیخ صدوق می گوید: 'وقتی رکن الدوله یکی از وزرای حکومت آل بویه را از رفتن به زیارت امام رضا (ع) باخبر ساختم، به من گفت که مرقد آن امام را بارها زیارت کرده ام و حاجت های زیادی از ایشان گرفته ام. هنگامی که به آن جا رفتی برای من دعا کن و به جای من زیارت نما که در آن مکان دعا اجابت می شود'. 
رهپویان راه یقین و سالکان کوی دوست از آنجا که دل در گرو ذات اقدس ربوبی دارند، امام رضا (ع) را پرتویی از ذات الهی و واسطه سخن رب مالک با عبد سالک می دانند. از این رو انس ویژه ای با امام هشتم (ع) دارند و دل و جان خود را با گوهر حیاتبخش آن و عطر معنویت حرم حضرتش صفا می دهند. 
حضرت ثامن الائمه (ع) آن هنگام که از مدینه به مرو مهاجرت کرد روزگاری بود که امامت الهی در حد پادشاهی و ولایت عهدی تنزل یافته بود لذا آن حضرت در توس از دانش خود بیشترین بهره را گرفت و با دانش بیکرانش بر اندیشمندان علوم مختلف زمان فائق آمد. آن حضرت با تشکیل مناظرات و مباحثات، خردورزان را جذب نمود و آنان را به راه سعادت رهنمون ساخت. 
راز آنکه حرم مطهر رضوی از گذشته های دور تا دوران معاصر همواره محل حضور علما و اندیشمندان از هر دین و مسلکی بوده و آنان حرمت امام رضا (ع) را به بهترین وجه حفظ می کنند و زیارت حرم وی را از تکالیف خود می دانند، از خردورزی و مواضع حکیمانه آن حضرت در مسائل مختلف نشات می گیرد تا آنجا که همه اندیشمندان امام هشتم شیعیان را 'عالم آل محمد' می دانند. 
همه این شواهد و قراین نشانگر زیارت امام رضا (ع) به عنوان 'جاذبه ماندگار بشریت' است. از این رو در مناسبت های مختلف از جمله دهه پایانی ماه صفر که آغاز آن با اربعین حسینی و پایانش سالروز شهادت امام رضا(ع) است مشهد مقدس میزبان میلیون ها زائر از اقصی نقاط جهان اسلام برای پابوسی و عرض ارادت خالصانه می شود. 
دهه آخر ماه صفر قلب شیعه در بارگاه منور رضوی می تپد، میلیون ها زائر مشتاق شاه توس، پیاده و سواره خود را به مشهد مقدس می رسانند، حرمش ملجا درماندگان می شود و سیل عاشقان به سوی مضجع شریف ثامن الحجج (ع) روانه می گردد. 
عاشقان کوی توس گام در مسیر عاشقی می گذارند، چند روز مانده به سالروز شهادت انیس النفوس پای پیاده به سمت مشهد مقدس به حرکت درمی آیند آنچنان که هر سال شهر امام رضا(ع) میزبان بیش از 400 هزار زائر پیاده ای است که صدها کیلومتر راه برای پابوسی حضرت پیموده اند. 
حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر مامن عاشقان و قله شکوهمند ارادت به ساحت امامی است که همه کمالات و فضائل اخلاقی را در مرتبه اعلی داشت آنچنان که نه تنها دوستان و پیروانش آن را ستوده اند بلکه سرسخت ترین دشمنانش نیز به مدح و ستایش او پرداخته اند و اینجاست که همگان از در تواضع و پابوسی به حرمش پا می نهند و هر یک به رسم خود عرض ارادت می کند.
در دهه پایانی ماه صفر آستان ملائک پاسبان رضوی کرد و ترک، آذری و بلوچ، شیعه و سنی و مسیحی و کلیمی نمی شناسد زیرا همه در این صحن و سرا در برابر شاه شاهان یکسانند، هر فردی از باب شناخت و ارادتی که به آن حضرت دارد دستانش را بر پنجره فولادش گره می زند و پروانه وار بر دور ضریحش می چرخد. 
در این ایام شاهد حضور کاروان های زیارتی اهل سنت، افغانستانی، عراقی، آذری زبانها، اردوزبان ها، عرب زبانها و حتی غیرمسلمانان از اقصی و نقاط دنیا هستیم که هر کدام به سبک خود زیارتی خالصانه را به منصه ظهور می رسانند. 
همه چیز برای میزبانی از پنج میلیون زائر شمس الشموس در دهه پایانی ماه صفر امسال مهیا شده است. همه صحن و رواقهای بارگاه رضوی به خوشبوترین عطرها معطر و به حرمت ایام سوگواری بخش زیادی از اماکن متبرکه سیاهپوش شده اند. خدام این بارگاه برای راحتی زائران چندین مرتبه در روز صحنها را مفروش می کنند و همگی آماده خدمت به زائران امام رضا(ع) شده اند. 
براساس اسنادی که در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می شود سوگواری برای دهه پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی قدمتی 156 ساله دارد. قدیمی ‌ترین سند موجود مربوط به هزینه‌ های برگزاری مراسم سوگواری در دهه آخر صفر است که به سال 1282 هجری قمری از محل مصارف موقوفه وزیر نظام بازمی گردد. 
براساس این اسناد خطبه‌ خوانی، شمع ‌گردانی و روضه‌ خوانی در حرم مطهر رضوی مهمترین مراسم دهه پایانی ماه صفر به شمار می روند. در میان مراسم خطبه‌ خوانی و ذکر مصیبت، خطبه‌ خوانی شب های شهادت حضرت امام رضا و امام حسین (ع) دارای تشریفات خاص و ویژه ‌ای بوده و برگزاری این آیین به شکل کنونی از دوره پهلوی دوم مرسوم شده و تا امروز ادامه داشته است. 
کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی نیز که در این ایام پذیرای مشتاقان آن حضرت است 91 هزار و 740 اثر شامل کتاب چاپی، خطی، چاپ سنگی و مقالات را مرتبط با امام رضا(ع) گرده آورده که از این میان150 نسخه خطی و 320 نسخه چاپ سنگی بطور خاص به امام رضا (ع) تعلق دارد. 
همچنین قدیمی ترین کتابهای موجود در گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی مربوط به قرآنی منسوب به دستخط حضرت رضا(ع) است. نسخ خطی از جمله صحیفه الرضا، مسند الامام الرضا و شرائع الدین هم شامل روایاتی است که توسط خود حضرت کتابت شده و یا به قلم دیگران نوشته شده اند.
همچنین هفت سکه نقره ولایتعهدی امام رضا(ع) در گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. این سکه های 1200 ساله از جهت خط و کتیبه های موجود بر دو طرف آنها از زیباترین سکه های ضرب شده در طول خلافت 500 ساله عباسیان به شمار می روند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار