کد خبر: ۴۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: دریاچه وان همانند دریاچه ارومیه ورودی و خروجی کاملا مشخصی دارد، در صورتی که خروجی دریاچه افزایش پیدا کند، آرام آرام به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد.
به گزارش اختصاصی آرانیوز،  عباس پاپی زاده، در رابطه با انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه گفت: موضوع انتقال آب دریاچه وان به ارومیه به عنوان یک طرح پیشنهاد شده و قابلیت اجرایی آن در فاز عملیاتی نیازمند بررسی و مطالعه کارشناسی است. دریاچه وان همانند دریاچه ارومیه  ورودی و خروجی کاملا مشخص دارد، در صورتی که خروجی دریاچه افزایش پیدا کند، آرام آرام به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد.

انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه از لحاظ زیست محیطی غیر کارشناسی  است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتقال آب از خارج کشور هزینه بسیار سنگینی برای کشورمان به همراه خواهد داشت. از طرفی روابط ایران و ترکیه به حدی نیست که این کشور داوطلبانه این کار را انجام دهد. انتقال آب از لحاظ زیست محیطی غیر کارشناسی  است.  

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: هرگونه انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر با تغییراتی در مبداً مواجه خواهد بود. دریاچه وان طی سال‌ها به میزان مشخصی آب ذخیره کرده چرا که بین ورود و خروج آب در این دریاچه تعادل وجود داشته است، اگر بنا بر انتقال آب باشد، یک خروجی به آن زیاد کردیم که تعادل آب دریاچه را برهم خواهد زد و به مرور زمان خشک خواهد شد.  انتقال آب دریاچه وان به ارومیه بسیار عجیب است، بعید میدانم ترکیه چنین پیشنهادی را بپذیرد.

ارتباط ما با کشور ترکیه در حوزه زیست محیطی تعریف چندانی ندارد، این کشور اخیراً  با سد سازی  خطراتی جدی برای محیط زیست ما و عراق ایجاد کرده است. این سد سازی ها لطمه بسیار سنگینی به رودخانه دجله و فرات و تلاب هورالعظیم وارد کرده و سپس منطقه بین النحرین عراق که فضایی مناسب برای کشاورزی بود از بین برده است. متاسفانه ترکیه خودخواهانه و بدون توجه به محیط زیست کشور های پیرامون اقدام به ساخت سد کرده و ایران نیز در مقابل با این اقدامات سکوت کرده است.

 پاپی زاده با اشاره به روابط ایران و ترکیه در حوزه زیست محیطی گفت: ارتباط ما با کشور ترکیه در حوزه زیست محیطی تعریف چندانی ندارد، این کشور اخیراً  با سد سازی خطراتی جدی برای محیط زیست ما و عراق ایجاد کرده است. این سد سازی ها لطمه بسیار سنگینی به رودخانه دجله و فرات و تلاب هورالعظیم وارد کرده و سپس منطقه بین النحرین عراق که فضایی مناسب برای کشاورزی بود را از بین برده است. متاسفانه ترکیه خودخواهانه و بدون توجه به محیط زیست کشورهای پیرامون اقدام به ساخت سد کرده و ایران نیز در مقابل با این اقدامات سکوت کرده است.

ایران فاقد برنامه  مدون محیط زیست است

 عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست هیچ برنامه ای در حوزه بین الملل برای محیط زیست کشور ندارد. اساساً کشور ما فاقد برنامه مشخص دیپلماسی است. سازمان محیط زیست، محیط زیست کشور‌های منطقه را یک پارچه ندیده و موضوعات را به صورت جزیره ای پیگیری می‌کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار