کد خبر: ۴۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
با تصویب در مجلس شورای اسلامی؛
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تصویب مجلس، ۸۰۰ میلیارد تومان به حوزه آبخیزداری کشور اختصاص یافت.
خلیل آقایی ظهر روز سه‌شنبه در جریان بازدید از دره گردشگری «گردو» اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال درزمینهٔ تأمین اعتبار برای فعالیت‌های آبخیزداری، به دستور مقام معظم رهبری، تدبیر دولت و تصویب مجلس، ۲۰۰ میلیون دلار به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبخیزداری کشور تخصیص یافت.

وی افزود: این مبلغ در قالب فعالیت‌های طرح جامع مدیریت آبخیزداری در کشور توزیع‌شده است که این میزان مبلغ جذب‌شده چنانچه مبلغی بیش از این هم برای فعالیت‌های ذکرشده در اختیار این سازمان قرار داده شود جای جذب دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و اداره کل منابع طبیعی، در ۶۰۴ حوزه در ۳۵۰ شهرستان و حدود دو هزار کارگاه پراکنده در سطح کشور، پیگیری می‌شود.

معاون وزیر سازمان جهاد کشاورزی گفت: در موضوع اعتبار ریز گردها هم برای سال جاری ۱۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با ریز گردها پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: البته مسئول توزیع و مدیریت این میزان اعتبارات با سازمان محیط‌زیست است.

آقای تصریح کرد: اما سازمان جنگل‌ها و مراتع، مجری پروژه‌های مبارزه با گردوغبار است و بر اساس آخرین تصمیم اتخاذشده، مقرر گردید ۶۰ تا ۷۰ درصد از این میزان اعتبار در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری قرار داده شود.

وی ادامه داد: منتها ازنظر قانونی امسال این میزان اعتبار در استان خوزستان متمرکز است. البته بر اساس تشخیص کارشناسان فائو حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این گردوغبارها منشا خارجی دارد. در این خصوص با کارشناسان فائو مذاکره شده که برای گرد و غبارهای حاشیه کشورهایی که منشا گردوغبار هستند چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: کارشناسان فائو معتقدند، ایران خوب عمل کرده و می‌گویند اگر بخواهیم در کشورهای همسایه وارد، و درگیر مبارزه با گردوغبار شویم این موضوع می‌تواند به مرکزیت ایران صورت بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین در موضوع جنگل‌کاری هم حدود ۲۵ هزار هکتار توسعه جنگل‌کاری طی سال جاری در دستور کار سازمان قرار دارد.

آقایی اضافه کرد: همین‌طور پیش‌بینی‌شده در مناطقی که از جنگل به‌عنوان هیزم استفاده می‌کنند، سوخت دیگر جایگزین می گردد.

آقایی تصریح کرد: همه اقداماتی که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد برای این است که منابع ملی کشور، اصلاح و احیاء شود، حتی توسعه پیدا کند که اگر این اتفاقات بیفتد جنگل افزایش پیدا می‌کند، مراتع شاداب می‌شوند و بیابان‌ها کاهش پیدا می‌کنند این وظیفه اصلی سازمان است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار